c_300_250_16777215_10_images_2015_b1a7760e-5861-49c3-ba74-6c4c25fb2a54.jpeg

 


ترکمن سسی – گروه هنری موسیقی با حضور باخشی یاسین پوری ، کمانچه نواز اسحاق شیری و گوینده و مجری محمد صفا صحنه، حدود یک دهه است که شادی بخش محافل جشن های محلی در ترکمن صحرا هستند.

.
باخشی یاسین پوری می گوید:
متولد سال ۱۳۸۱ و ساکن روستای قانقرمه آق قلا و دانشجوی ترم چهارم رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آق قلا هستم. حدود ده سال است که بصورت حرفه ای در مراسم های مختلف خوانندگی و نوازندگی بادوتار کار میکنم.
این هنرمند جوان ترکمن ادامه می دهد:
از دوران کودکی به موسیقی سنتی گوش میکردم‌ و علاقمندی به آن مرا به سوی هنر خوانندگی کشاند. من این هنر را نزد اساتید شا دوردی و دوردی طریک و رحیم خیوه لی آموختم. دوره تکمیلی خوانندگی را نزد استاد مرحوم باخشی رحیم خیوه لی بودم و میتوانم بگویم یکی از آخرین شاگردان آن استاد فقید هستم.
علاوه بر خوانندگی در جشن های محلی در جشنواره های هنری نیز شرکت کردم. سال ۱۳۹۸ و ۱۴۹۹ در جشنواره موسیقی جوانان کشور در تهران، رتبه اول را کسب کردم.

کمانچه نواز اسحاق شیری می گوید:
متولد ۱۳۸۰ روستای اورجنلی از توابع بخش مرکزی شهرستان کلاله می‌باشم. کارم کمانچه نوازی است. موسیقی سنتی ترکمنی یکی از بخش های لاینفک و جدایی ناپذیر از فرهنگ ترکمن است. من برای پاسداشت فرهنگ غنی اصیل ترکمن به هنر کمانچه نوازی روی آوردم و حدود ده سال است در این رشته فعالیت حرفه ای دارم. هنر کمانچه نوازی را نزد پدر بزرگم استاد بندعلی و استاد میثم شاعری در گنبدکاووس آموختم.


گوینده و مجری محمد صفا صحنه کمی گوید:
متولد ۱۳۸۵ فرزند خواجه قلی ساکن روستای یامپی شهرستان آق قلا هستم. مدرک دیپلم فنی و حرفه ای دارم. به عنوان گوینده این گروه هنری را همراهی می کنم. استاد من ابراهیم پقه یکی از گویندگان مشهور آق قلا است این هنر را از وی آموختم.
برای مجری شدن و کار گویندگی باید قدرت بیان قوی داشت و به ادبیات فارسی و ترکمنی نیز مسلط بود. گوینده خوب باید اشعار را به درستی بخواند تا حس شعر را با صدای خود به مخاطبین انتقال دهد. هنر تمام شدنی نیست. هنر سینه به سینه و نسل به نسل به آیندگان انتقال می‌یاب.
باید قدر هنرمندان را که زنده هستند بیشتر بدانیم چون بعد از رفتن آنها هرکاری برای آنها انجام دادیم باز کم است.
ما به عنوان یک گروه هنری جوان تلاش داریم هنر موسیقی سنتی را زنده نگه داریم.


خبرنگار : عبدالرضا نظری

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر