c_300_250_16777215_10_images_11794.jpg

 


ترکمن سسی – عبداللطیف ایزدی - به نیمه اردیبهشت ۱۴۰۲ رسیدیم. برای اقامه نماز جمعه به مصلای اهل سنت گنبد رفتم. شاید بیان چند نکته کوتاه خالی از لطف نباشد:  


۱– خطیب این هفته، آخوند جاور بود. او در فرازی از سخنانش، انسان با ایمان را در مقاومت و ایستادگی به درخت چنار تشبیه کرد و گفت: همانگونه که درخت چنار با داشتن تنه و ریشه مستحکم در معرض باد و طوفان مقاومت میکند انسان مسلمان هم اگر ایمان قوی داشته باشد در برابر بلایا و فتنه ها مقاوم می ماند و  هیچ چیری نمی تواند او را از مسر درست منحرف کند.
امام جمعه گنبد اما از فشار بی امان تورم و گرانی، فقر و ناامیدی و بدبختی در جامعه و ضرورت تدبیر و همت مسئولین برای رفع این بحران هیچ سخنی نگفت!
۲– حضور جمعیت کثیری از نمازگزاران اهل سنت نقطه عطف مراسم بود به ویژه برخی از کودکان و نوجوانان که در کنار پدران شان دیده می شدند.
۳- تلاوت قرآن توسط مؤذن و قاری مصلا شنیدنی بود. حبیب الله قاری پهلوان زاده قسمتی از سوره یوسف را به زیبایی تمام به سبک استاد عبدالباسط قرائت کرد که به نظرم از بهترین بخش های نماز جمعه بود.
۴- وجود بازار در کنار مصلا دیدنی بود و یادآور این نکته که دنیا و آخرت در کنار هم بوده و جدا از همدیگر نیستند. نمازگزاران غالبا پس از پایان نماز برخی از اقلام غذایی مورد نیاز خود را از بازار می خریدند. چند نفر از فروشندگان زن بودند. اما بازار کتاب برخلاف مواد غذایی، راکد و کساد بود. کمتر کسی کتاب می خرید. فروشنده کتاب لباس و کلاه سنتی ترکمنی پوشیده بود که جلوه خاصی داشت.
۵– گدم آباد از روستاهای پرجمعیت و اقماری گنبد محسوب می شود که استحقاق و شرایط الحاق به شهر گنبد را دارد. این خواسته نیاز به همت شورای شهر و شهردار گنبد و همچنین همکاری و همراهی شورا و دهیاری گدم آباد دارد.
۶- اِلِمان میدان کوچک گدم آباد تخریب شده بود. انتظار می رود که المان بعدی مرتبط با فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه، ترکمن ها ساخته شود.
۷-  از تلخ ترین صحنه های نماز جمعه گنبد، کثرت متکدیان به ویژه زنان و دختران خردسال بود که در انتظار  کمک های نقدی نمازگزاران بودند. اغلب نمازگزاران بی توجه به آنها عبور می کردند و برخی نیز کمک می کردند. کثرت گدایان از قومیت های مختلف بیانگر وضعیت نامناسب اقتصادی مردم منطقه می باشد. شهر آباد و توسعه یافته گدا ندارد.
۸- مصلای اهل سنت گنبد در کناره های رودخانه گرگان قرار دارد. رودی که چند دهه گذشته جاری بود و نماد حرکت و پویایی و زندگی محسوب میشد در دو دهه اخیر به علت سوء تدبیرها و ناکارآمدی های مدیران، راکد و ساکن مانده است و به سمت مرگ و نیستی می رود. امروزه با دیدن وضعیت تلخ گرگانرود، حس ناخوشایندی در آدم ایجاد می شود.
۹ – در حالی که در بسیاری از نقاط جهان اسلام حضور زنان در نماز جمعه امری عادی و مرسوم است ولی در گنبد هنوز زنان اهل سنت جواز حضور در نماز جمعه را ندارند.
۱۰ – با حضور در مصلای اهل سنت گنبد به تلاش ها و اقدامات هیئت امنای بیشتر پی می بریم. تلاش شان ماجور باد.
۱۱- گنبد سه امام جمعه دارد : ترابی، جاور، نوریزاد. یکی تشیع و دو دیگر تسنن...ولی حرف اول را اولی می زند.

منبع: سایت اولکامیز - به قلم عبداللطیف ایزدی

دیدگاه‌ها  

0 #1 جواد 1402-02-21 15:04
انشالله که هرسه حرفشان یکی باشد(توسعه شهر و منطقه)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر