c_300_250_16777215_10_images_11806.jpg

 


ترکمن سسی - دانش آموزان خردسال از سر تا انتهای کانکس در ردیف های دو سه نفره روی نیمکت نشسته اند و تعدادی هم در گوشه ای از کف کانکس روی حصیر مسافرتی ، بانگاه معصومانه و کنجکاو غرق در صحبت معلم کلاس هستند.


 اینحا مدرسه ای در بخش مرکزی شهرستان گنبدکاووس است ، جایی که آینده و بخشی از خاطرات بزرگسالی این بچه ها را شکل می دهد.


این کانکس های رنگ و رو رفته و داغون در دورافتاده ترین نقطه مرزی استان نیست، در روستای قورپلجه همین نزدیکی های شهر گنبدکاووس است. روستایی که با شهر تنها ۱۷ کیلومتر و فقط یک ربع ساعت فاصله دارد. روستای ۱۱۰۰ خانواری که ۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد و ۵۳۰ دانش آموز دختر و پسر ابتدایی در دو شیفت مدرسه ابتدایی قدس و شقایق و چهار کانکس کنار آن جمعا در ۱۹ کلاس درس می خوانند.


مدرسه پنج کلاسه ابتدایی قورپلجه سال ۱۳۷۲ ساخته شد و طی این سالها با افزایش جمعیت روستا، تعدادی کانکس به عنوان کلاس اضافه و اکنون آزمایشگاه مدرسه نیز تبدیل به کلاس شده و دانش آموزان سالهاست در حسرت یک مدرسه جدید به سر می برند.


امیرمهدی (هارون) آق عُضو شورای روستا می گوید " دیدن بچه ها در این کانکس های فرسوده و این شرایط نامناسب بسیار آزارم می دهد".


او می گوید حدود شش سال است که بچه های این مدرسه در گرما و سرما در این کانکس ها سر می کنند. برخی از کانکس ها فرسوده است ودربها با باز و بسته شدن گاهی در می روند و موقع باران از سقف این کلاس آب چکه می کند یا کف کانکس سوراخ است و چند مورد داشتیم بچه ها در زمستان در این کانکس ها بیمار شدند. نماینده مردم گنبدکاووس هم دو سال پیش قول داد به این وضع رسیدگی کند اما تاکنون کار خاصی ندیدیم . حتی قبل از ساخت چند اتاق کنار مدرسه، از فضای مسجد وحدت روستا نیز پارسال برای تشکیل دو کلاس به مدت یک سال استفاده شد.


این عضو شورای قورپلجه می گوید: در حال حاضر روستا مجوز ساخت یک مدرسه شش کلاسه دارد اما درگذشته بخاطر برخی حواشی در تعیین مکان ساخت مدرسه ، ساخت آن به تعویق افتاد، دو سال قبل ( آذر ۱۴۰۰) همه اعضای شورای روستا با موافقت خود طی صورتجلسه ای قطعه زمینی به اداره آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس معرفی و واگذار کردیم تا مدرسه جدید بسازند و اکنون منتظر اقدام آنها هستیم، اما تا ساخت مدرسه جدید بچه ها مجبورند با همین کانکس های فرسوده کنار بیایند.


یک سال پیش مدیر کل آموزش و پرورش و مدیر کل نوسازی مدارس گلستان در یک روز بارانی سرزده از این مدرسه و کانکس ها بازدید کردند. آق عضو شورای روستا می گوید: پس از آن بازدید آقای فراهی مدیرکل نوسازی مدارس گلستان مکتوب اعلام کرد یک کانکس نو و مجهز به مدرسه روستای قورپلجه واگذار شود اما با مخالفت مدیر شهرستانی این کار تاکنون انجام نشده.

 

امیرمهدی ( هارون) آق می گوید: دیروز هم خبرنگاری از صدا و سیمای مرکز گلستان برای تهیه گزارش از وضعیت مدرسه ابتدایی به این روستا آمد. انتظار داریم از رسانه های محلی نیز برای جلب مشارکت خیرین برای سرمایه گذاری در ساخت مدرسه در روستای قورپلجه همراهی بکنند.


روستای قورپلجه مردمانی نجیب و صبور و دانش آموزانی مستعد دارد اما در این مدت شش سال فقط کانکس ها فرسوده نشدند حتی اهالی روستا نیز صبرشان به سرآمده است. به گفته برخی اهالی این شرایط سخت و نامید کننده برخی ترک‌تحصیل ها در میان بچه های روستا را نیز باعث شده است. اعضای شورای روستا هم با همدلی پیگیر کار هستند. آنها از مدیران متولی تا ساخت مدرسه جدید ، حداقل امکانات و فضای آموزشی حتی در حد یک کانکس نو از مسولین درخواست می کنند. براساس اعلام مرکز بهداشت این روستا، سال تحصیلی آینده حدود ۱۰۰ دانش آموز ورودی جدید دارد و توسعه فضای آموزشی نیاز مبرم و ضروری این روستاست. امیدبخشی و دمیدن امید به زندگی توصیه بزرگان نظام به همه مسئولین است ، امیدواریم مدیران متولی در دوران مسولیت خود فرصت امیدآفرینی و خدمت به محرومان بویژه آینده سازان این روستا را قدر بدانند.


(مستندات محتوای این گزارش نزد این رسانه موجود است).

 

گزارش از : نورمحمد دانشمند

دیدگاه‌ها  

+1 #1 نظر دوگونچی 1402-02-18 09:45
مسولین کشوری و لشکری، وزیران، وزیر آموزش و پرورش و تمام مسولین استان گلستان، برای روستائیان کاری بکنید. فکر بکنید اگر بچه های خودتون در چنین کانکس هایی بودند وجدانتان قبول می کرد؟
نقل قول کردن
+1 #2 فعال رسانه ای 1402-02-18 09:49
امیدوارم مسولین و مدیران متولی و خیرین منطقه برای ساخت مدرسه شش کلاسه در روستای قورپلجه همت بکنند. ابتدای هرسال تحصیلی هم حدود ۱۰۰ نفر به ورودی های جدید این مدرسه اًافه می شود و این کانکس های فرسوده هم دیگر جوابگو نخواهد بود. اساسا کانکس یک راهکار موقتی است و باید کاری اساسی انجام شود.
نقل قول کردن
+1 #3 محمد 1402-02-18 10:25
اگر بنا به شرایطی از جمله انجام تعمیرات و نوسازی مدرسه برای مدتی محدود ب ای تشکیل کلاس ها از کانکس استفاده بشود شاید قابل پذیرش باشد، اما چندین سال استفاده از کانکس به عنوان کلاس دیگر نشان از مشکلات بزرگ دارد. این وضعیت نه در شان مدیران متولی در آموزش و پرورش است و نه در شان مردم و دانش آموزان این مملکت. نماینده مردم، اداره کل نوسازی مدارس، اداره کل آموزش و پرورش گلستان و مدیر آموزش و پرورش گنبد ، مردم از شما انتظار دارند ....
نقل قول کردن
0 #4 کشمیری 1402-02-20 14:27
مسئولین بویژه شادمهرخان ببیند و خجالت هم نکشد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر