c_300_250_16777215_10_images_11792.jpg

 



ترکمن سسی - وحید حاج سعیدی - عقربه های ساعت چند گام تا ساعت شش صبح فاصله دارند. هوا هنوز کامل روشن نشده است. زوج جوان که دیشب تا صبح با بچه تب دار سر کرده اند، می خواهند حالا که نوزادشان خوابیده، کمی استراحت کنند.

 

هنوز چشمان شان به اصطلاح گرم نشده است که با صدای پیکور ( دستگاه کنده کاری بتن)، کودک سراسیمه از خواب می پرد و شروع به گریه کردن می کند. بله همسایه مجاور در حال ساخت و ساز یک مجتمع مسکونی است و این صدای تخریب یکی از ستون هایی است که به اشتباه سر از زمین برآورده است و تاوان اشتباه سهوی پیمانکار، بی تابی کودکی تب دار و بی خوابی پدر و مادری نگران و مضطرب است.
امروزه ساخت و ساز، تخریب بناهای قدیمی و چند مرتبه سازی، مرمت یا نماکاری ساختمان های قدیمی در اکثر محلات دیده می شود و کمتر کوچه و خیابانی را شاهد هستیم که از دست حفاری و کنده کاری، سر و صدای دستگاه ها و کارگران و گرد و غبار ساختمان سازی مصون باشد. هر چند با راکد شدن بازار مسکن تا حدی از روند رو به رشد ساخت و ساز کاسته شده است، ولی در عوض مرمت بناها، تغییر نمای ساختمان ها و ویلا سازی (شخصی سازی) کماکان رونق دارد. با وجود اینکه ساخت و ساز در شهر هیچ منع قانونی ندارد و هر کس می تواند با توجه به بودجه و سلیقه خود اقدام به ساخت یا مرمت بنای شخصی کند، ولی ظاهراً در طول این سال ها قاعده چهار دیواری اختیاری دچار تغییراتی شده است و تا چند صد متر آن سوتر نیز تعمیم پیدا کرده است! چرا که می بینیم گاهی اوقات ابزار بنایی، مصالح و نخاله های ساختمانی سازه های در حال ساخت، در خیابان و جلوی منازل سایر ساکنین کوچه یا خیابان دپو می شوند که بالتبع مزاحمت هایی را سایر ساکنین به وجود می آورد.


ایجاد کارگاه عمرانی در کوچه و خیابان
بدون شک ساخت یا تعمیر یک ساختمان قواعد خاصی دارد و هیچ کس اجازه ندارد بخش یا قسمتی از کوچه را به کارگاه ساختمانی شخصی تبدیل کند و برای سایر همسایه ها و عابران پیاده مزاحمت ایجاد کند.
اما متاسفانه امروزه ایجاد مزاحمت برای ساکنین خانه های مجاور با شروع و خاتمه کار روزانه در ساعات نامناسب به معضلی اساسی تبدیل شده است. عدم رعایت موارد ایمنی نظیر پوشاندن روی چاه های حفر شده و رها کردن میلگرد و سایر ادوات بنایی در پیاده رو و خیابان، عدم نرده کشی یا مسقف نمودن پیاده رو به منظور جلوگیری از پرتاب وسایل یا نخاله های ساختمانی روی سر عابران، استفاده از روش های سنتی و طولانی شدن فرآیند تخریب ساختمان های قدیمی و به اصطلاح کلنگی،  گودبرداری های غیر اصولی که در اکثر موارد منجر به ایجاد ترک در دیوار خانه های مجاور و در برخی مواقعی منتهی به ریزش دیوار ها یا حتی کل ساختمان می گردد، تخلیه مصالح جلوی ساختمان ها و ایجاد سد معبر برای عابران و همسایگان، دپوی نخاله های ساختمانی در جلوی ساختمان که با وزش باد، غباری زیادی به هوا بلند می شود، اطاله ساخت و ساز به دلایل حقوقی، ساختمانی، اقتصادی و ...، نبود کارگاه مناسب ساختمانی در پروژه در دست ساخت، اجرای پروژه در چند شیفت کاری و در طول شبانه روز، تعطیل نشدن پروژه ها در ایام تعطیل، ساخت بتن در خیابان و کوچه، بی توجهی و نبود نظارت کافی بر مدت زمان ساخت و مسایلی از این قبیل، تنها بخشی از گرفتاری ها و مزاحمت های روزمره ساخت و ساز در شهر های می باشد، که به نوعی  باعث نقض حقوق شهروندان دیگر و به خصوص همسایه ها می شوند و موجبات خسران مادی و روحی و روانی شهروندان می شود.


خدا بزرگه... یواش یواش درست می کنیم!
در اکثر شهرها به ویژه شهر های کوچک ساختمان های نیمه کاره ای وجود دارند که قدمت برخی از آنها بعضاً به چند دهه می رسد و مالکان این سازه ها نیز هیچ گونه اقدامی در جهت جلوگیری از ورود افراد متفرقه به این سازه ها انجام نداده اند. این سازه های نیمه کاره علاوه بر هم زدن مبلمان شهری و ایجاد آلودگی بصری، به محلی برای تجمع معتادان، ولگردان و حتی سارقین شده و در مواردی نیز به محلی برای دفع زباله های خانگی تبدیل می شوند! در صورتی که بر اساس قانون فرد باید قبل از اقدام به ساخت یا مرمت ساختمان نسبت به برآورد هزینه اقدام کند و در صورتی که توان مالی فرد فرد اجازه نمی دهد، نباید وارد فاز ساخت و ساز شود و یا اگر به دلایلی در نیمه راه از ادامه کار منصرف شد موظف است نسبت به بستن ورودی ساختمان نیمه کاره یا دیوار کشی و فنس کشی مانع از ایجاد گرفتاری و خطرات برای ساکنین محل یا عابران پیاده شود. اما متاسفانه می بینیم در حال حاضر به دلیل ضعف در اجرای قانون افراد بدون در نظر گرفتن زمان بندی مشخص و اعتبار سنجی اقدام به ساخت و ساز می کنند و به هیچ عنوان نگران اطاله ساخت پروژه و یا نیمه کاره رها کردن آن نیستند.


پلیس ساختمان
البته پرسنل زحمتکش شهرداری در قبال این قانون شکنی ها سکوت اختیار نمی کنند و اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است. بی شک یکی از خدمات شهری شهرداری که زیر مجموعه های آن که با پلیس ساختمان رابطه تنگاتنگی دارد سامانه شکایات مردمی از شهرداری یا سامانه معروف به 137 است. این سامانه بنا به گفته مسئولان شهرداری با دقت بسیار زیادی نسبت به ثبت شکایات و رسیدگی فوری به درخواست های مردمی اقدام کرده و هیچ تماسی را بی پاسخ نمی گذارد زیرا فرآیند کار در این مرکز به گونه ای است که هیچ تماسی از چرخه بدون پاسخ خارج نمی شود. بنابراین مردم می توانند در صورت مشاهده تخلفات عدیده و عدم توجه پیمانکار به رعایت اصول اولیه ساخت و ساز با این شماره تماس گرفته و طرح موضوع کنند.


سخن پایانی
هر چند رعایت مقررات نظیر زمان بندی و جلوگیری از اطاله ساخت و ساز، حصار کشی استاندارد، تعطیلی کار بعد از ساعت 17 عصر، جلوگیری از انجام عملیات ساختمانی در ساعات پایانی شب یا اوایل صبح، جلوگیری از ساخت کارگاه عمرانی در پیاده رو و ... می تواند در جلب رضایت ساکنان،  تاثیر داشته باشد ولی آنچه مسلم است ساخت و ساز بدون سر و صدا و ایجاد گرد و غبار امکان ندارد. فلذا شایسته است مالکان یا پیمانکاران محترم در حد توان همسایگان و ساکنان محل را در یابند و شرایط را به گونه ای پیش ببرند تا نارضایتی و ایجاد مزاحمت به حداقل برسد. در ضمن نصب یک بنر و عذر خواهی از ساکنان به دلیل مشکلات ناشی از کار یا حتی تهیه یک هدیه برای ساکنان، در پایان کار می تواند تحمل بخشی از مشکلات به وجود آمده را آسان تر کند.

 

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر