c_300_250_16777215_10_images_70330.jpg

ترکمن سسی - با حضور جمعی از دانش آموزان و ساکنین جوامع پیرامونی تالاب بین المللی گمیشان، آیین بزرگداشت روز جهانی تالاب ها در ساحل زیبای چارقلی در شهرستان گمیشان برگزار شد.


به گزارش روز شنبه خبرنگار ترکمن سسی به نقل از ایرنا گلستان ، مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان در این مراسم گفت: تالاب ها فارغ از نوع و وجود در هر منطقه جغرافیایی، عملکردها و خدماتی برای طبیعت و محیط زیست دارند که نبود آن ها می تواند آسیب جدی به عرصه های طبیعی و زیستی وارد کند.
امیر عبدوس اظهار داشت: پالودن آب از ناخالصی ها و آلاینده های شیمیایی، سمی و رسوبات، ذخیره آب، ادامه روند چرخه مواد ، تغذیه آبخوان های زیرزمینی ، کنترل سیلاب ، حفاظت در برابر طوفان و فرسایش و بادشکن و پناهگاه انواع گیاهان و جانوران، از جمله نقش های تالاب ها است که نظیر آن را در اکوسیستم های دیگر به صورت یکپارچه قابل مشاهده نیست.
وی بیان کرد: این عملکرد چندگانه و گسترده، اکوسیستم های تالابی را به زیست بوم هایی حساس، شکننده، غیرقابل جایگزین و تا حدی غیرقابل بازسازی تبدیل می کند.
اجرای برنامه پاکسازی ساحل از وجود زباله، برگزاری مسابقه نقاشی، اجرای لاله خوانی ترکمن، پرنده نگری، اجرای مسابقه پرواز بادبادک ها و نیز مسابقات بازیهای بومی و محلی از جمله برنامه های اجرا شده در آیین بود.
دوم فوریه مصادف با سیزدهم بهمن روز جهانی تالابها است.
تالاب گمیشان یک زیستگاه منحصر به فرد با وسعت بیش از 20هزار هکتار است.
این تالاب به عنوان تنها تالاب ساحلی استان گلستان، حق آبه ای از بخش خشکی دریافت نمیکند، هیچ رودخانه فصلی یا دائمی به آن نمیریزد و تنها منبع تامین آب آن در سالهای گذشته آب دریای خزر بود.
ضلع جنوبی تالاب بین المللی گمیشان به گرگانرود محدود می شود و قسمت شمال آن تا مرز جمهوری ترکمنستان ادامه دارد.
این تالاب در سال 1381 از سوی کنوانسیون رامسر در فهرست تالابهای با اهمیت بین المللی به ثبت رسید.
مناطق پوشیده از مرداب، باتلاق، لجن زار یا آبگیرهای طبیعی و مصنوعی اعم از دائمی یا موقت که در آن آبهای شور یا شیرین به صورت راکد یا جاری یافت میشود نیز تالاب محسوب می شوند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر