c_300_250_16777215_10_images_24018.jpg

 

ترکمن سسی - گل سرسبد میوه های پاییزی در آزادتپه بخش کمالان برداشت می شود.

 

به گزارش آرنا خبر، طاهر نظری باغدار و کشاورز روستای آزاد تپه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: روستای آزادتپه شهرستان علی آباد کتول، به قطب تولید یاقوت‌های سرخ و باغات انار در گلستان تبدیل شده است.

وی افزود: باغداران منطقه این روزها مشغول برداشت یاقوت های سرخ هستند و سال گذشته از یک هکتار باغ انار خود، ۱۲ تن انار برداشت کردم و امیدواریم امسال برادشتمان به حدود ۲۰ تن برسد.
این باغدار و کشاورز گلستانی با اشاره به افزایش تناژ باغ نسبت به سال قبل گفت: این باغ انار شش ساله است و از سال دوم برداشت خود را آغاز کردیم.
نظری افزود: در سال دوم به مقدار ۲ تن، سال سوم ۴ تن، سال چهارم ۸ تن، سال پنجم حدود ۱۰ الی ۱۲ تن و امسال امیدوارم حدود ۲۰ تن برداشت کنیم.
وی با اشاره به فعالیت روزانه ۱۰ الی ۱۵ نفر در امر چینش انار در باغ، شستشو، دانه گیری یا در اصطلاح محلی (نار کاکمک)، پوست گیری، آب گیری، گفت: پس از مرحله آب گیری و رب گیری توسط تجهیزات و دستگاه‌های مکانیکی، پوست های انار را برای تامین خوراک دام، به صورت رایگان در اختیار دامداران منطقه می گذارم.
این باغدار روستای آزاد تپه افزود: برداشت انار هرساله از ابتدای آبان ماه شروع می شود و پس از جداسازی، سورت بندی و درجه بندی انارها برخی از آنان را برای شب چله، یلدا و مصارف دیگر در سردخانه انبار می‌کنند.
نظری با اشاره به اینکه، عمر باغ انار در روایت ها و طبق گفته گذشتگان، هزار ساله است، افزود: آب انار، رب انار، ناردان یا ناردنگ (دانه خشک انار)، سس انار و لواشک از محصولات غذایی است که این روز‌ها از فرآوری دانه‌های انار به دست می‌آید و روانه بازار می‌شود.
وی همچنین در خصوص برداشت خرمالو نیز گفت: برداشت خرمالو نیز از اواسط آبان ماه به مدت ۱۵ الی ۲۰ روز طول می کشد و امیدواریم از حدود بیش از یک هکتار باغ خرمالو، حدود ۳۰ تن برداشت داشته باشیم.
گفتنی است، به روستای آزادتپه، در زبان ترکمنی "شاغال دفه" می گویند که در بخش کمالان فاضل آباد و در شهرستان علی آباد کتول قرار گرفته است و فاصله روستای آزادتپه از فاضل آباد ۱۲ کیلومتر و از مرکز شهرستان علی آباد کتول ۲۲ کیلومتر و از گرگان مرکز استان گلستان ۴۵ کیلومتر می‌باشد.
روستای آزادتپه در غرب روستای قره بلاغ قرار دارد که حوزه علمیه عرفانی روستای قره بلاغ یکی از بزرگترین مدارس علوم دینی در شمال کشور محسوب می شود.

لازم به ذکر است، به همت موسسه اصحاب رسانه استان گلستان، جمعی از خبرنگاران استان در قالب تور خبری با حضور در روستای آزاد تپه از باغ انار و کارگاه فرآوری آن، مجتمع تولیدی لبنیات سیدی و کارگاه تولید لیوان یک بار مصرف کاغذی، بازدید به عمل آوردند.

✍️ رستم جرجانی/ خبرنگار

 

c_300_250_16777215_10_images_photo_2024-10-20_09-49-20.jpg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر