c_300_250_16777215_10_images_CYMERA_20151218_231600.jpg

ترکمن سسی- دکتر رامین نورقلی پور از چهره هایی است که اخیرا برای شرکت در انتخابات مجلس دهم از حوزه ی انتخابیه ی بندر ترکمن اعلام حضور کرد.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی رامین نورقلی پور انگیزه ی اصلی خویش برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی را تقویت اجماع دانست و گفت: جلسات اجماعی که در منطقه ی ما در حال شکل گیری است نو پا است و همه باید به آن کمک کنیم،یکی از دلایل اصلی کاندیداتوری و اعلام حضور من نیز حمایت از اجماع و جمع یاشولی ها است.

نورقلی پور تصریح کرد: زمانی کنار شهید عظیم گل بودم که وی نکته ی جالبی به ما می گفت و آن نیز بحث کانالیزه کردن انتخابات است،منظور وی از این سخن اینگونه بود که با یکدیگر رقابت نکنیم،کانالیزه کردن یعنی انتخابات در قالب احزاب برگزار شود که منطقه ما فاقد حزب است و مدل سنتی یاشولی ها از طریق اجماع می توانند به این امر مهم دست پیدا کنند.

نورقلی پور تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته از نظر فعالیت های سیاسی مردم به احزاب اعتقاد دارند و به فرد رای نمی دهند بلکه آنها به برنامه احزاب رای می دهند ولیکن ما مسائل شخصی را به مردم می گوییم.

نورقلی پور یکی از تهدیدهای اجماع را عدم تفاهم صاحبنظران درون جمع دانست و بیان کرد: وقتی تعداد زیاد می شود به تبع نیز اختلافات و نظرهای متفاوت بیشتر خواهند شد که در این حالت احترام به نظرات و ایده های دیگران به همراه سعه ی صدر بسیار در پیشرفت جمع کمک می کند.

نورقلی پور درباره ی اعضای این نشست گفت: بنظرم بهتر است افراد بی طرف دراین نشست ها حضور داشته باشند و جمع به صورت شورایی اداره شود تا تفاوت آرا درون این جمع محرز باشد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به کثرت کاندیداها هسته ی اصلی و کمیسیون هایی برای جمع لازم است که حضور صاحبنظرانی از اقشار مختلف درون این کمیسیون ها الزامی است ولیکن حتما نباید سیاسی باشند کمااینکه بسیاری از فعالان سیاسی ما از طریق همین نشست ها وارد وادی سیاست شده اند.

نورقلی پور معرفی تک تک افراد حاضر در جلسات را امری مثبت قلمداد نموده تاکید کرد: اینگونه رخداد ها امری نکوست ولیکن می تواند منشا برخی از حساسیت ها نیز بشود که بهتر است این دوره عملی نشود.

نورقلی پور با بیان نقش رسانه ها درباره ی این جمع ها گفت: هر جمعی عاری از خطا نیست ولیکن بهتر است فعلا رسانه ها پاره ای از مسائل را رعایت کنند و بعد از انتخابات هرچه می خواهند بنویسند و نقد کنند.

نورقلی پور اذعان داشت: هر چیزی اگر کم هم باشد از نبودن آن بهتر است،مردم ما باید به اعضای نشست های اجماع اعتماد داشته باشند و آنها نیز عدالت را رعایت کنند و مردم نیز به کاندیدای مورد اجماع آنها رای بدهند،افراد حاضر در جلسات اعتبار خویش را گرو گذاشتند و به خوبی می دانند اگر اشتباهی کنند و فرد ضعیفی از جانب آنها راهی مجلس شود جامعه آنها را از صحنه سیاست حذف خواهد کرد.

نورقلی پور در پایان سخنانش با تاکید بر ابعاد مثبت این نشست ها تاکید کرد: اگر کسی از جانب اجماع بتواند راهی مجلس شود خود را مقید به حفظ و حمایت از این جمع بداند،به گونه ای که ضمن آسیب شناسی و یافتن نقاط ضعف احتمالی نسبت به رفع آنها در جهت تقویت این جمع برای دوره های آتی کوشش کند.

خبرنگار:عبدالمناف آق ارکاکلی

دیدگاه‌ها  

+5 #1 بیر اوباداش 1394-09-28 01:34
"یاشولی ها" و "ماصلاحات توپوری"، نمونه سنتی حزب نیست، بلکه، نمونه جدید آریستوکراسی (اشراف سالاری) است. با این تفاوت که در قدیم ملاک های شفافی برای پیوستن افراد به جمع آریستوکرات ها وجود داشت، اما الان هیچ ملاک مشخصی برای پذیرش و یا عدم پذیرش یک فرد به جمه این افراد وجود ندارد. چرا به جاب پر کردن جای احزاب، عقب گرد می کنیم؟ چرا نمی شود با اعلام وابستگی جناحی (بدون تعارف؛ اصول گرایی یا اصلاح طلبی) از سوی کاندیداها، برای اجماع پیرامون جناح های سیاسی کوشید؟ ادامه دارد ...
نقل قول کردن
+5 #2 بیر اوباداش 1394-09-28 01:35
... ادامه: به فرض که مصلحت توپوری و جمع یاشولی خوب هم عمل کند، اما واقعا به این فکر کرده ایم که خود این افراد را چه کسی و بر طبق چه مکانیزمی انتخاب می کنیم؟ و آیا اصلا انتخاب می کنیم؟ ایا اگر این افراد، فعالان سیاسی منطقه هستند، که هستند، می توان انتظار بی طرفی از ایشان داشت. چه تضمینی وجود دارد؟ چرا مردم باید به این روند اعتماد کنند؟ چرا به جای حل کردن مشکل، صورت مسئله را پاک می کنیم؟ آیا آخر و عاقبت دموکراسی همین است؟ و آیا شما هم مثل رهبران برخی کشورهای اقتدارطلب، مردم خود را بی لیاقت و بدون صلاحیت برای بهره مندی از دموکراسی می دانید؟ آخر چرا؟
نقل قول کردن
+3 #3 یک دانشجوی ترکمن 1394-09-28 12:49
به نام خدا
اگر قرار است ماصلاخات توپاری کار احزاب سیاسی را انجام دهد و یا اینکه نمونه سنتی احزاب است، آیا می توان قائل به فعالیت یک حزب در منطقه بود. به عبارت دیگر، چون تکثر احزاب سیاسی مطلوب است (مطابق موازین دموکراسی)، آیا خوب است که ما چندین ماصلاحات توپاری در منطقه داشته باشیم؟ آیا این با هدف این اجماع از یک سو و با اصول مردم سالاری از سوی دیگر، منافات ندارد؟!
نقل قول کردن
-4 #4 امین 1394-09-28 14:45
اگر به متن، بدون توجه به تیتر مطلب دقت داشته باشیم، آقای دکتر به موضوع حساسی اشاره کرده اند. اشاره ایشان دقیقاً به کاردکرد حزب گونه گروههایی مانند یاشولیها فقط و فقط در حیطه انتخابات و معرفی کاندیدایی از بطن آن گروه برمی گردد. کاندیدای منتخب ترکمن که برای رقابت با کاندیداهای دیگری آماده رقابت می گردد که در جهت تامین منافع گروهی غیر از منافع مردم ترکمن صحرا گام برمی دارند. کمااینکه کارکرد احزاب نیز در موضوع انتخابات غیر از آن نیست. در ثانی چگونه می توان در آینده نزدیک امیدوار به ایجاد تشکلهای پایدار حزبی در جامعه سنتی ترکمن صحرا گردید در حالیکه حتی در جامعه به طور عمده سنتی کشورمان نیز، در طول تاریخ معاصر، تاکنون احزاب کارکرد صحیحی از خود نشان نداده اند.
نقل قول کردن
+5 #5 در جواب امین 1394-09-28 18:58
سلام دوست من
چرا مسئله را به این شکل قابل تفکیک می دانید « ... کاندیدای منتخب ترکمن که برای رقابت با کاندیداهای دیگری آماده رقابت می گردد که در جهت تامین منافع گروهی غیر از منافع مردم ترکمن صحرا گام برمی دارند ...» بگذرید از خیر این گونه بهره بر داری ها از احساسات قومی و پوپولیستی ... پیروزی درانتخابات؟ به چه قیمتی؟
در ضمن، کمی تاریخ بخوانید .. ایران و حتی منطقه ترکمنصحرا .. در گذشته خود، حضور احزاب قدرتمندی را نیز تجربه کرده است ..
نقل قول کردن
-5 #6 در پاسخ در جواب امین 1394-09-29 08:59
دوست گرامی، بنده نیز اطلاع از تاریخ ترکمن صحرا دارم چه خود زاده و بزرگ شده این دیارم. ولی به هیچ وجه سابقه ای درخشان از آنچه شما عنوان نموده اید: "ایران و حتی منطقه ترکمنصحرا .. در گذشته خود، حضور احزاب قدرتمندی را نیز تجربه کرده است" در تاریخ معاصر ترکمن صحرا پیدا نکرده ام. مگر اینکه منظور شما گروههای چپگرا و عوامل فکری شوروی سابق باشد که در پیش از انقلاب و در اوایل آن حضور پررنگی در عرصه سیاسی ترکمن صحرا داشتند و خاطره بسیار ناخوش آیندی را از آن روزگاران در اذهان همه ایجاد کرده و باعث به وجود آمدن طبعات جبران ناپذیری برای مردم صحرا گردیده است. ادامه دارد ...
نقل قول کردن
0 #7 ادامه پاسخ 1394-09-29 09:01
بنده با تحلیل دکتر در حیطه انتخابات و نقش مهم یاشولیها در آن موافقم چه اینکه اگر تحلیل شما درست می بود، در حال حاضر حداقل یکی دو حزب فعال در منطقه پابرجا بود که نیست. از سوی دیگر همان جریانهایی که شما بدانها اشاره کرده اید به هیچ وجه حزب نبوده و تنها جریانهای فکری وابسته ای بودند که دارای همان توصیف خود جنابعالی بوده و "از احساسات قومی و پوپولیستی" مردم صحرا سوء استفاده نموده و سخت ترین ضربات را بر پیکر نحیف ولی پاک آن وارد نمودند. از آنجاییکه جوانان دیروز و امروز و نیز کل مردم شریف صحرا هنوز هم چوب ناآگاهی عده ای را می خورند که بدون توجه به منافع صحرا، با چشمانی بسته گول شعارهای پوپولیستی را خورده بودند. ترکمن صحرا نیازمند حزب یا احزابی واقعی و برآمده از تفکر مردمان خود است نه پیروان بله قربان گوی ایدئولوژیهای دیگر. حزب واقعی و پایدار بایستی از جایی شروع به تشکیل گردد که اجتماعات یاشولی نطفه آغازین آن می باشد هرچند خود، تشکیلات حزبی واقعی نباشد. شروعی مبارک در جهت ایجاد احزابی متشکل و واقعی در ترکمن صحرا.
نقل قول کردن
-5 #8 جبار 1394-09-29 10:51
فکرمیکنم جناب نورقلی پوراشتباه میکنه ومیگه هیچ حزبی درمنطقه نیست این گروه روشهیددکترعظیم گل بناکردن بعدازشهادت بنام تشکیلات دکترعظیم گل معروف شد که ثابت کردن وباحمایت مردم نشان دادن افرادی همچون ولی پور واجماع وحمایت ازآقای فیروزی ومعرفی آقای کاکاجان قورلی زاده ومسول دفترولی پور،جوان خستگی ناپذیرکه سابقه سیاسی واخلاق مداری ایشان موردمقبولیت اکثرسیاسیون ومردم منطقه میباشد.
نقل قول کردن
+5 #9 در جواب امین 1394-09-29 12:54
اقای امین، با سلام. چرا وقتی به تجربه حزبی چپ اشاره می کنید، فقط محتوای ایدئولوژیک آن را که (مورد قبول هیچ یک از ما نیست) مدنظر دارید؟ چرا به مکانیزم و کارکرد آن (و نه نتایج فعالیت آن) اشاره نمی کنید؟!
اگر چنین دیدگاهی دارید و «بله قربان» گویی را قبول ندارید (نه این که بنده قبول دارم، بلکه فقط در مقام مثال) پس احتمالا احزابی لیبرال .. چپ .. ویا صرفا قومی خواهید داشت که هر سه مطلوب نبوده و نتایج آن بهتر از تجربیات منفور قبلی نخواهد بود.
بنده بیشتر با نظر (بیر اوباداش» موافقم که پرسیده اند ... اگر قرار است ما مصلحت توپاری یا جمع یاشولی داشته باشیم ... خود این افراد را چه کسی و با چه سنجه های دقیقی انتخاب می کند؟ اگر کارکرد این ها این است، پس انتخابات برای چه؟ کوچ کنیم به آریستوکراسی زمان یونان باستان..
نقل قول کردن
+5 #10 پاسخ به جبار 1394-09-30 03:36
جبار عزیز، چگونه می توانید تشکیلات دکتر گل فقید را حزب بنامید؟ در حالیکه خالی از کوچکترین نشانه ای از تعریف احزاب می باشد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر