c_300_250_16777215_10_images_947_23300.jpeg

 

ترکمن سسی - فعال رسانه ای گلستانی گفت: "یارمضان" آیین ویژه شب چهاردهم ماه رمضان در ترکمن صحرا است و نوع دوستی و همدلی در آئین یا رمضان تحقق می یابد.

 

 رستم جرجانی در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی اظهار کرد: یکی از باشکوه ‌ترین آیین های ماه رمضان در بین ترکمن ها آیین شب چهاردهم ماه مبارک رمضان می باشد که این آیین که در اصطلاح ترکمنی به آن "یارمضان" گفته می‌شود، بعد از پایان نماز تراویح شب چهاردهم ماه مبارک رمضان انجام می‌شود و نمونه‌ای از محبت، احسان، نیکوکاری، نوع دوستی، تعاون، همدلی و کمک و به اصطلاح ترکمنی "یاور" دسته جمعی به مستمندان و نیازمندان منطقه است.


وی افزود: در این آیین که بعد از اقامه نماز تراویح شب چهاردهم ماه مبارک رمضان انجام می شود، پیر و جوان، کودک و نوجوان با همراهی ریش سفید و یا امام جماعت مسجد محل بطور دسته جمعی به طرف منازل ساکنان محله به راه می‌افتند و سردسته این گروه شعری در وصف ماه رمضان و قرآن کریم می‌خواند و بقیه افراد بطور دسته جمعی در آخر هر بیت با صدای بلند کلمه " الله" می‌گویند، این افراد در برابر هر خانه که می‌رسند، الله گویان هلهله سر می دهند و افراد آن خانه با شنیدن صدای بلند الله حاضرین، از خانه بیرون می‌آیند و هدایای خود را که اغلب موادغذایی مثل آرد، برنج، نان، کشمش، قند، گندم و یا پول نقد است را به فرد یا افرادی که از قبل برای تحویل گرفتن هدایا تعیین شده اند، تحویل می‌دهند.


عضو هیات مدیره موسسه اصحاب رسانه گلستان بیان کرد: اگر چنانچه درب خانه‌ای به روی این افراد دیرتر باز شود آن وقت این افراد مدت زمان بیشتری را شعر می خوانند و بلندتر از قبل ذکر (الله متعال) می‌گویند تا صاحب خانه زودتر بیاید و نذری و هدیه خود را بدهد.


رستم جرجانی در ادامه گفت: به هرحال این گروه تا آخرین خانه محله و یا منطقه می‌روند و این آیین زیبا را برجای می آورند و سپس پاسی از شب افراد پراکنده شده به خانه‌های خود می‌روند و افرادی که هدایا و نذورات را تحویل گرفته اند، به مسجد آن محل می روند و هدایا را به امام جماعت و چند نفر از ریش سفیدان تحویل می‌دهند.


وی با بیان اینکه حس نوع دوستی و تعاون در این آئین به اوج خود می رسد، افزود: در خاتمه این هدایا و نذورات توسط امام جماعت و ریش سفید منطقه همان شب توسط افراد حاضر در مسجد با توجه به شناختی که از افراد محلی دارند، بین نیازمندان و اقشار کم درآمد با حفظ شان و شخصیت خانواده ها تقسیم می شود و بدین ترتیب دل‌های مومنان شاد و رسم نوع دوستی و همدلی برجای آورده می شود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر