c_300_250_16777215_10_images_1323271_orig.jpg

 


ترکمن سسی - در آیین نکوداشت مختومقلی فراغی در شهرستان گمیشان، عنوان شد: مختومقلی فراغی با کلام آغشته به احساس توانست؛ صلح، دوستی، آرامش و زندگی مسالمت آمیز را در روح مردم این منطقه بدمد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، مراسم نکوداشت دویست ونودمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی شاعر ایرانی ترکمن، این هفته در کتابخانه امام محمدغزالی شهرستان گمیشان برگزار شد.
در ابتدای مراسم، فرماندار گمیشان، گفت: مختومقلی فراغی به خوبی با استفاده از کلام آغشته با احساس توانسته صلح، دوستی، آرامش و زندگی مسالمت آمیز را در روح مردم این منطقه بدمد.
امیدسقلی ادامه داد: استان گلستان یکی از نمونه‌های بارز صلح، دوستی و وحدت در جغرافیا ایران اسلامی است.
سپس، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز ضمن اشاره به نقش و جایگاه مختومقلی فراغی در حفظ فرهنگ قوم ترکمن،گفت: مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن که به فردوسی این قوم نیز مشهور است با خلق شعرهای بی‌بدیل خویش با مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی، کمک شایانی به احیای زبان و ادبیات ترکمن‌ها نمود و گنجینه‌ای پایان‌ناپذیر از فرهنگ غنی این قوم به یادگار گذاشت.
وی افزود:  در تاریخ و فرهنگ کهن دیار استان گلستان چهره های شاخص و مفاخر ارزنده ای به چشم می خورند که در حد توان به دنبال تبیین اندیشه ها و آثار آن ها به خصوص برای نسل جوان هستیم.
قربانی ادامه داد: در همین راستا توجه به مسکین قلیچ از دیگر چهره های شاخص فرهنگ و ادب ترکمن را در دستور کار قرار داده ایم. همچنین در سال جاری از دو تن از مفاخرو  پیشکسوتان استان نیز تجلیل به عمل خواهیم آورد.
اجرای زنده موسیقی سنتی توسط حاج گلدی پنق، شمس الدین قرنجیک و یلقی از هنرمندان شهرستان گمیشان و قرائت شعر توسط شیر محمد کر و حاج محمد قرنجیک درباره مختومقلی از دیگر برنامه های این مراسم بود.
همچنین مرشدی پژوهشگر فرهنگ و ادب ترکمن، دیگر سخنران این مراسم درباره اندیشه های مختومقلی وتاثیر این شاعر در رشد واعتلای زبان و فرهنگ ترکمن مواردی را به سمع حاضران رساند.
گفتنی است، اجرای موسیقی کلاسیک توسط گروه آقایان ارساری ، چوگان و قاری کرد و اجرای شعرخوانی از اشعار مختومقلی توسط آیلین کلته،  برگزاری نمایشگاه کتاب مربوط به مختومقلی توسط کتابخانه، اجرای نمایشگاه صنایع دستی توسط هنرمندان اداره میراث فرهنگی، برپایی ماکت حجاب و عفاف توسط کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از دیگر برنامه های اجرا شده در این روز بود.
یادآوری می شود، در پایان مراسم در حضور مسئولان از تعدای از فعالان فرهنگی و پژوهشگران تجلیل به عمل آمد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر