c_300_250_16777215_10_images_90090.png

 


ترکمن سسی - نو شدن سال و رسیدن نوروز همراه با دگرگونی های بسیاری در طبیعت است و در میان ترکمن ها از دیرباز مورد توجه هنرمندان و شاعران بوده است.



حاجی گلدی نظری کارشناس امور فرهنگی ترکمن ها در این خصوص می گوید: هنگام رسیدن سال نو رسم بوده که در و پنجره ها را باز کنند تا هوای تازه نوروز در خانه جریان یابد و این باور بوده که هوای تازه نوروز سلامتی و برکت می آورد. ترکمن ها همچنین با تاثیر از زیبایی های طبیعت در سال نو و نوروز برخی اسامی فرزندان خود را با نام های مرتبط با آن انتخاب می کردند.

این کارشناس فرهنگ ترکمن ها ادامه می دهد: در برخی مناطق شرقی تر گلستان بویژه در میان  ترکمن های طوایف گوگلان در موسم نوروز سمنو پزی ( سمنی پزی ) رسم بوده است.

وی تاکید می کند: در میان طوایف گوناگون ترکمن ها در مناطق مختلف آداب و رسوم متفاوت است. اما هر کدام به نوعی فرا رسیدن سال نو و بهار طبیعت را گرامی می داشتند. اکنون در کشور ترکمنستان جشن نوروز با عنوان نوروز بایرامی برگزار می شود و با شادی و آواز به استقبال نوروز می روند.

رحمان قلی توماج شاعر ، نویسنده و فعال فرهنگی ترکمن نیز در این باره می گوید: ترکمن ها از قدیم در دامن طبیعت بزرگ شده و انس دیرین با طبیعت دارند. در فرهنگ ترکمن ها نشانه های نوروز دیده می شود. به عنوان مثال با فرارسیدن بهار می گفتند اکنون به مزارع رخصت داده شد تا قد بکشند یا در اشعار شاعران ترکمن نو شدن سال و رسیدن بهار با وصف زیبایی های طبیعت و جنب و جوش و تحرک در جهان آمده است. البته اشاره به این ها به این معنی نیست که ترکمن های ایران نوروز را عید بگیرند یا سفره عید پهن کنند.

این نویسنده ترکمن اضافه می کند: در میان ترکمن ها از قدیم این باور وجود داشته که آب بارانی که در بهار و نوروز می بارد و به آب نیسان معروف است خاصیت شفابخش دارد و برکت می آورد. آب نیسان را جمع کرده و همراه با دعا و آرزوهای خیر استفاده می کردند.

وی با بیان اینکه در زندگی اجتماعی پدیده های اجتماعی بسیار در هم تنیده و متاثر از هم هستند ادامه می دهد: مردمان اقوام مختلف آداب و رسوم خاص خود را دارند و در زندگی اجتماعی و تعامل با یکدیگر طی زمان ها از فرهنگ های همدیگر تاثیر می پذیرند و هرآنچه در نگاهشان زیبا و نیکوست بر می گزینند.

این فعال فرهنگی خاطر نشان‌می کند: ما در فرهنگ ترکمنی مثلی داریم که " قاوین قاوین دن رنگ آلار، باخشی باخشی دن هنگ آلار " که به این تاثیرگذاری ها اشاره دارد. مردمان ترکمن نیز طی ادوار در تعامل با دیگر فرهنگ ها بخشی از رسوم را پذیرفته است. به عنوان مثال جشن تولد را در نظر بگیرید.این جشن در زمان های قدیم بین ترکمن ها رسم نبود اما در دوره های اخیر با تاثیر پذیری از سایر فرهنگ ها می بینیم امروزه در میان بسیاری از خانواده ها چنین رسم های دیده می شود.

 رحمان قلی توماج ادامه می دهد: اساسا ترکمن ها مردمانی با باورهای دینی محکم بیشتر بر آداب و رسوم دینی و اسلامی تاکید داشتند و عید قربان ، عید فطر ، ضیافت آق آش ، قدر گیجه و نظایر آن در میان تر‌کمن ها بسیار پررنگ برگزار می شود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر