c_300_250_16777215_10_images_96142.jpg

 


ترکمن سسی : نورمحمد دانشمند - رسانه ها در جامعه ما چندان که از جنبه کمی رشد داشته اند متاسفانه از جنبه کیفی حال و روز خوشی ندارند. در این شرایط بحث کیفی سازی رسانه ها طی این سال ها همواره مطرح بوده و اهالی رسانه و مدیران فرهنگی کشور بارها از ضرورت ارتقای کیفی رسانه ها سخن گفته اند.


اما کیفیت رسانه ها چیست و چگونه می تواند ارتقا یابد؟ از آثار کیفیت رسانه ها اثرگذاری بر مخاطبان است. اگر بود و نبود رسانه در جامعه تفاوتی نکند آنگاه کیفیت رسانه ها مطلوب نیست، برعکس اگر اثرگذاری رسانه در جامعه محسوس باشد آن گاه رسانه واجد کیفیت است. تاثیر تدریجی رسانه ها در عرصه های اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی جامعه حکایت از وجود رسانه های کیفی دارد.

وقتی دغدغه کیفیت داریم رسانه نباید درجا بزند بلکه همواره با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود در مسیر تعالی و تکامل پیش رود. هر رسانه ای باید شرایط تولید محتوای کیفی شامل نیروی متخصص و باانگیزه برای ایفای رسالت خود را داشته باشد. بی تردید توانمندی ، دانش و تجربه خود دست اندرکاران رسانه ها بر کیفیت آن اثرگذار است. خبرنگاران توانمند با قابلیت تولید محتوای فاخر ، پرقدرت و هدفمند در تمامی مقوله های رسانه ای اعم از خبر ، گزارش، یادداشت و ... کیفیت می سازند و مخاطبان نیز نیازهای رسانه ای خود را دریافت می کنند. صد البته در مسیر توانمندسازی اهالی رسانه ها سیایت ها و حمایت های مدیران فرهنگی نیز کارساز است.

به عبارت دیگر در مسیر ارتقای کیفی رسانه ها ، هم سیاست های حمایتی مدیران فرهنگی و نیز خود ترمیمی و تلاش مداوم خود اهالی رسانه لازم است.

به قول جامعه مهندسی یا راهی باید ساخت یا راهی باید یافت تا در مسیر ارتقای هرچه بهتر کیفی رسانه های استان حرکت بکنیم. راه های مشخصی وجود دارد که کم و بیش طی می شود همچون ارایه آموزش های تخصصی که طی این سالها به صورت پراکنده و نه چندان منظم انجام می شود، اما راههای بسیاری نیز وجود دارد که باید با خلاقیت متولیان و اهالی رسانه ساخته شوند. به واقع ضرورت تلاش های مسئولانه خود اهالی رسانه در این مسیر انکارناپذیر است.
 
در کنار مطالعه مستمر و تجربه اندوزی اصحاب رسانه، برگزاری نشست های هم اندیشی، گفتمان های رسانه ای حقیقی و مجازی، جلسات نقد و بررسی رسانه ها ، برگزاری جشنواره های مختلف با هدف تعامل هرچه بیشتر اصحاب رسانه در مسیر تحرکت، پویایی و بالندگی آنها و ایجاد حس رقابت سالم و سازنده لازم است.

 توجه به انتقال تجارب پیشکسوتان به خبرنگاران جوان تر بخش مهمی از مسیر ارتقای کیفی رسانه هاست. به عبارت دیگر همت متولیان امر و همراهی اهالی رسانه برای تبادل معلومات و دانش رسانه ای به دیگر فعالان عرصه شرایط لازم را مهیا بکنیم.

ظرفیت تشکل ها و موسسات رسانه ای نیز هماهنگ با سایر بخش ها فرصتی برای تحرکت بخشی در این راستاست. البته توجه به معیشت اهالی رسانه و رفع چالش های حرفه ای آنها نیز با تقویت امید و نشاط در بین آنها طی مسیر را هموارتر خواهد کرد.

نباید غافل بود که موازنه ظریفی بین رسانه و مخاطب وجود دارد. از قدیم گفته اند مستمع گوینده را سر ذوق و شوق آورد. مستمع رسانه ها یا مخاطب رسانه ها مردم هستند. تا فرهنگ رجوع به رسانه و فرهنگ روزنامه خوانی در بین مردم نهادینه نباشد هر قدر محتوای با کیفیت تولید شود روی دست رسانه ها می ماند. البته این موضوع دو طرفه است. وجود خوانندگان مشتاق ، انگیزه های بالایی به اهالی رسانه خواهد داد اما مردم روزنامه کم مایه را نمی خوانند. پس در مسیر ارتقای کیفی به این دو مقوله باید ظریفانه و فکورانه توجه کرد.

در واقع در کنار توجه به کیفیت رسانه از موضوع حفظ مخاطبان نیز نباید غفلت کرد. از طرفی فرهنگ سازی و ترغیب افکار عمومی برای فرهنگ روزنامه خوانی که خود بخشی از وظایف رسانه هاست. می توان تصور کرد که رابطه مستقیمی بین کیفیت رسانه ها و میزان علاقمندی مردم به رسانه وجود داشته باشد. نیز اعتماد مخاطبان به محتوای رسانه ها بزرگترین سرمایه رسانه ها و یک بحث جدی است. اگر مخاطب به رسانه اعتماد نداشته باشد تکلیف مکان رسانه و روزنامه مشخص است.

به هرحال نیروهای انسانی توانمند و خلاق ، جدیت و پشتکار و امروزه بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی جهت تقویت ضریب نفوذ رسانه ها در جامعه، ارتباط مستمر با مردم کوچه و بازار و درک نیازها و سلایق آنها، باور عمیق به قدرت تاثیر گذاری و حرکت آفرینی رسانه از ضرورت هاست تا با کیفی سازی رسانه ها برای تحولات مثبت و تعالی فرهنگی و ارتقای سرمایه اجتماعی زمینه سازی بکنیم.

دیدگاه‌ها  

0 #1 فعال رسانه ای 1401-08-08 15:40
نوشتن نیز همانند بازی شطرنج مهارت می خواهد. تجربه کار می خواهد. میدان زیادی دیده باشی تا موفق باشی. ریزه کاری ها، تکنیک ها و شگردهای کار را یاد بگیری تا بهتر عمل کنی.

اما این یکی مثل شطرنج صرفا بازی نیست. مهارتی واقعی است که تاثیرگذار در زندگی افراد است. شاهکارهای نوشتاری نیز مانند بازی های شاهکار زیبا و ماندگار.
هر حرکتی هرچند کوچک ولی معادلات را به هم می زند.
حوصله و صبر داشته باشید. هرقدر بیشتر بازی کنید یا بیشتر بنویسید یا هرقدر بازی های بیشتری ببینید و نوشته های بیشتری بخوانید بهتر می شوید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر