c_300_250_16777215_10_images_22670.jpg



ترکمن سسی - ستار قوجق نژاد - وجود نمازخانه های بین راهی و سرویس های بهداشتی عمومی در هر منطقه، از نیاز های عمومی شهروندان است و گسترش و ساماندهی این مکانها اهمیت دارد.


این موضوع از نگاه جامعه جهانی نیز اهمیت خاصی دارد تا جایی که سازمان ملل روز خاصی را به عنوان روز جهانی توالت (۱۹ نوامبر) نامگذاری کرده است.

شهرستان گنبدکاووس به عنوان وسیع ترین شهرستان در استان که به لحاظ وجود مرز جغرافیایی با ۸ شهرستان مجاور موقعیت ویژه ای دارد، در مسیرهای ورودی و خروجی به این مناطق روزانه تردد بالایی از شهروندان را شاهد هستیم.

از طرفی شهرستان گنبدکاووس نزدیک به ۲۰ درصد روستاهای استان را در خود جای داده که دلیل آشکاری برای میزان تردد بالای شهروندان گلستانی و مسافران در راه های بین شهری این شهرستان است.

گسترش نماز خانه های بین راهی و سرویس های بهداشتی عمومی در داخل شهرها و در محورهای بین شهری و روستایی در این شهرستان به شدت محسوس است و توسط متولین امر به توجه ویژه ای نیاز دارد.

فاصله ۱۷۰ کیلومتری بین مرکز شهرستان گنبد کاووس و شهرستان مراوه تپه (از سمت جاده شمال) و نبود نمازخانه و سرویس بهداشتی مناسب در این محور یکی از آشکارترین این کاستی هاست.

هرچند تا حدودی مساجد داخل شهرها و روستاها این کمبود را جبران می‌کنند ولی گسترش سرویس های بهداشتی عمومی، بعنوان نیازی برای جامعه فعلی بخصوص برای کودکان و سالمندان و کسانیکه در طول روز جهت کارهای روزمره به این شهر می‌آیند و احتمالا موقعیت ها و امکانات نقاط مختلف شهر از جمله مساجد آشنا نیستند، به عنوان نیاز اولویت دار خود را نشان‌می دهد.

همچنین بارها شاهد بودیم مسافرانی که از سایر استانها به شهر گنبدکاووس آمده اند با مشکل نمازخانه و سرویس بهداشتی مواجه بوده اند که به هیچ وجه شایسته این شهر نمی‌باشد.

در این میان برخی عملکردها همچون تخریب چند ماهه و ظاهرا بدون برنامه سرویس بهداشتی پارک محوطه برج تاریخی قابوس و نبود نمازخانه در این نقطه جای تعجب دارد.

یکی دیگر از سوالاتی که باید از مسئولین پرسید اینکه چرا اکثر نمازخانه ها و سرویس های بهداشتی در پمپ بنزین و پمپ گازها معمولا بسته است و اجازه استفاده برای مردم داده نمیشود و آیا نظارتی بر این موضوع وجود دارد؟

همچنین در راستای جذب و رفاه هرچه بیشتر مسافران و گروشگران، جانمایی سرویس های بهداشتی در پارکینگ های عمومی و اختصاصی و همچنین جانمایی مکان در نرم افزارهای مسیریاب و نقشه های اینترنتی نیز می‌تواند راهکار مناسبی در این خصوص باشد.

در نهایت امیدواریم مسئولان محترم توجه بیش از پیش به این موضوع و نیازهای اولیه و عمومی شهروندان داشته باشند.

دست در دست هم دهیم به مهر
گلستان خویش را کنیم آباد

دیدگاه‌ها  

0 #1 احمد مقدم 1402-08-24 14:18
بسیار متن پسندیده ای است.این موضوع خیلی حائز اهمیت است اگر گوش جان کنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر