c_300_250_16777215_10_images_12128.jpg

 


ترکمن سسی - امان محمد خوجملی در نهمین بخش از یادداشت های خود از چادرهای فرهنگی ادبی آق توقای، از نسبت خشک سالی و مراسم مختوم قلی نوشت.


امسال سال خشک سالی برای استان گلستان و کل ترکمن صحرا است. اکثر کشاورزان و دامداران موقعیت و معیشت بسیار اسفناکی دارند. با این وضعیت خرابی اقتصاد فکر می کردم دوستداران مختوم قلی امسال در آق توقای نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت. دوستداران مختوم قلی نه تنها کاهش نیافته بلکه نسبت به پارسال دو برابر هم افزایش یافتند.

اینها نشانه چیست؟
مگر قرار نیست کاهش درآمد بر رفتار انسان تاثیر بگذارد. مگر برخی قوانین اقتصاد قطعی و تخلف ناپذیر نیستند؟ فکر می کنم دوستداران مختوم قلی یا قانون اقتصاد سرشان نمی شود یا همه از طبقه متوسط به بالا هستند و وضع مالی خوبی دارند. جوانان هم با این چیزها کاری ندارند هر جا شادی باشد همان جا هستند. من جمعیت پارسال را حدود ده هزار نفر بر آورد کرده بودم امسال را می خواستم بیست هزار نفر بر آورد کنم.

ولی لقمان قربانی در مصاحبه در سایت اینترنتی ترکمن سسی جمعیت امسال مختوم قلی را حدود 80 هزار نفر برآورد کرده است. آمار خودم که حدس و گمان است اما آمار فرماندار مراوه تپه چه جوری به دست آمده است را خدا می داند. فاصله بیست هزار و هشتاد هزار خیلی است. یا من کورم یا فرماندار مراوه خیلی بینا؟

آیا مختومقلی آنقدر نفوذ دارد که می تواند برخی قوانین اقتصادی را زیر سئوال ببرد و اقتصاد دانان را حیرت زده کند؟!!!. شاید هم علت حضور گسترده مردم دلیل اقتصادی نداشته و علتش فرهنگی بوده باشد. یعنی کمبود برنامه های شاد و متنوع و مفرّح در منطقه. اگر جامعه در شرایط آزاد از شادی و تنوع و تکثر به اشباع برسد شاید از این هجومهای گسترده خبری نباشد. خلاصه با توجه به شرایط بد اقتصادی و حضور گسترده مردم خلاف انتظارم بود و من اقتصاد را مبنا قرار داده بودم که درست از آب در نیامد. به نظر می رسد مختوم قلی هنوز آنقدر ظرفیتهای ناشناخته دارد که می تواند خیلی ها را به اشتباه بندازد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر