c_300_250_16777215_10_images_10976.jpg

 

 


ترکمن سسی - عبدالرسول جوادی بالاجاده - بوی طراوات بهاری با صداهای خوش نوازی همراه بود . نم نم باران بهاری و گاه با زوزه های بادهای بهاری آهنگ موسیقی خاص طبیعت را بهمراه داشت .



و تک نواز این کنسرت طبیعت چه چه های چلچلاهایی بوده است که با آمدن بهار مهمان اهالی منطقه می شدند .

هنوز رنگ و لعاب زمستانی از صفحه رنگی طبیعت کم رنگ نشده بود که آهنگهای گوشنواز و اشنا امدن بهار را بشارت میدادند و به اصطلاح نوروز خوانهای طبیعت نوروز خوانی میکردند .

صدای چه چه های چهلچهلا ها برای مردم اشنا بود و آنان نیز پذیرای این مهمان طبیعت بودند در جای جای سقف و دیوار و طاق و رف منازل پرستوهای (چلچلا )مهاجر به لانه سازی میپرداختند.

از ذره ذره طبیعت کاه و کمل و ...ریزه های گیاهان لانه ای مستحکم در ارتفاء میساختند که هم از حمله و یورشهای حیوانات در امان باشند و هم امنیت خود و جوجه ها را حفاظت نمایند.

مردم هم به رسم میزبانی دانه های گندم و برنج و ... را در نزدیکی لانه آنان میریختند تا این مخلوفات خداوند نیز روزی خور شوند و گاهی هم برای استحکام لانه و امنیت آن حصاری از کیسه و کارتن و ...درست میکردند.

و تقریبا چلچلاها هر سال همان جایی لانه می ساختند که سالیان گذشته در آنجا لانه داشتند .

مناظر زیبایی بود بخصوص زمانی که مادر و پدر چلچلا برای بچه ها در لانه غذا می آوردند و سر و صدایی برای بدست آوردن و خوردن ان به راه
می انداختند .

فضای روستاها هم با وجود این مخلوقات رنگ و لعابی دیگر بخود میگرفت و مردم با آن انس میگرفتند پروازهای چرخشی پرستو ها در لابه لای سیم های برق و درختان تماشایی بود و صعود و سقوط و فراز و نشیب حرکت آنان بسیار حیرت انگیز و تماشایی بود .

در زمان حال نیز هنوز این پرنده زیبا به منطقه کوچ میکند .

و در اکثر حیاط های منازل لانه ای دارند اما تغییرات زیست محیطی ساخت آپاتمانهای بلند که مشخصات منازل گذشته سقف و شیروانی و رف و پلور را ندارند یقیننا در اکوسیستم زیست محیطی این پرندگان نیز اثر گذار و شاید کمتر آن زیبایی های گذشته را شاهد باشند .

یاد ان خاطرات خوش طبیعت با اون خونه های سفالی ، سقف شیروانی و نشیمن گاههای برون منزلی بخیر که کم یافت میشود و در اندیشه ها و خیالها محو شده است .

یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده

 

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر