c_300_250_16777215_10_images_10474.jpg

 

ترکمن سسی - مجتبی لشکر بلوکی در یادداشتی نوشت: مدیریت تعالی و استفاده از خِرد جمعی،  ارزیابی برنامه و تصمیمات خود و سازمان، اشرافیت به موضوع،  شناخت خصایص پرسنل همراه با عقلانیت در برخوردها می تواند راهکار مفیدی باشد.

 

این مدرس دانشگاه در ادامه یادداشت خود نوشت:

روزی ناصرالدین‌شاه با امیرکبیر به مازندران می رفتند. شاه در نزدیکی مقصد سر از پنجره کالسکه بیرون کرد و دریا را دید. از کالسکه‌ران پرسید، آن آب چیست؟

کالسکه‌ران که چاپلوس محض بود، گفت: اعلی‌حضرت ، دریای خزر است که خدمت شما مشرف شده است!!

ناصرالدین‌شاه سری از خوشحالی و تشکر همراه تبسم تکان داد. و امیرکبیر سری از ناراحتی.

ناصرالدین‌شاه علت را پرسید، امیرکبیر گفت: بدبخت شد ولایتی که والی و مسئول آن به جای شنیدن مشکلات و حرف انتقاد ، عاشق شنیدن این همه دروغ و چاپلوسی و تملق شد.

 گاهی برخی مدیران در امر حکمرانی دچار اشتباه می شوند،  هر چند که عقل سلیم و اندیشه اسلامی، نظام شایسته سالاری،  مشورت،  بهره برداری از الگوهای موفق و از تجربیات دیگران را برای به حداقل رساندن اشتباهات توصیه می کند،  اما این موضوع گاهی برای مسئولان پیش می آید.

 در اینجا وظیفه مشاورین و معاونین هست که اشتباه را اشاره و راهکار برون رفت را به مدیر بیان کنند.

اما گاهی پیش می آید بدنه تصمیم ساز و کارشناسی به دلایل مختلف همچون؛ حفظ روابط حسنه با مدیر،  خودشیرینی نزد مسول،  ترس از دست دادن جایگاه،  واهمه کم شدن مزایای شغلی و یا حتی هدایت به لبه پرتگاه مدیرتی بردن مدیر، نمی خواهند واقعیت ها را به مدیر گفته و ایشان را به ریل صحیح مدیریت هدایت نمایند.

و نتیجه امر آن مسئول توهم صحیح بودن تصمیم و عمل خود را مفروض داشته سعی در تکرار و تقویت آن می نماید،  تا جایی که برای سیستم و سرمایه انسانی سازمان و حتی مخاطبین دستگاه، تحمل آن مدیر و مسئول غیر ممکن گشته راه تقابل آشکار را پیش می گیرند.

 توصیه مدیریتی به مدیران: مدیریت تعالی و استفاده از خِرد جمعی،  ارزیابی برنامه و تصمیمات خود و سازمان، اشرافیت به موضوع،  شناخت خصایص پرسنل همراه با عقلانیت در برخوردها می تواند راهکار مفیدی باشد.

مجتبی لشکربلوکی
       مدرس دانشگاه

دیدگاه‌ها  

0 #1 آرمان 1401-09-20 18:26
دروغ ، چاپلوسی و تملق به عنوان ضد ارزش های سرمایه سوز هرچه به لایه های بالاتری از یک جامعه نفوذ کند اثرات مخرب تری خواهد داشت.
نقل قول کردن
0 #2 دیدار 1401-09-21 13:51
آدمی اگه تصور بکنه که داره بهترین تصمیم رو میگره، باز بی نیاز از مشورت با دیگران نیست. در زبان و فرهنگ ترکمنی هم مشورت " گنگش" دارای نقش و اهمیت بسیاری است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر