c_300_250_16777215_10_images_10014.jpg

 

ترکمن سسی - وحید حاج سعیدی: چند روز قبل مهدی غضنفری رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در نشست حکمرانی اقتصادی مدرسه شهید بهشتی اظهار داشت: کل اقتصاد به مانند ارابه است که ارابه‌ران ماهر می‌خواهد! چند ماه قبل هم دولت در اقدامی فراگیر اقدام به یک جراحی بزرگ اقتصادی در سطح کلان نمود.


در حقیقت ما متوجه نشدیم اقتصاد مملکت ارابه ران ماهر نیاز دارد یا جراح حاذق؟!
ناگفته نماند در طول این سال ها اقدامات دیگری هم در راستای بهبود اقتصاد مملکت و معیشت مردم صورت گرفته است که تا کنون دستاورد خاصی ( البته برای ما معمولی ها) مشاهده نشده است.
چون اگر قرار باشد هر کس بیاید و با تشبیه اقتصاد مملکت نسبت به یک تخصص خاص، اقدام به جراحی، ارابه رانی، آچار کشی، عصب کشی، جرم گیری، فیلرگیری، صافکاری، تنظیم باد و ... اقتصاد کند سنگ روی سنگ بند نمی شود و نتیجه از پیش قابل حدس است که نمونه کوچکی از آن در فولاد مبارکه رونمایی شد.
آنچه عیان است این که اقتصاد مملکت نیاز به جراح، ارابه ران، لوکوموتیوران، مکانیک، صافکار، آپاراتی و ... ندارد. چرا که در این مدل حکمرانی بر اقتصاد تنها بر فقر فقرا و ثروت ثروتمندان افزوده می شود و فقر و فساد در جامعه عادی انگاری می شود.
قصه آنجا غصه ناک می شود که این دست فساد های گسترده که دزدی خاوری ها در برابر آن آفتابه دزدی هم محسوب نمی شود در حالی در کشور به وقوع پیوسته که در شرایط تحریم قرار داریم و درآمد کشور به شدت کاهش پیدا کرده است. حال اگر دود سفیدی از کلبه توافق برجام برخیزد و اندک گشایشی در اقتصاد کشور حاصل شود و درآمد سرانه کشور افزایش پیدا کند، به نظر می توان میزان اختلاس های پیش رو و احتمالی را حدس یا تخمین زد؟
بی تردید باید پذیرفت هیچ کدام از طرح ها و اقدامات نظارتی دولت ها در برابر مقابله با فساد اثرگذار نبوده است و رانت و فساد به صورت سیستماتیک در حال توسعه و گسترش است.   
اجرای غلط و ناقص اصل 44، نواقص قانونی، ترک تشریفات و عدم برخورد جدی با مفسدان اقتصادی دانه درشت، زمینه را برای فتح باب و گسترش چنین سفره هایی آسان تر کرده است و ترک فعل ها، کم کاری ها، حق السکوت ها و مبالغی که تحت عناوین مختلف به متنفذین محلی و ملی، سیاسیون، مقامات ( به ویژه در دولت قبل) نهاد های بالادستی و نظارتی، رسانه ها و ... پرداخت می شود، اساساً مبارزه با پهن کردن چنین سفره هایی را دشوار ساخته است. تا جایی که اختلاس در این حجم و وسعت، زلزله که نه، حتی یک پس لرزه کوچک هم ایجاد نکرده است و چند روز دیگر این داستان نیز مثل اختلاس 123 میلیاردی سال های دور و اختلاس 3000 میلیاردی خاوری به خاطره ها می پیوند! به هوش...

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر