c_300_250_16777215_10_images_61699628.jpg

 

ترکمن سسی : نورمحمد دانشمند - شوق تاثیر گذاری و تغییر و تحولات در جامعه است که روزنامه نگاران را در فعالیت مداوم رسانه ای انگیزه می دهد هرچند بسیاری از تغییرات ورای توان روزنامه نگاران است.


اثرگذاری یکی از عناصر همیشگی رسانه هاست و می تواند معانی گسترده ای داشته باشد. اثر گذاری عاملی برای وجود و بقای رسانه است و به واکنش تک تک مخاطبان بستگی دارد. اما تاکنون هیچ روش مطمئن یا فرمول خاصی برای سنجش میزان اثرگذاری رسانه وجود ندارد.

اعتماد مردم سرمایه اصلی رسانه هاست زیرا که آنها اساسا برای اطلاع رسانی به مردم فعالیت می کنند و دلیل وجودی آنها همین است. اعتماد مخاطبان به رسانه ها طی یک فرایند حرفه ای شکل می گیرد. داشتن ارتباط خوب با مخاطبان ، تولید محتوای قوی و تشخیص موشکافانه نیازهای رسانه ای و علایق مخاطبان نیز اهمیت دارد. با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی امروزه مخاطبان صرفا خواننده مطالب نیستند بلکه فعالانه مشارکت می کنند و درباره محتوای رسانه ها نظر می دهند.

توان شكل دادن به عقايد و باورهای مخاطبان، دگرگون كردن عادات زندگي و فرهنگ سازی ارزش های جامعه و کمک به توسعه از اهدافی است که رسانه ها در آن‌مسیر تولید محتوا می کنند. اثر گذاری رسانه ها به معنای ایجاد تغییر و تحول است. تغییر رویه چه در سیاست گذاری ها چه در میان افکار عمومی توسط رسانه ها دنبال می شود.

یافتن یک رابطه علت و معلولی بین محتوای رسانه و تغییرات صورت گرفته در جامعه کار پیچیده ای است مخصوصا که مسائل مختلف اجتماعی بسیار در هم تنیده و مرتبط با هم هستند و همیشه عوامل متعددی در آنها دخیل هستند.

رسانه ها با رعایت اخلاق حرفه ای و با بهره گیری از مقوله های مختلف رسانه ای ، خوانندگان را ترغیب می کنند تا به نوعی خود را درگیر موضوع بکنند. یعنی رسانه می کوشد احساساتی را برانگیزد تا دیگران تحت تاثیر آن قرار گیرند تا شرایط را برای اثر گذاری فراهم نمایند. گاهی هم شاید برای اطمینان و اعتماد بیشتر مخاطب ، لازم باشد رسانه مسیری را که برای رسیدن به یافته ها طی کرده به مخاطبان خود تعریف و توصیف کند.

سنجش میزان اثرگذاری رسانه ها یا اثبات رابطه میان تاثیر گذاری خبرنگاران با تغییر و تحولات مثبت در جامعه کار پیچیده ای است زیرا عرصه های اجتماعی بسیار در هم تنیده و افراد و عوامل متعددی در این کار دخیل هستند . در واقع گزارشگران زمینه و شرایط یک موضوع را شرح و بسط و تکرار اطلاعات می کوشند تا تاثیر گذار باشند یا حداقل توجه عموم را به آن موضوعات جلب کنند هرچند به طور مستقیم قادر به ایجاد تحولات نیستند.

روزنامه نگاران با بالا بردن سطح آگاهی های عمومی زمینه های ایجاد تحولات مثبت در جامعه را مهیا می کنند و همین امکان تاثیر گذاری است که به فعالان رسانه ای انگیزه و انرژی کار می دهد.

اما مشغولیت با سنجش میزان اثرگذاری رسانه بر اهداف رسانه ای که همانا خدمت به مردم است نباید تاثیر منفی بگذارد. به عبارت دیگر رسانه ها همواره در این مسیر نهایت تلاش و همت خود را دارند ولو اینکه آثار و نتایج فعالیت آنها اثربخشی نسبی داشته یا نتوان آن را سنجش کرد.

خبرنگاران قبل از نگارش محتوا ، مستندات وسیعی را بررسی می کنند.با مطالعات و منابع بسیاری گفتگو می کنند و مشاهدات فراوانی انجام می دهند که هرکدام از آنها سخنی های خاص خود را دارد. تا با راستی آزمایی یافته ها مطالب مفیدی برای مخاطبان تدارک ببینند.

دامنه تاثیرگذاری رسانه ها نیز متفاوت است. گاهی چندان تاثیری قابل احساس نیست یا موقتی است و گاهی وسعت تاثیر باور نکردنی است. از طرفی میزان تاثیرگذاری انواع مقوله های رسانه ای از قبیل خبر، گزارش ، یادداشت و ...یکسان نیست اما قطعا به میزان جذابیت آن برای مخاطبان و میزان کیفیت کار تولیدی موثر است.

از قدیم گفته اند ، کار نیکو کردن از پر کردن است. تنها با یک گزارش نمی توان مدعی تاثیرگذاری بود.باید بارها و بارها تلاش کرد. صبور بود و از کندی تغییرات مایوس نباید شد. مخصوصا رسانه های محلی در پیگیری مطالبات جوامع محلی و کمبودها در زیرساخت های بهداشتی و عمرانی آمدند و ساخت بیمارستان یا مطالبه عمومی تعریض جاده مرگ و یا در جریان سیل سال ۹۸ مصداق ها را شاهد بوده ایم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر