c_300_250_16777215_10_images_95071.jpg

 


ترکمن سسی : مهران دالوندی - در طراحی هر شهری ،فضای سبز اوجب واجبات بوده و بایستی به صورت جدی به آن پرداخت .در حقیقت فضای سبز شش های یک شهر می باشد و مردم حق دارند از آن بهره برده و از زیبایی و فرکانس مثبت آن استفاده کنند.

حظ بصری و رایگان از آن باعث تحریک سیستم پاراسمپاتیک شده و آرامش را به مردم هبه می کند.روح و روان مردم خسته از گرانی ها ،اعتیاد ،فقر،ترافیک شهری و...را جلا داده و آن ها را کمی از دیوانه شدن دور می کند.

خیابان های درختکاری شده ،بلوار های زیبا و مشجر ،پارک ها و...نیز بعنوان تصفیه خانه شهرها بوده و اکسیژن لازم را برای مردم مهیا می کنند .هوای آلوده به دود ، سرب،ذرات معلق در هوا ،ریز گرد ها و...نیازمند چنین تصفیه خانه ای هستند.از طرفی همین درختان به مثابه آکوستیک بوده و آلودگی صوتی را هم می کاهند.

اما بایستی این را نیز در نظر داشت که برخی از همین درختان زیبا برای انسان خطر آفرین هستند.مثلاً در سطح شهر گنبد کاووس تعداد معتنابهی از درختان سست ریشه،خشک یا مایل وجود دارند که بطور بالقوه برای شهروندان عزیز خطر ناک هستند.آن ها با کوچکترین وزش بادی کنده شده و روی مردم یا خودروهای آن ها می افتند.کما اینکه بارها و بارها شاهد صدمات جانی و خسارات مالی از این دست در شهر گنبد بوده ایم و همین چندی پیش نیز طوفان درختان را کنده و مشکلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورد.
چنین فجایعی بعد ها هم روی برخی از مردم از نظر روانشناسی تاثیر منفی داشته و بعضاً باعث بروز فوبیا یا ترس مرضی از درختان یا PTSD یا اختلال استرس پس از سانحه می گردد.

از آنجایی که هیچ اتفاقی اتفاقی اتفاق نمی افتد و قصور و ترک فعلی وجود داشته است و لذا بایستی قبل از وقوع حوادث دلخراش دیگر اینگونه خطرات پیشیابی و پیش بینی شده و  چنین درختانی مقاوم سازی یا قطع شده و درختان دیگری جای آن ها کاشته شوند.

اگر راست ترین درختان را از زاویه بخصوص نگاه کنیم کج به نظر می رسند و همینطور اگر کج ترین درختان را از زاویه بخصوصی نگاه کنیم  راست به نظر می رسند.بنابراین نه کج بینی و نه راست بینی درست می باشد .بلکه حقیقت در درست بینی است . پس درختی اگر در حقیقت کج است بایستی فکری برای آن کرد و از انتقاد سازنده هم نهراسید چون عین حقیقت است.

بنابراین پسندیده است که قبل از وقوع حوادث ناگوار دیگر، اینگونه درختان سست ریشه ، کج و خشک شناسایی و نسبت به مقاوم سازی ،قطع و جایگزینی آن ها اقدام شود.

PTSD=post-traumatic stress disorder

✍🏻مهران دالوندی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر