c_300_250_16777215_10_images_93056.jpg

 


ترکمن سسی : امان محمد خوجملی - تجاوز نظامی روسیه به اوکراین خیلی عیبها را عیان کرد. در جنگ اوکراین در مدت یک ماه کشورهای غربی حدود چهار میلیون آواره  را با آغوش باز پذیرفتند.


البته این در جای خود بسیار خوب و قابل ستایش است و باید هم چنین باشد. اما قبل از اینهم چند جنگ در منطقه ی خاورمیانه رخ داده بود و پناهندگان زیادی از کشورهای افغانستان و عراق و سوریه و یمن و لبنان و فلسطین و لیبی به کشورهای غربی سرازیر شده بودند. اما پذیرش آنها مثل اوکراینیها نبود. آنها با سخت گیریهای زیادی مواجه شدند. خیلیها در دریا غرق شدند. خیلیها در اثر سرما و گرسنگی مردند. و هزاران نفر هنوز در کمپها نگه داری می شوند. گرچه چند میلیون نفر را هم در طول چندین سال به عنوان پناهنده پذیرفتند.
 کشورهای غربی از لحاظ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی توسعه یافته محسوب می شوند و به نقض حقوق بشر بسیار حساس هستند. اما این حساسیت را در همه جا یکسان نشان نمی دهند. انسانیت حکم می کند ما فارغ از دین و مذهب و عقیده به همه ی انسانها کمک کنیم. اما هنوز گرایشهای دینی و مذهبی و قومی در همه جای جهان خود را کم و بیش نشان می دهد. از این گرایش پیشرفته ترین کشورهای متمدن هم در امان نیستند.
 گرچه آنها اقدامات تروریستی برخی از مسلمانان را بهانه می کردند. الیته این بهانه خیلی بی ربط هم نیست. اگر از صدهزار پناهنده هم یک تروریست بیرون بیاید از یک میلیون نفر ده نفر می شود که رقم قابل توجهی است. البته افراد تروریست در میان مسیحیان افراطی هم پیدا می شود و چند سال پیش یک مسیحی افراطی در کشور نروژ حدود 76 نفر مسلمان را به قتل رساند و از عمل خود پشیمان نبود. و یک تروریست هم چند سال پیش در کشور نیوزلند دردو مسجد شهر کرایست چرچ حدود 49 نفر مسلمان را  به قتل رساند.  نخست وزیر این کشور خانم جاسیندا آردرن با  پوشش حجاب با مسلمانان و بازماندگان این مصیبت تاسف بار ابراز همدردی کرد که در نوع خود بی نظیر بود.
 به هر حال ما هنوز با وضعیت مطلوب که برای همه مردم جهان قابل پذیرش باشد خیلی فاصله داریم. حتی پیشرفته ترین کشورها با مردمان توسعه یافته با فرهنگ و متمدن از تعصبات دینی و مذهبی و قومی و نژادی در امان نیستند.
امان محمد خوجملی
1401/1/21

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر