c_300_250_16777215_10_images_gaz-sharghi_3.jpeg

دهیاری ها به عنوان بازوی اجرایی شوراها در سطح روستاها، از مهمترین نهادهای مردمی و محلی در ایران محسوب می شوند. براساس قانون، دهیاری نهاد عمومی غیردولتی است و به صورت خودکفا اداره می‌شود اما این خودکفا بودن مانع از کمک های دولتی در جهت رسیدگی به عمران و آبادانی روستاها نخواهد بود.

باتوجه به اینکه در قانون ۴۸ وظیفه برای دهیاری ها تعیین شده و دهیاران وظایف متعددی در حوزه های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند، ضرورت دارد تا در جهت ارائه خدمات مطلوب به روستاییان و توسعه روستاها، به اعتبارات واریزی از سوی دولت وابسته نشده و در راستای ایجاد منابع درآمدی پایدار گام بردارند.

همچنین باتوجه به اینکه میزان اعتبارات دریافتی دهیاری ها در استان های غیر صنعتی مانند گلستان بسیار کمتر از میزان دریافتی دهیاری ها در استان های صنعتی مانند یزد، مرکزی، اصفهان، البرز، قم، تهران و ... است. این موضوع ضرورت ایجاد منابع درآمدی پایدار برای دهیاری های استان گلستان را بیش از پیش نمایان می کند.

یکی از راه های ایجاد منابع درآمدی پایدار برای دهیاری ها، استفاده از تسهیلات کم بهره سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور می باشد. این سازمان در راستای توانمندسازی دهیاری ها و کمک به ایجاد منابع درآمدی پایدار، به طرح های اقتصادی دهیاری ها تا سه برابر بودجه محقق شده سال گذشته، تسهیلات کم بهره با ۶ الی ۱۲ ماه تنفس پرداخت می نماید.

برهمین اساس دهیاران می توانند باتوجه به ظرفیت موجود در سطح روستاها با الگوبرداری از تجربه های موفق سایر روستاهای کشور و مشورت با تحصیل کردگان، نخبگان و ... در این حوزه گام بردارند. ایجاد اقامتگاه بودمگردی، احداث رستوران، کمپینگ، پرورش گل و گیاه، احداث واحدهای تولیدی خرد و ... از جمله مواردی است که دهیاری ها می توانند براساس پتانسیل ها و ظرفیت های روستای خود، در جهت راه اندازی آن اقدام نمایند.

به عنوان نمونه، دهیاری روستای گزشرقی بخش مرکزی بندرگز در سال های اخیر با دریافت تسهیلات از سازمان شهرداری ها و دهیاری ها اقدام به احداث رستوران بین راهی نموده و اکنون برای دهیاری گز شرقی به عنوان یک منبع درآمدی پایدار محسوب می شود.

مهران قزلجه کارشناس حوزه روستایی

 

c_300_250_16777215_10_images_gaz-sharghi_1.jpeg

c_300_250_16777215_10_images_gaz-sharghi_2.jpeg

c_300_250_16777215_10_images_gaz-sharghi_4.jpeg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر