c_300_250_16777215_10_images_78047.jpg


ترکمن سسی : فرحان اسماعیلی - اخیرا انتشار خبر شکایت امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه از صاحب یک بیلبورد تبلیغاتی ، رفتار دوگانه جهان غرب با مقوله آزادی بیان را نزد افکار عمومی آشکار کرد.

 

انتشار خبر شکایت امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه از صاحب یک بیلبورد تبلیغاتی که تصویرش را به شکل هیتلر کشیده و به نمایش گذاشته بود افکار عمومی را با این گزاره متناقض مواجه می سازد که آزادی بیان و عقیده در کشورهایی که به عنوان سمبل آزادی معرفی می شوند تنها سرابی است که توسط رسانه ها ایجاد شده و با واقعیت همخوانی ندارد.
برای آنکه بتوانیم نقطه مقابل این توهم را نشان دهیم باید به برخی از این تناقضات رفتاری این کشور اشاره کنیم.
در سال های گذشته نشریه "شارلی ابدو" به پیامبر عظیم الشان اسلام اهانت نمود و  جناب مکرون وقتی با موج انتقادی مسلمانان مواجه شد با دفاع از این اقدام غیر انسانی آن را آزادی بیان نامید.
در همین راستا شاهد دومی که می تواند دلیلی بر اثبات این رویکرد دوگانه باشد به موضوع آزادی پوشش باز می گردد.
کشورهای غربی که خود را به عنوان پیشتازان توجه به حقوق بشر معرفی میکنند زنان مسلمان را بخاطر حجاب و به بهانه  مقابله با  تروریسم از دانشگاه ها و محل کارشان اخراج کرده اند و هر روز قوانین سخت گیرانه بیشتری را تصویب می کنند.
شاخص سوم نقض این مدعا برخورد سخت با منکرین افسانه هولوکاست است.در برخی از کشورهای غربی هیچ فردی حق انکار پدیده هولوکاست را ندارد. طبق اعلام دادگاه عالی آلمان در سال ۱۹۹۴ میلادی، انکار هولوکاست مشمول آزادی بیان نمی شود و با تصویب پارلمان، برای منکران هولوکاست پنج سال زندان درنظر گرفته شده است. در اتریش نیز انکار این پدیده جرم شناخته می شود و مجازات دارد.
در عین حال که قوانین اساسی کشورهای غربی توهین به انسان را بشدت منع می کنند و اهانت به مقدسات مسیحیت ممنوع است ولی توهین به ساحت مقدس پیامبر اسلام زیر چتر آزادی بیان قرار می گیرد و مجازاتی در پی ندارد چه بسا افراد مرتدی چون سلمان رشدی بخاطر اهانت به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان مورد تشویق قرار می گیرند.
بنابراین می توان دید که تفسیر غرب از آزادی  فقط در جهت منافع خودشان بوده و با سوءاستفاده از آن به دنبال  فشار به کشورهای مسلمان می باشند و گرنه آزادی بنا به تعریف رزا لوکزامبورگ یعنی "آزادی دیگران".
اگرچه در خصوص آزادی در کشورهای منطقه و به خصوص ایران تفاوت دیدگاه فراوان است اما نکته قابل تامل، نگاه افراطی و دور از واقعیت برخی از هم وطنان به مقوله آزادی در غرب است. نمونه های بالا بخش کوچکی از رفتار دوگانه جهان غرب به مقوله آزادی بوده و باید متذکر شد که حقوق بشر غربی توهمی است که با قدرت نرم و تبلیغات فراوان به شکل واقعیت درآمده و غرب را به مظهر آزادی (بخوانید آزادی دروغین!) تبدیل کرده است.


✍️ فرحان اسماعیلی، دانشجوی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر