c_300_250_16777215_10_images_21870.jpg

 

 

ترکمن سسی – نقش فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای در جوانی جمعیت عنوان همایش تخصصی بود که شامگاه چهارشنبه ۱۴ تیر در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به همت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری تشکیل شد.


حدود ساعت ۱۷:۵۰ وارد تالار شدم. غیر از چهار پنج نفر از عوامل فنی سالن کسی نبود و همه صندلی ها خالی و فقط پوستر همایش بر پرده نمایش بزرگ سالن نقش بسته بود.
عوامل فنی در حال مرتب کردن چیدمان صحنه و تست سیستم صوتی سالن بودند: کابل را عوض می کنیم، برو از بالا تست کن، کد رو عوض کن، حامد بیسیم می خواد! ... ساعت اکنون۱۸:۲۰ است. بالاخره با اشارات دست یکی از عوامل فنی تنظیمات نور و صدا به نظر می رسد بعد از نیم ساعت اکنون  دیگر کامل شده است.
به نظر می رسد در طول این نیم ساعت ، آهنگ با کلامی که با صدای ملایمی در سالن پخش می شد، لحظات انتظار را برای نفرات حاضر راحت تر می کرد.
حوالی ۱۸:۱۵ سخنران همایش نیز به همراه یک نفر وارد سالن شد. مجید میهن دوست خبرنگار ایرنا گلستان فرصت را غنیمت می شمارد و در ردیف اول کنار وی می نشیند و در این وقت آزاد گفتگویی ضبط می کند. فرصت شناسی خبرنگار حرفه ای !
افراد حاضر در سالن فقط به صندلی های سمت راست هدایت می شوند. صندلی های سمت غربی خالی است. صندلی های سمت شرقی تقریبا پر است. حدود هشتاد درصد حاضرین از بانوان هستند.
مثل اکثر جلسات، این جلسه نیز با نیم ساعت تاخیر شروع شد..آهنگ یک دست صدا ندارد کاری از گروه سرود نوای رضوان در ابتدای همایش پخش شد.  مجری همایش به بحران‌ پیری جمعیت اشاره و برای چاره جویی آن تاکید می کند.
مطابق برنامه از پیش اعلام شده، دکتر محمداسماعیل اکبری مشاور وزیر کشور در امور اصلاح ساختار جمعیت و سلامت عمومی سخنران این همایش بود.
سخنران گفت که جراح سرطان، استاد دانشگاه است و مشاوری وزیر را فرصتی برای در میان مردم بودن می داند و افتخار می کند که عالمانه نوکر مردم است.
او تاکید می کند که در بحث جوانی جمعیت کار فرهنگی اساس کار است. اقتصاد را باید شناخت. اقتصاد را اصل نمی دانم. این یک حرف علمی است. نظر شخصی نیست.دارندگان جایزه نوبل اقتصاد جمعیت می گویند که در بحث جوانی جمعیت اقتصاد کمکی است نه اساس‌ کار، حتی این اقتصاد گاهی مخرب است و این موضوع در کتاب ها و مقالات علمی مورد تاکید قرار گرفته است.
اما همچنان یکی از حاضرین می گوید که اقتصاد پایه زندگی است و لبخند تلخی بر رخسار سخنران آشکار می شود.
دکتر اکبری باور دارد که تحقق جوانی جمعیت کار پیچیده ای است و کار پیچیده مرد میدان بسیاری هم می خواهد. کار فرهنگی در این موضوع اساس است و ما دنبال آدم های فرهنگی می گردیم.
سخنران می گوید که موالید و مهاجر پذیری را غرب به عنوان دو برنامه جوانی جمعیت دنبال می کند. مهاجر پذیری سیاست مدون غرب برای افزایش جمعیت است و با تاسف می گوید که در ایران سالانه ۵۳۰ هزار سقط انجام می شود.
دکتر اکبری درباره سیاست های جمعیتی جهان در دهه های پیشین گفت: زمانی فیلسوفان گفتند نمی توان به اندازه زاد و ولد غذا تولید کرد و هشدار دادند، حتی محدود کردن جمعیت با کشتن نیز مطرح شد. کشورها سیاست های تعدیل جمعیتی را دنبال کردند. غرب حتی دو میلیارد دلار وام کم سود به ایران دادند تا این سیاست ها را دنبال کند. رساندن رشد جمعیت به صفر یکی از این سیاست ها بود.( تا دهه ۷۰)
او گفت که در اروپا و آمریکای شمالی هرگز جامعه مولد از ۷۰ درصد پایین نیامده است.الان در ایران در وضعیت جمعیتی بدی هستیم. اگر ساختار جمعیت به هم بخورد پیرها زیاد می شود. هر پیر ۶ برابر یک جوان برای جامعه هزینه دارد. پیری جمعیت لذا خطرناک است. الان ۸ و نیم درصد جمعیت پیر در کشور داریم . اما استاندارد شش درصد است.
سخنران ادامه داد: در جنگ عراق ، سوریه و اوکراین غرب چندین‌میلیون نفر مهاجر را به داخل کشورشان بردند. در جنگ اوکراین حدود ۵ میلیون نفر با برنامه و انتخاب خودشان به غرب برده شدند.
دکتر محمد اسماعیل اکبری سخنران این همایش تخصصی در پایان بر کار فرهنگی تاکید کرد و گفت که انتقال مفاهیم جوانی جمعیت با زبان هنر و رسانه لازم است.

گزارش از : نورمحمد دانشمند

c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-07-05_21-29-25.jpg

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر