c_300_250_16777215_10_images_75260.jpg
ترکمن سسی – متین نیازی نویسنده یادداشت "رویکردهای افراطی و نهی اهل سنت از ابراز محبت به امام حسین و اهل بیت" به مطالب انتقادی کانال اولکامیز درخصوص یادداشت مذکور پاسخ داد.


در روزهای اخیر در پی انتشار یادداشتی با عنوان "رویکردهای افراطی و نهی اهل سنت از ابراز محبت به امام حسین و اهل بیت" به قلم متین نیازی در این پایگاه خبری، کانال اولکامیز در مطلبی انتقادی آن را سیاهنمایی و تخریب اهل سنت قلمداد کرد که نویسنده یادداشت با نگارش جوابیه ای به آن واکنش نشان داد.
متین نیازی در پاسخ مطلب انتقادی مدیرکانال اولکامیز نوشته است:


آقای لطیف ایزدی مدیر مسئول سایت خبری - تحلیلی اولکامیز
نقد و بررسی جنابعالی در خصوص یادداشت اینجانب را که با عنوان«سیاه نمایی و تخریب اهل سنت ترکمن» یاد کردید را مطالعه و جهت تنویر افکار عمومی نکات ذیل را به استحضارتان می رسانم:
1- نقد نویسنده مبنی بر وجود برخی تحرکات انحرافی در جامعه اهل سنت هرگز به معنای تعمیم آن بر کلیت جامعه ترکمن که خود نیز بخشی از آن هستم نبوده و اهل سنت استان گلستان همیشه به عنوان سمبل وحدت و عقلانیت در کشور محسوب می شوند.
2- وجود برخی افراد با اندیشه های افراطی وارداتی که مراسم مولود خوانی در اهل سنت ترکمن را بدعت و خواستار انفجار این مراسم در منطقه ترکمن صحرا -که مستندات آن موجود است – خود می تواند به عنوان مقدمه ای بر ناامن سازی استان با استفاده از فضای مجازی باشد. پدیده ای که در جهان غرب از آن به عنوان گرگ های تروریستی تنها یاد می شود.
3- با توجه به سابقه اهل سنت ترکمن و نقش بی بدیل آن ها در ایجاد امنیت و وحدت در استان، وجود این حرکات هرچند محدود به سان لکه های آلوده ای است که ساحت پاک اهل سنت را مخدوش ساخته و نیازمند حضور و نقش آفرینی نخبگان و روحانیون اهل سنت در رد این تفکرات است تا خدای نکرده نتوانند باعث گمراهی و بدنامی جامعه اهل سنت شوند.
4- نوشتار بنده در شکل گیری اندیشه های افراطی در بستر فضای مجازی هرگز به معنای نفی حرکات افراطی از سوی جامعه تشیع نبوده است. اما نکته قابل تامل خوراکی است که این دو گروه برای هم تهیه کرده و بر آتش تفرقه می دمند.
5- در خصوص اهداف جامعه المصطفی بهتر است خود مدیران و مسئولان این دانشگاه پاسخگو باشند که شکل گیری آن آیا با هدف گسترش تشیع در جامعه اهل سنت بوده یا خیر.
اما با توجه به تحصیل یکی از دوستان نزدیک بنده در این دانشگاه و بنا بر اظهارات خود ایشان - که در صورت لزوم می توانم زمینه صحبت جنابعالی را با ایشان فراهم نمایم - دانشجویان این دانشگاه به تحصیل فقه مقارن پرداخته و اصول و مبانی مذاهب حنفی، شافعی، حنبلی، مالکی و امامیه تدریس و اکثریت اساتید آن نیز از نخبگان داخلی و خارجی اهل سنت هستند و دانشجویان با نگاه قیاسی به مسائل فقهی آشنا می شوند. از سوی دیگر ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانیم یکی از فرهیختگان قوم ترکمن به نام آقای اراز محمد سارلی از اساتید این دانشگاه بوده و کمی دور از ذهن به نظر می رسد که ایشان نسبت به شیعه گستری در جامع اهل سنت البته به زعم شما توسط این دانشگاه پی نبرده باشد اگرچه ارتباط این بحث با یادداشت منتشر شده برایم مجهول ماند.
6- در خصوص پارچه زردها که این حرکت از سوی افراد معلوم الحال که اتفاقا بررسی عقبه فکری آن ها نشان از دشمنی با اهل سنت و کلیت نظام بوده نیز بنده دوشادوش مردم فهیم ترکمن اعتراضم را چه به صورت مجازی و چه به صورت عملی انجام داده و با تماس تلفنی و ارتباط حضوری با برخی مسئولین شهرستان در این مسیر قدم برداشتم که در نهایت به فرموده جنابعالی با تدبیر و همت مسئولان استان و شهرستان رفع گردید. این قبیل حرکات افراطی از سوی برخی گروه ها در جامعه تشیع همواره با نگاه نقادانه نخبگان ترکمن همراه بوده و اتفاقا اتخاذ مواضع منطقی از سوی جامعه سبب به حاشیه رفتن این دیدگاه و طرد آن از سوی بسیاری از دوستان تشیع گردیده است.
7- در بخشی از یاداشت نقادانه خود فرموده اید که اینجانب برای حفظ وحدت و انسجام جامعه خواستار برخورد قهری بوده ام. این درحالی است که بررسی و مرور چند باره متن هرگز گزاره جنابعالی را تایید نمی کند.
8- در خصوص شرایط سخت اقتصادی که امروزه دامنگیر همه افراد و سبب کوچک شدن سفره خانواده ها شده با شما موافقم. اما جنابعالی ریشه حفظ وحدت را به مقوله اقتصاد و اختلاس و فساد گره زده اید که از نظر بنده این رویکرد نگاه تقلیل گرایانه به مقوله وحدت و انسجام است. زندگی مسالمت آمیز و احترام به عقاید مخالف بیش از هر چیز از آموزه های فرهنگی و خرد جمعی یک جامعه نشات می گیرد و به فرموده مقام معظم رهبری فرهنگ از اقتصاد مهمتر است چرا که فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم.
9- در انتها، جنابعالی رویکرد بنده را خوشایند گروه های افراطی طیف مقابل و مخرب وحدت شیعه و سنی دانسته اید. اینکه روشنگری در خصوص شکل گیری جریان رسانه ای مخرب و مشوق انجام حرکات تروریستی در منطقه ترکمن صحرا به معنای وابستگی به جریان های افراطی بوده از جمله مجهولات غیر قابل هضم برای بنده بوده است. این درحالی است که از نظر نگارنده شکل گیری هرچند محدود این رویکرد در منطقه ترکمن صحرا و نفی و تکفیر علما از جمله خطراتی است که نقش آفرینی فعال نخبگانی چون شما را طلب می کند.
در پایان از حسن توجه جنابعالی کمال تشکر را داشته و برای تمامی دلسوزان جامعه ترکمن آرزوی سلامتی و سعادت از خداوند منان خواستارم.
ارادتمند شما متین نیازی

در ادامه مطلب انتقادی عبداللطیف ایزدی منشر شده در کانال اولکامیز درخصوص یادداشت "رویکردهای افراطی و نهی اهل سنت از ابراز محبت به امام حسین و اهل بیت" را ذیلا می خوانید:


سیاه نمایی ؟!!

در شب تاسوعای حسینی یادداشتی کوتاه و سئوال برانگیز از متین نیازی با عنوان ( رویکردهای افراطی و نهی اهل سنت از ابراز محبت به امام حسین و اهل بیت ) در کانال ترکمن سسی ، جرجان خبر ، صریر خبر و . . منتشر گردید که قابل تامل و تعمق بود. مطلب ذیل در نقد آن یادداشت می باشد.

تیتر مطلب با واقعیت های جامعه امروز اهل سنت استان گلستان تناسب و همخوانی ندارد و با نوعی اغراق و بزرگنمایی تحریر شده و سیاه نمایی را به مخاطبان القاء می کند.

تیتر تند و یکسویه است و با بخش هایی از متن که روایتگر محبت و ارادت اهل سنت به اهل بیت است تناقض دارد، نویسنده در متن از محبت اهل سنت به امام حسین خبر می دهد ولی تیتر چیز دیگری را بیان می کند!

به باور ما اتفاقا خود اين متن عليه اهل سنت است چرا كه بنا به روايت ايشان از منظر وي برخي از تركمنها ، معدودی از روحانيت خويش را شيعه مي پندارند!! و از سوي ديگر ايشان برخي از جامعه تركمن را مخالف امام حسين.

در هر دو گروه تسنن و تشیع افراد متعصب و تندررو هستند ولی اکثریت مسلمانان از افراط و تفریط بر حذر بوده و در کنار هم همزیستی مسالمت آمیز دارند و با خویشتنداری و انصاف به اعتقادات همدیگر احترام می گذارند.

نظر چند تا جوان و غیر جوان در فصای مجازی و انتقادشان از سخنان و عملکرد برخی از علما، نباید ما را آشفته سازد تا با بزرگنمایی مسئله ای کوچک و جزئی را تعمیم دهیم. البته بحث تبلیغ اعتقادات شیعه را هم نميتوان انکار کرد فی المثال یکی از اهداف فعالیت دانشگاه بین‌المللی جامعه المصطفی همین مسئله است .

به نظر می رسد که در این روزهای محرم که همه در سوگ و ماتم شهادت سالار شهیدان و یاران باوفایش هستیم انتشار اینگونه مطالب، وحدت شکنانه بوده و نفرت ایجاد می کند. به راستی چه ضرورتی دارد که تا این حد بزرگش کنیم؟

بي تردید برخي از افراطيون شيعه نيز با اغوش باز از چنين نوشتارهايي حمايت مي كنند تا بر طبل اختلافات بکوبند و بخش هايي از تركمنها را از نظام جدا نشان دهند. در حالیکه مردم ترکمن به نظام وفادارند و این را ثابت کرده اند.

نویسنده محترم که نظرات غلط چند تا جوان را دیده است آیا از نصب پارچه های زرد در گنبد به مناسبت غدیر خم آن هم‌ در روزهای عید قربان که احساسات دینی اهل سنت را رنجیده خاطر ساخت مطلبی نوشته است؟ اگر ايشان منادي وحدت است چرا از افراطي گري جمعي از تندروهاي شيعه در باره ی
زرد نوشته ها چیزی نمي گويد؟ جنجالی که البته با همت و تدبیر مسئولین امنیتی ، حاکمیتی و اجرایی شهرستان رفع گردید که جای تقدیر دارد.

نگارنده یادداشت مزبور متاسفانه در بخش آخر نوشته اش آدرس غلط می دهد و می گوید که برای حفظ وحدت و انسجام با این کسانی اینگونه می اندیشند و علیه برخی علما سخنانی ضد و نقیض بر زبان می رانند برخورد قهری شود در حالیکه باید سعه صدر و گذشت داشته باشیم البته این سخن به هیچ وجه دلیل بر تایید توهین و افترا نیست.

در این‌ شرایط سخت معیشتی که اکثریت مردم غم نان دارند برای حفط وحدت و همدلی ملت باید اقتصاد جامعه را درست کرد. باید حکمرانی به گونه ای باشد تا مردم شیعه و سنی در رفاه و امنیت و آسایش و آرامش زندگی کنند. تبعیص را از میان برداشت و جامعه را از نابرابری ها پاک کرد. در برابر فساد، اختلاس و تجاوز به بیت المال مردانه ایستاد. حاکمان و دولتمردان باید به حقوق شهروندی افراد فارغ از دین و مذهب پایبند باشند تا ریشه ی رفتار افراطی گری خشک شود.

بنا به روايت معروف: " الناس علي دين ملوكهم " مردم تابع حاكمان خويشند بنابراين نقش حكومت در تلطيف روابط بين اديان و مذاهب مهم است و بيطرفي و تاليف قلوب مي بايست توسط حاكميت صورت گيرد.

وقتي توهين به اهل سنت به پشت گرمي نهادهايي از حاكميت صورت مي گيرد و امثال آقاي نيازي آن را نديده و از طرفي به واكنش خام چند جوان بر افروخته مي شود بي شك در اصالت و صداقت اين برافروختگي و رسانه هاي حامي آن بايد به ديده شك نگاه كرد و خطر اينگونه افراد براي همدلي و تقريب شيعه و سني بسيار خطرناك است.

گمان مي رود دوران اينگونه رفتارهاي نخ نما شده كه بيشتر براي خوشايند گروه هاي افراطي طيف مقابل نوشته مي شود سر آمده است و جامعه فرهيخته شيعه و سني تركمنصحرا بر آن اعتنايي ندارد.

لطیف ایزدی ، اولکامیز
نهم شهریور نود و نه

دیدگاه‌ها  

0 #1 آچیک 1399-06-11 18:12
نخبه بودن وحدت گرا بودن به معنای یکرنگی در عقیده و عمل نیست ویا به معنای رد عمل دیگری نیست بلکه به معنای پذیرش اعتقادات و اعمال یکدیگر می باشد و شما چطور مولودی خان ها را مرتبط به تروریسم می کنید ودر واقع خودتان دارید تکفیر کرده و تفرقه پراکنی می کنید مولودی خوانی چه ضرری به شما و خود عاملین ویا جامعه دارد اینجا شما در نقش تروربست شخصیت و اعتقادات گروهی از مسلمین ظاهر شده اید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر