c_300_250_16777215_10_images_947_photo1710326220.jpeg

 

ترکمن سسی - رستم جرجانی خبرنگار و فعال رسانه ای گلستانی گفت: امام رضا (ع) محور محبت، اتحاد و همبستگی مردم منطقه است.

 

به گزارش خبرنگار ما، رستم جرجانی مدیر مسئول نشریه اقتصاد گلستان و عضو هیات مدیره موسسه اصحاب رسانه استان با اشاره به ارادت و محبت ترکمن ها به امام رضا (ع) گفت: محبت به اهل بیت نبی اکرم (ص) و خصوصا امام رضا (ع) ریشه در قلوب آنها دارد.

وی با اشاره به اشعار مختومقلی شاعر و عارف نامدار ترکمن ایران زمین در وصف اهل بیت و خصوصا امام رضا (ع)، افزود: ارادت به اهل‌بیت (ع) در فرهنگ عامیانه و فرهنگ مکتوب ترکمن ها وجود دارد و زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) در بین ترکمن‌ها سنت پسندیده ای است.
مدیر مسئول نشریه اقتصاد گلستان تصریح کرد: ترکمن های ساکن استان گلستان و حتی سراسر کشور با گفتن عبارت "مشهد جان" و "قیزیل امام"، امام رضا (ع) را خطاب می کنند و حرم مطهر امام رئوف را به دلیل داشتن گنبدی طلایی و به منظور تکریم شخصیت والای ایشان "قیزیل امام" یعنی "امام طلایی" می ‌نامند.
رستم جرجانی گفت: یکی از اشعار بسیار زیبا و معروف مختومقلی در وصف سجایای دوازده امام است. در شعری به نام "ما را ببخش"، شاعر یک به یک امامان را نام می‌برد و توصیف می‌کند و از دوازده امام التماس دعا دارد و این اشعار نشانگر میزان محبت، اعتقاد و ارادت مختومقلی به اهل بیت (ع) و امامان است.
وی گفت: در بخشی از این شعر و در وصف امام رضا (ع) آمده است:
دنکه شلار یانینده بیر بی کمالم / عاشقام مجنونم شکسته حالم
سینه خراسان زواری عالم / یا امام رضا بخشله بیزنی
ترجمه: در میان هم سن و سالان فردی بی‌کمالم / عاشقم، مجنونم، شکسته حالم
در سینه خراسان زوار عالم گشته / به‌حق امام رضا ما را ببخش
مختومقلی در این شعرش بعد از ذکر نام دیگر امامان، در پایان، خود را خطاب قرار داده و می‌گوید: مختومقلی گوید من خاک پایم / در راه امامان جان می‌سپارم
بنده ناقابلم، به درگاه آمده‌ام / به حق عباس علی ما را ببخش.
عضو هیات مدیره موسسه اصحاب رسانه استان گلستان، امام رضا (ع) را محور محبت، اتحاد و همبستگی مردم منطقه دانست و افزود: به عنوان مثال خودم اگر فرصت مناسب دست داد تا بتوانم به سفر بروم، به اتفاق خانواده اولین مکانی که به ذهنم می آید مشهد مقدس و زیارت امام رئوف است و چنین طرز فکری حتی در ذهن فرزندانم نیز وجود دارد و حضور در حرم مطهر قیزیل امام، نوعی احساس آرامش و معنویت به ما دست می دهد.
رستم جرجانی گفت: رفتن به مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) یا در اصطلاح ترکمنی رفتن به مشهد جان و زیارت امام رضا جان، از جمله برنامه های اصلی خانواده های ترکمن است و ترکمن ها بر اساس این ارادت، زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) را یکی از برنامه های ثابت خود قرار می دهند. حتی زوج های جوان نیز اولین سفر زندگی مشترک خود را مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) در نظر می گیرند.
خبرنگار و فعال رسانه ای اهل سنت در ادامه گفت: یکی دیگر از نمونه عینی ارادت و محبت ترکمن ها به اهل بیت (ع) و خصوصا امام رضا (ع) در فرهنگ نامگذاری ترکمن ها خود را نشان می دهد و والدین با نامگذاری نام های: رضا، علی رضا، امیر رضا، محمد رضا، غلامرضا، عبدالرضا، مشهد، مشد جان و ... فرزندان خود را با نام اهل بیت (ع) و امام رضا (ع) مزین می کنند.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر