c_300_250_16777215_10_images_10952.jpg

 


ترکمن سسی - سونا جرجانی - تابلوی نگارگری بانوی هنرمند "بهناز زنده دل در جشنواره هنرهای تجسمی کشوری با عنوان "وحدت" که در آن اشعار مختوم قلی فراغی با نقوش اصیل ترکمنی و آیات قرآنی تزیین و ترسیم شده بود توجه مرا جلب کرد.

 

چندی پیش نمایشگاهی از آثار منتخب هنرمندان گلستانی در جشنواره هنرهای تجسمی کشوری به مناسبت دهه فجر با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و جمعی از مسئولین، هنرمندان در" نگارخانه هومن ارباب مجنی" واقع در خیابان صیاد شیرزای گرگان برپاشد.


در بین آثار هنری که در معرض دید عموم و علاقمندان هنری قرار گرفت، تابلوی نگارگری بانوی هنرمند "بهناز زنده دل" با "عنوان وحدت" که در آن اشعار مختوم قلی فراغی (شاعر و عارف نامدار ایرانی ترکمن) با نقوش اصیل ترکمنی و آیات قرآنی تزیین و ترسیم شده بود، نگاهم رو جلب کرد و در ادامه فرصتی پیش آمد تا با این بانوی هنرمند گفتگویی انجام بدهیم.

بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی  گلستانی:
قرآن کلام وحی سرشار از نور، معنویت و آمیخته به زیبایی و دعوت به وحدت است

"بهناز زنده دل" در حاشیه نمایشگاه آثار منتخب هنرمندان هنرهای تجسمی گلستان؛ در این باره در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی، کلام وحی  را سرشار از نور، معنویت و آمیخته به زیبایی و دعوت به همبستگی، اتحاد و وحدت عنوان کرد.
این بانوی هنرمند گلستانی اذعان داشت: در پس یک اثر هنری باید مفهوم، اندیشه و تفکری نهفته باشد و با انتقال آن بتوان با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار کرد و تاثیرگزاری بیشتری داشت.
به گفته وی، هنر برای اثر گذاری بر احساسات و هوش انسانی یا به منظور انتقال یک مفهوم و پیام خلق می شود که توام با تکنیک، خلاقیت و نوآوری بوده که در واقع هنر و توانایی و مهارت آفریدن زیبایی با الهام از طبیعت و خالق هستی است.


بهناز زنده دل، با بیان اینکه خلق اثر هنری در مسير قرآنی نياز به تطهير شدن قلب و روح هنرمند دارد، تاکید کرد: اولين گام درخلق یک اثر هنری وحدت گرایانه شناخت مسئله اتحاد، همدلی و همبستگی اجتماعی است كه هنرمند بايد مفهوم دقيق آن را بداند و بدان اعتقاد داشته باشد، زيرا اگر هنرمند بتواند با ارزش و جايگاه وحدت و همبستگی در قرآن کریم و فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی آشنایی داشته باشد می تواند همواره با نگاهی نو، خلاق و پویا اثر مطلوبی در زمینه اشاعه فرهنگ ناب هنر ایرانی اسلامی ارائه ‌كند.
وی، ضمن تاکید بر جايگاه هنر در بسط و ترویج  وحدت اسلامی اظهار داشت: هنر يكی از ابزارهای معتبری است كه می‌تواند مفهوم وحدت، همبستگی، همدلی، محبت، کمک به هم نوع، تفاهم و همگرایی و ... را در جامعه گسترش و در سطح جهان مطرح كند.


بهناز زنده دل، با اشاره به آیات قرآن کریم و موضوع وحدت و همدلی با توجه به فرهنگ اقوام و مذاهب، نقوش فرش ترکمن و اشعار مختومقلی فراغی شاعر نامدار ایران زمین،گفت: هنرمند با احساسات، تفکرات، اندیشه ها، اعتقادات و دیدگاه های خود می تواند به کمک روش‌ و ابزار هنری، نقطه نظرات خود را بیان کند و با اجرای هنرمندانه می‌تواند آن را در جامعه تزريق و نهادینه كند.


به باور وی، به جرات می توان گفت كه هنر یک زبان بین المللی در بین فرهنگ، آداب، رسوم و سنن اقوام و مردمان جهان بوده و بسیار فراتر از آن می باشد که می تواند نقشی بسزا و رابطه تنگاتنگی با بسط اخلاق قرآنی و اسلام ناب محمدی (ص) نهادینه سازد.
این هنرمند نگارگر، ادامه داد: هنرمندان بزرگ برای خلق اثر هنری خود در هنر های اصیل، سنتی و اسلامی همواره به طهارت روح توجه کرده و معتقد بودند هنرمند به تناسب مقدس بودن هنر بايد پاك باشد، حتی برخی با وضو کار هنری انجام می دادند.


وی تصریح کرد: اگر چنین باشد به نگرشی می‌رسد كه وحدانيت خداوند متعال را با تمام وجود درك كرده و نتيجه آن هنری پيش‌برنده است كه مخاطبان را به سوی تكامل و تعالی سوق می‌دهد و همچنین اثری منحصر به فرد و ماندگار از خود برجای می گذارد.
بهناز زنده دل، در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: در این دنیای خاکی هر کسی به نحوی می تواند با چنگ زدن به معنویات و اتصال بدان خود را به آرامش الهی وصل کند، برخی با  انجام دادن مطالعه و کار هنری، برخی با اعمال و رفتار نیک و کارهای خیر و ...

گفتنی است، در آئین اختتامیه نمایشگاه و "نگار خانه هومن ارباب مجنی" (واقع در گرگان، بلوار شهید صیاد شیرازی، خیابان صیاد 38، نبش پردیس3 ) طی مراسمی از آثار منتخب هنرمندان گلستانی شرکت کننده در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تهران و گرگان در رشته های نقاشی، حجم، خوشنویسی، طراحی،گرافیک، عکاسی، نگارگری و تذهیب، و پیشکسوتان هنر های تجسمی تجلیل به عمل آمد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز، در حاشیه این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی به برخی از تاثیرات متقابل انقلاب اسلامی و هنر اشاره کرد و گفت: بدون تردید یکی از دغدغه های هنر متعهد، رشد و تعالی جامعه بوده که این مهم ماحصل اندیشه هنرمندی با دانش و متعهد است.
محمد رعیت، افزود: امیدواریم با هم‌افزایی هر چه بیشتراصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و توجه بیشتر به تولید آثار هنری فاخر و ارزشی، شاهد شکوفایی بیشتر هنر در جامعه و جلب توجه مردم به هنر متعهد باشیم؛ چرا که این مساله در اقتصاد هنر و شکوفایی هر چه بیشتر آن بسیار موثر است.

ادامه گفتگو با خانم بهناز زنده دل، خالق اثر هنری "وحدت" ،  خصوصاً با توجه و بررسی در خصوص نقوش فرش ترکمن در آینده تقدیم حضور شما عزیزان می گردد.
گفتگو از : سونا جرجانی / بانوی خبرنگار و فعال رسانه ای

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر