c_300_250_16777215_10_images_77425.jpg


ترکمن سسی - خیر درختکار ترکمن گفت: اجرای طرح های بزرگ درختکاری در منطقه نیازمند همراهی خیران و کمک بخش های دولتی است.



عبدالمجید زیتونلی در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی اظهار کرد: بعد از الگو سازی ترویج درختکاری در روستای قورچای، ابعاد پروژه های درختکاری مدنظر ما بزرگتر از بعد محلی و در مقیاس استانی و ملی است و نیاز به بودجه، پشتیبانی و حمایت های بیشتری دارد و همراهی خیران و کمک بخش های دولتی را می طلبد.

وی تصریح کرد: منطقه ما خشک است و خشکسالی داریم و هرچه فضای سبز و درختکاری بیشتری در منطقه داشته باشیم احتمال بارش ها و کم شدن خشکسالی ها بیشتر است که در آن صورت کشاورزی نیز رونق می گیرد.

زیتونلی یادآور شد: این مفهوم از لحاظ علمی نیز مطرح است که سرسبزی و فضای سبز بیشتر آفتاب را بیشتر جذب می کند و از بازتابش بیهوده نعمت بی پایان خورشید جلوگیری می کند. ما باید قدر نعمت های خدا را بدانیم و با افزایش درختکاری و سرسبزی در منطقه از بازتابش خورشید و هدررفت منبع انرژی خورشیدی جلوگیری بکنیم.

وی افزود: فرهنگ کشورهای که در این زمینه موفق بوده اند این است که از هر فرصتی حتی در فضاهای بسیار کوچک برای گلکاری، درختکاری و افزایش فضای سبز استفاده می کنند تا از بازتابش خورشید پیشگیری و انرژی خورشید را هرچه بیشتر جذب بکنند که در این صورت بارندگی ها نیز بیشتر می شود.

عبدالمجید زیتونلی ادامه داد: ما با همراهی اهالی خوب روستای قورچای طی سال های اخیر با کاشتن نهال های چنار و توت سعی داشتیم در راستای ترویج درختکاری الگو سازی بکنیم و اکنون پروژه های درختکاری مدنظر از جمله درختکاری از گنبد تا مرز اینچه برون ، درختکاری از اطراف دریا در غرب استان تا جنگل های اطراف مراوه تپه نیاز به همراهی خیران و کمک های بیشتر دارد.

وی یادآور شد: منظور ما از مشارکت خیرین و متولیان دولتی این است که با کمک های مالی و تجهیزاتی یاریگر ما باشند. مثلا در شمال استان برای آبیاری نهال ها نیاز داریم تا از آب اترک استفاده بکنیم.شاید لازم باشد برای ذخیره آب در فصول بارشی آب بندان احداث شود.

این خیر درختکار اظهار کرد: گاهی اوقات افرادی به ما می گویند چرا میلیونها تومان پول و وقت خود را صرف درختکاری می کنید.ما در جامعه افراد نیازمند و جوانانی داریم که امکانات مالی برای تشکیل زندگی ندارند که در جواب گفتم به باور من درختکاری از اولویت هاست.

زیتونلی خاطر نشان کرد: چرا جوانان ما برای کار به شهرهای اطراف بروند! اگر به ارزش درخت و درختکاری واقف باشند می توانند در همان محل زندگی خود چند درخت گردو ؛ انجیر و انار بکارند و با درآمد آن گذران زندگی بکنند.

وی گفت: پروژه بزرگ درختکاری در شمال گلستان یک پروژه ۳۰ ساله است که امیدواریم با پیگیری هایی که داریم بتوانیم فاز نخست آن را در ۵ کیلومتری ابتدایی گنبد به مرز اینچه برون زمستان امسال آغاز بکنیم.

زیتونلی ادامه داد: یکی از موضوعات برای اجرای طرح مشخص شدن حریم جاده است. راه و شهرسازی و راهداری حریم جاده را مشخص و با تسطیح آن محدوده کار را برای ما مشخص بکنند.

خیر درختکار افزود: در مسیر شمال گنبد امکان لوله گذاری وجود ندارد، باید مخازن آب و تانکر به فواصل مشخص مثلا هر ۵ یا ۱۰ کیلومتر در مسیر درختکاری مستقر بکنیم تا بشود درختان را آبیاری کرد.

زیتونلی خاطر نشان کرد: در این کار امکانات شهرداری ، راهداری و دهیاری حوزه هر روستا می تواند کمک موثری باشد. حتی بتور داریم از جاده اصلی تا اول هر روستا درختکاری شود و این‌می تواند برای دهیاران و شورا در قالب یک برنامه خوب از طرف استانداری ابلاغ و اجرایی  شود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر