c_300_250_16777215_10_images_62130.jpg

ترکمن سسی - همزمان با سالروز تولد «مختومقلی فراغی» عارف و شاعر بزرگ ترکمن، هیأت عالی رتبه فرهنگی ترکمنستان به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت این شاعر بلندآوازه و زیارت آرامگاه وی به ایران سفر می‌کند.


 به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور فرهنگی گفت: هئیتی متشکل از شخصیت‌های سرشناس هنری، ادبی، علمی و آکادمیک این کشور به منظور حضور در مراسم و برنامه‌های به مناسبت بزرگداشت «مختومقلی فراغی» در نیمه دوم ماه می به ایران سفر می‌کند.
«آنناگلدی قاراجایوف» تصریح کرد: حضور در همایش بین‌المللی بزرگداشت مختومقلی فراغی در «گنبدکاووس» در استان گلستان و نیز زیارت مزار این شاعر شهیر ترکمن در روستای «آق توکای» این استان، از مهمترین اهداف اعزام این هیئت فرهنگی و هنری به ایران می‌باشد.
گفتنی است هر سال هیئت فرهنگی و هنری ترکمنستانی متشکل از محققین، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، فرهنگ‌ دوستان، اساتید آموزشگاه‌های عالی کشور و نمایندگان سازمان‌های اجتماعی، علمی و فرهنگی ترکمنستان، در آستانه تولد مختوم‏قلی فراغی شاعر بلند آوازه ترکمن که در نیم دوم ماه می هر سال در ترکمنستان جشن گرفته می‏‌شود، به آرامگاه این شاعر معروف ترکمنستان به استان گلستان سفر می‌کنند و به زیارت مرقد آن شاعر فرزانه و پدر وی می‌روند.
مختومقلی فراغی از بزرگ‌ترین سرایندگان و سخنوران زبان ترکمنی و زاده یکی از روستاهای «گنبدکاووس» است. وی در سال 1153 هجری قمری در روستای «حاجی قوشان» گنبدکاووس پا به جهان گذاشت.
پدرش «دولت‌محمد آزادی» از شاعران سرشناس قرن دوازدهم ترکمن و مادرش «ارازگل» از طایفه «گوکلان»، تیره گرکز بودند.
وی زبان‌ فارسی و عربی را نزد پدر خود دولت‌محمد آزادی آموخت و بعدها سفرهای متعددی به خارج از ایران از جمله «بخارا»، «خیوه»، «افغانستان» و «هندوستان» داشته است.
آرامگاه مختومقلی مربوط به اواخر دوره قاجاریه - دوره پهلوی است و در شمال استان گلستان، شهرستان مراوه‌تپه، روستای آق‌توکای واقع شده‌ است. این اثر در تاریخ 26 اسفند 1386 با شمارهٔ ثبت 22251 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
این آرامگاه مقبرهٔ مختومقلی فراغی شاعر ملی ترکمن‌ها و پدرش دولت‌محمد آزادی است.
در دههٔ 1370 بنایی بر روی این مقبره ساخته شده و در 20  اردیبهشت 1378 با حضور «صفرمراد نیازوف» رئیس جمهور وقت ترکمنستان و وزیر وقت فرهنگ و ارشاد ایران افتتاح شد.
 هرساله در زادروز مختومقلی فراغی مراسمی با حضور مردم و مقامات دولت ایران و ترکمنستان در کنار این آرامگاه برگزار می‌شود.
در ترکمنستان 18 ماه می هر سال جشن بزرگ به مناسبت گرامیداشت مختومقلی فراغی، جشن قانون اساسی و روز وحدت و همبستگی در عشق‌آباد و سراسر این کشور نیز در منطقه «گرکز» زادگاه مختومقلی فراغی در استان بالکان ترکمنستان واقع در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان برگزار می‏‌شود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر