c_300_250_16777215_10_images_76298.jpg

 



ترکمن سسی - آرمان قزل: در روزهای اخیر نامه نگاری یکی از علمای اهل سنت شرق کشور به رهبر انقلاب در خصوص دغدغه های اهل سنت مطرح و به واسطه طرح برخی از مسائل و نقد ها از سوی این روحانی اهل سنت یکی از جوانان ترکمن با انتقاد از این رویه طرح مطالبات، از زاویه دید خود انتقاداتی به بندهای مطرح شده داشته است.

 


 آقای جرجانی با حفظ احترام به مولوی عبدالحمید انتقاداتی به مفاد نامه داشته اما در کمال تعجب آقای لطیف ایزدی مدیر مسئول سایت اولکامیز با ادبیاتی عجیب در صدد پاسخ و دفاع از این روحانی اهل سنت برآمده است.
رهبر معظم انقلاب در سال ۹۶ ضمن پاسخ به نامه مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و تاکید بر لزوم توجه به مطالبات اهل سنت مطابق قانون اساسی تاکید کردند " اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند."
توصیه میکنم یک بار نامه را در اینترنت جستجو کنید و با مشاهده پایگاه های خبری  منتشر کننده و نوع مواجه با این نامه" دشمن فرضی ناشناخته" را دیده که چگونه برداشت و بهره برداری خود از این نامه را عنوان داشته اند.
موضع شما به نوع مواجه ی رسانه های معاند از قبیل صدای آمریکا، ایران اینترنشنال، شبکه کلمه، بی بی سی فارسی، ایندیپندنت و ... چیست؟ این فضاسازی  توسط این رسانه ها را چگونه تفسیر می کنید.
آقای جرجانی نه تنها به مطالبات به حق اهل سنت نقدی نداشته و چه بسا برخی از آنها را نیز مطرح و تایید کرده اما خواستار توجه به سایر مناصبی مدیریتی شده که در اختیار اهل سنت است و نسبت به موضوع مطالبه محوری با گروکشی از نام شهدا و هجمه غیر مستقیم علیه برخی روحانیون عضو شورای برنامه ریزی مدارس  انتقاد داشته است‌.
همچنین بخش دیگر انتقاد به نحوه  مطالبه گری با توجه به سابقه نامه نگاری مولوی عبدالحمید و پاسخ رهبر انقلاب در سال ۹۶ باز می گردد.
مولوی عبدالحمید اقدام به طرح مطالبات نموده و این مقوله با مشکلات سیستان و بلوچستان تفاوت ماهوی دارد. مشکلات موجود در این استان که مد نظر آقای ایزدی قرار داشت در مناطق شیعه نشین این استان نیز حاکم است و مشکلات آن در حوزه محرومیت زدایی فرا مذهبی و قومی است که باید جامه عمل پوشانده شود و مذهبی کردن این مشکلات خود جفای مجددی به اهل سنت است.
حال سوال اینجاست که آیا آن جوان ترکمن  که ضمن حمایت و طرح مطالبات اهل سنت  از علما بزرگوار ترکمنصحرا نسبت به برخی اتهامات دفاع می کند کاسه داغ تر از آش است یا شما که سخنگوی این جریان فکری و مذهبی شدیده اید.
آقای لطیف ایزدی!
مواضع شما نسبت به وابسته خواندن برخی علما اهل سنت ترکمن توسط این جریان چیست؟؟
آقای  ایزدی در بخشی از نقد خود عنوان داشته اید:
آیا سخن از کمبودها و نابرابری ها فضاسازی رسانه ای است؟ شما در خانه خود اگر کمبودی از سوی اهالی خانه ایجاد شد گوشزد نمی دهید؟یا اینکه میگویید دشمنان ما میشنوند پس من آن را نمیگویم؟
بر اساس  همین مثال اگر شما نقدی به پدرخانواده داشته باشید آن را در داخل خانه با اهالی آن حل می کنید یا بلندگو به دست  گرفته و آبروی خانواده را در کوچه به حراج می گذارید.
منطقی آن است که مشکل در خانه با تعامل بزرگتر خانواده حل شود تا اینکه در خارج از خانه مطرح و مورد سوء استفاده قرار گیرد.
اینکه راه اصولی از منظر آقای جرجانی چه بوده  را خود ایشان باید پاسخ دهد اما پاسخ هرچه باشد قطعا راه درست رسانه ای سازی و بهره برداری سیاسی از آن نمی تواند مطالبات اهل سنت را محقق سازد.
یک راه درست می تواند طرح و پیگیری مطالبات با یک انتخاب درست در تحولات سیاسی آتی باشد...
در پایان نیز  خطابم به آقای لطیف ایزدی است و به ایشان به عنوان یک برادر کوچکتر توصیه می کنم اخلاق رسانه و اصول بی طرفی را رعایت و در کنار مطلب انتقادی خود علیه آقای جرجانی، مطالب ایشان را نیز قرار دهند و قضاوت را به افکار عمومی بسپارند.
آرمان قزل. دانشجوی ارشد مطالعات اجتماعی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر