c_300_250_16777215_10_images_24832.jpg

 

ترکمن سسی - ناصر اونق غراوی - محبت به امام رضا (ع) در قلب و دل ترکمن ها وجود دارد . مردم ترکمن صحرا پیوندی تاریخی بین خودشان و امام رضا (ع) احساس میکنند و علاقه و عاطفه خاصی در بین آنان نسبت به امام رضا (ع) وجود دارد .


یکی از اسم هایی که در بین ترکمن ها بسیار محبوب است و رواج دارد نام رضا یا نام های ترکیبی مثل محمد رضا.علی رضا برای پسران و نام های دختر مشهد بی بی و مشهد تاج است که این نام ها را به عشق امام رضا (ع) و مشهد مقدس که ما ترکمن ها مشهد جان میگوییم برای فرزندان انتخاب میکنند.
یکی دیگر از جنبه های عشق و علاقه ترکمن ها به امامان ، رفتن به زیارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام است .
برای سالگرد وفات امام رضا (ع) در مراکز ترکمن نشین زنان خانواده با پختن نان وخوراکیهای روغنی مانند قتلمه، چاپاتی، چلپک وپشمه.... و پخش بین همسایگان و فقرا و نیازمندان به روح امام رضا (ع) فاتحه می‌فرستند.
در این روز صدقه دادن به فقرا و مستمندان ودستگیری یتیمان وبی نوایان تاکید می شود.
امام رضا (ع) در بین ترکمن ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است .
مختومقلی فراغی شاعر و عارف بلند آوازه ترکمن از ایشان به ” شاه خراسان ” تعبیر کرده و در شعر معروفش بنام ” بخشله بیزنی ” درباره ایشان چنین می گوید :
دنکه شلار یانینده بیر بی کمالم ،
عاشقام مجنونام شکسته حالم
سینه خراسان زواری عالم ،
یا امام رضا یه بخشله بیزنی

ترجمه این ابیات عبارت است از :
در بین دوستان چون فرد بی کمال
عاشق، چون مجنون، شکسته حال
در خراسان فرمانروای عالم گشته
بحق امام رضا ما را ببخش

غالب ترکمن ها بر اساس این ارادت زیارت حرم مطهر امام رضا علیه اسلام در مشهد مقدس را یکی از برنامه های ثابت خود قرار می دهند . کمتر ترکمنی را می توان یافت که حداقل یکبار در طول عمرش به زیارت امام رضا (ع) نرفته باشد.
در غالب خانواده هم روال است که زوج های جوان در ماهها و روزهای اول زندگی برای شروع زندگی خوب و پربرکت به زیارت امام رضا (ع) در مشهد می روند .
اینها مصادیقی از دلدادگی ترکمن ها به امام رضا (ع) است که این عشق و علاقه هم به سن یا قشر خاصی محدود نیست.
عشقی که در طول تاریخ و نسل اندر نسل به ما رسیده و آیندگان هم آن را خواهند آموخت .


با گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان و شهید سردار عبد الرسول زرین بهترین تک تیر انداز جهان با هفتصد شلیک موفق که در عملیات خیبر شهید شدن و آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری


ناصر اونق غراوی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر