c_300_250_16777215_10_images_22600.jpg



ترکمن سسی - عبدالرسول جوادی بالاجاده - ورود بی رویه مهاجرین از کشورهای شرقی بویژه افغانستان این روزها یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی و سیاسی جامعه است، تا جاییکه عملا بخش اعظمی از خدمات اجتماعی کشور در اختیار و خدمت مهاجرین افغانی قرار دارد.


و اگر با عمق بیشتری به جامعه نگاه شود برداشت براین است که ایران افغانستان شد و  فراوانی جمعیت ساکن و ثابت بسیاری از شهرها من جمله پایتخت و شهرها و شهرک‌های حاشیه ای آن با هرم جمعیتی بالای مهاجرین افغان را شامل می‌شود.

این ورود بی رویه مهاجرین و توزیع آن در کل کشور، یقینا آسیب های اجتماعی بسیاری را در حوزه های خدمات اجتماعی، بهداشت و درمان و حتی امنیت وارد می سازد.

از این رویه افزایشی مهاجرین، برداشت حاصل می شود که مرزهای شرقی کاملا برای ورود مهاجرین افغانی باز و کنترل و نظارتی بر آن نیست.

اگر گذر هر ایرانی در سطح شهر بیافتد در می  یابد که بخش مهمی از خدمات اجتماعی از حمل و نقل عمومی درون شهری مترو، بی آر تی و ...و صفهای تهیه نان و مایحتاج عمومی را از مهاجرین تشکیل می‌شود و در هر کوچه و برزن هم با عناوین جمع آوری پسماندها، نگهبانی از ساختمان‌ها و برخی امور خدماتی را به نیروهای مهاجر اختصاص داده است و عملا شکل ظاهری شهر با پوشش ،گویش ،رفتارها و فرهنگهای  اجتماعی آنان تغییر یافت و حجم جمعیتی مهاجرین به گونه ای است که گویی شهرهای مختلف کشور در دل کشور افغانستان هست و ایرانی ها مهاجر هستند .

با توجه به شرایط خاص اقتصادی و بحران‌های تورمی ناشی از آن این حجم جمعیتی چندین میلیونی مهاجرین ،به یقین بر فرآیند درخواست اجاره مسکن ، نان ،خدمات اجتماعی حمل و نقل و ...نیازمندیهای معیشتی زندگی خود باری بر تورم موجود کشور می افزاید و شاهد یکی از دلایل تورم حبابی مایحتاج عمومی مردم کشور را همین تقاضاهای جمعیت میلیونی مهاجرین عامل اصلی باشد.

صفهای طولانی نانوایی ها که غالب آن از مهاجرین می باشند خود از دلایل اصلی افزایش قیمت نان و کمبودهای حاصل از آن در شهرستان ها و حتی پایتخت کشور خواهد بود.

موضوع امنیت حاصل از افزایش ساکنین مهاجرین و رعب و وحشت مردم کشور از همزیستی غیر همگون با مهاجرین افغانی از آسیب های اجتماعی وارده می باشد.

ضرورت کنترل و نظارت و ساماندهی بر ورود بی رویه مهاجرین از مسئولیت‌های اصلی وزارت کشور است که در سالهای اخیر مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفته است و برخی از آسیب‌های اجتماعی موجود کشور حاصله این بی توجهی مسئولان در وزارت کشور و وزارت امور خارجه می باشد .

لازم و ضروری است برای این مشکل فراگیر در کل کشور و در جهت حفظ امنیت اجتماعی و ثبات تورم اقتصادی در این مسیر گام‌های اساسی برداشته شود. به یقین ادامه این روند افزایشی ورود بی رویه ،مشکلاتی زیر ساختی در حفاظت و امنیت و خدمات اجتماعی خواهد شد .

یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده
فعال رسانه ای استان گلستان

 

نکته: انتشار این یادداشت لزوما به معنای بیان دیدگاه این رسانه نمی باشد و انتشاز نظرات کاربران و فعالان رسانه ای صرفا در راستای گسترش اطلاع رسانی است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر