c_300_250_16777215_10_images_12285.jpg

 


ترکمن سسی - پیمان پیرا - تهیه خانه همواره یکی از دغدغه های اصلی مردم و دولت هاست و در شرایط تورمی امروز ، وام مسکن، میزان سود و نحوه بازپرداخت آن برای متقاضیان نهضت ملی مسکن اهمیت دارد.


اخیرا در یکی از پیج های خبری از کاهش میزان سود وام نهضت ملی مسکن از ۲۳ به ۱۸ درصد منتشر شد. موضوعی که متقاضیان نهضت ملی مسکن آن را با اشتیاق دنبال می کنند.

میران اقساط خرید خانه در عرف جهانی نباید بیش از ۴۰ درصد حقوق کارگر یا کارمند باشد اما در ایران تقریبا ۸۵ درصد حقوق یک کارگر یا کارمند باید صرف پرداخت وام نهضت ملی مسکن صرف شود ، موضوعی که لذت خانه دار شدن و داشتن زندگی سطح متوسط را به کام بسیاری از متقاضیان مسکن تلخ و حتی ناممکن می سازد.

در اینجا میزان مدت خانه دار شدن کارگر یا کارمند با شرایط حقوق دریافتی آنها بر اساس ۴۰ درصد حقوق کارگر و کارمند برای تهیه منزل و عرف جهانی محاسبه میکنم تا این داستان روشن تر شود.

متوسط قیمت خانه در شهر گرگان متری ۲۵ میلیون تومان است. با این نرخ یک واحد آپارتمان ۷۵ متری یک میلیارد و هشتصدو هفتادو پنج میلیون تومان قیمت دارد.

40% درصد حقوق یک کارگر یا کارمند که اگر حقوق کامل آن را ۸.۵۰۰ هشت میلیون و پانصد هزارتومان در نظر بگیریم ماهیانه ۳.۴۰۰ سه میلیون و چهارصد هزار تومان
می شود. حالا قیمت یک واحد آپارتمان ۷۵ متری با متری ۲۵ میلیون تومان را تقسیم بر ۴۰ درصد کل حقوق کارگر بکنیم تقریبا ۵۵۱ میلیون تومان می شود که آن را تقسیم بر ۱۲ ماه کنیم عدد تقریبی ۴۵ سال به دست می آید.

با احتساب اینکه قیمت ها را ثابت فرض کنیم و ثابت بماند یک جوان اگر در سن ۲۰ سالگی شروع به پس انداز برای خرید خانه کند در ۶۵ سالگی می تواند امیدوار باشد یک خانه ۷۵ متری آپارتمانی تهیه کند.

با این حساب سرانگشتی یعنی یک جوان باید یک عمر کار کند و به سن ۶۵ سالگی یا پیرمردی برسد تا بتواند یک خانه نقلی تهیه کند. بنابراین انتظار است مسولین تصمیم ساز در میزان وام مسکن ، میزان سود و نحوه بازپرداخت آن شرایطی را مهیا کنند تا خانواده های ایرانی با امیدواری بیشتری به فکر خانه دار شدن باشند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر