c_300_250_16777215_10_images_12072.jpg



ترکمن سسی - امان محمد خوجملی در ششمین بخش از یادداشت های خود از چادرهای فرهنگی ادبی آق توقای نوشت: دوستداران مختوم قلی علاوه بر موسیقی و شادی و دیدار با دوستان دور و نزدیک به محیط و اطراف هم توجه دارند.


امسال ما از بدو ورود چند تغییر محسوس را در اطراف مزار مختوم قلی دیدیم. اولا‍ حدود یک کیلومتر اطراف قبرستان و محل ورود و استقرار مردم آسفالت و شن ریزی شده و کنار خیابان یا جاده را با چراغهای تیر برق مزین کرده اند .  هر کدام این تیرها سه تا لامپ بزرگ داشتند که خیلی زیبا و با شکوه بود. اما لقمان قربانی فرماندار مراوه تپه در مصاحبه با خبرنگار سایت ترکمن سسی گفته است آسفالت معابر حدود دو نیم (2.5) کیلومتر است. سرویسهای بهداشتی قبلاً 20 چشمه بوده امسال 12 چشمه دیگر به آن افزوده شده است. وی هزینه های عمرانی صورت گرفته در آق توقای را هشت میلیارد تومان اعلام کرده است. او همچنین زائران ورودی امسال را حدود 80 هزار نفر ارزیابی کرده است.
بنا به قول فرماندار مراوه تپه که در بالا اشاره شد، سرویسهای بهداشتی نسبت به قبل افزایش یافته بود ولی کفاف آن همه جمعیت را نمی داد و خیلیها هم برای خودشان توالت موقت درست کرده بودند که معروف ترین اش متعلق به چادر کمش دفه است که درکنار آن همیشه تا حدود ده نفر تا پایان مراسم برای قضای حاجت صف ایستاده اند. بعضی ها هم به گودیها و پستی و بلندی کوههای اطراف پناه می برند. هیچ کس هم از دیدن یکدیگر تعجب نمی کنند، چون همه شبیه یکدیگر هستند. بعضی ها نیز سوار بر موتور سیکلت یا با ماشین  جهت قضای حاجت به مناطق دور دست تر می رفتند. خلاصه وضعیت سرویسهای بهداشتی به تمام معنا فاجعه بار است. برای بهتر شدن وضعیت و پاسخ به آن همه جمعیت حداقل 100 چشمه سرویس بهداشتی لازم است.
برای هر چادر به ابعاد سه تا هشت متر و به ارتفاع 70 سانتی متر سکوی بتنی درست کرده بودند تا بخشیها و مسئولان مراسم در آن جا مستقر و به اجرای مراسم به پردازند.
امسال برای ورود به محل مراسم قبض عوارض ورودی نمی گرفتند. اگر می گرفتند معطلی مردم برای ورود خیلی طولانی می شد. امسال کسانی که زودتر حرکت کرده بودند بدون مشکل وارد شدند. ما خودمان ساعت یک و بیست دقیقه بعد از ظهر از گنبد خارج شده بودیم بعد از دو ساعت به سه راهی آق توقای رسیدیم و فقط با نیم ساعت معطلی وارد شدیم. کسانیکه دیرتر حرکت کرده بودند تا حدود یک تا دو ساعت برای ورود به محوطه آرامگاه به صف بودند. در چنین مواردی لازم است چند مامور در سه راه کُرند به ایستند مردم از راه کُرند به سمت آرامگاه مختوم قلی هدایت نمایند تا مردم زودتر به مقصد برسند.


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر