c_300_250_16777215_10_images_11979.jpg

 

ترکمن سسی - رشید نافعی یادداشت نویس گلستانی نوشت: "میگویند ما آدمها صرف نظر از اعتبار و جایگاه و مقام هایمان در کنار نفس انسانی یک نفس حیوانی هم در اندرون مان داریم .


از این منظر و با تکیه به یکی از آن نفوس اگر درون هر شخص انسانی را به وام از عرفان مولوی یک باغ وحش تجسم و فرض نماییم؛ میتواند حیوانات موجود در آن باغ وحش ضعیف یا قوی باشد و بر اساس قدرتشان لگام و افسار عنان و اختیار درون هر شخص مسوول یا عادی را در اختیار بگیرد و سوارش شود.
در این راستا و به وام از داستان های مولوی میتوان اشاره کرد «اگر در آن باغ وحش تان حیوانی به نام خوک ؛ قوی و چاق و فربه باشد؛ نماد شهوت و هوسرانی و بی بند و باری است.
اگر کسی، گرگش فرمانروایی کند، درنده ای خشن است. اگر روباهش فرمانروایی کند، مکار و حیله گر است. اگر الاغش بارز باشد، احمقی بله قربان گو و بارکش است. اگر مارش برجسته باشد، خطرناک و غیرقابل اعتماد است».
پس بنابراین هر کسی اگر با فرضیه بالا قضاوت نماید میتواند برسد به این که در باغ وحش درونش کدامیک از حیوانات موجود مدیر کل است؟
و یا اینکه آیا به عنوان یک انسان خردمند و دوراندیش و آینده نگر ؛ هر کدام از آنها را اهلی و مطیع خرد انسانی خویش ساخته است؟!"
خرد یارتان!

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر