c_300_250_16777215_10_images_10414.jpg

 


ترکمن سسی - طرح نهضت ملی مسکن در دل بسیاری از جوانان برای خانه دار شدن بارقه های امید ایجاد کرده بود اما این روزها صدها نفر از متقاضیان این طرح به دلایلی از ادامه طرح انصراف می دهند.


هزاران نفر به امید خانه دار شدن در این طرح ثبت نام کرده اند اما همه آنها شرایط مالی یکسانی ندارند ، یا نوع نگاه و انتظارات شان از حمایت دولتی در این مسیر متفاوت است.
بحث مالی برای عمده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، موضوع مهمی است و گروهی از آنها به دلیل عدم توان مالی در تامین آورده های چند مرحله ای ساخت مسکن در نیمه راه انصراف می دهند.
به باور برخی متقاضیان، کندی پیشرفت یا هنوز روی خاک بودن پروژه ها و امید کمرنگ به موفقیت و به نتیجه رسیدن و تحویل به موقع واحدها دلیل کافی برای انصراف آنهاست.
گروهی از متقاضیان نیز شرایط اجتماعی این روزها از تورم و گرانی روزافزون تا ناآرامی های اخیر را موانع جدی برای موفقیت فرجام این طرح می دانند و چندان به آینده طرح خوشبین نیستند.
گروهی نیز می گویند آنچه از طرح نهضت ملی مسکن انتظار داشتند با آنچه در واقعیت و عمل می بینند همخوانی ندارد و با ناامیدی راه انصراف را می روند.
گروهی نیز از اقساط چند میلیونی وام ۳۵۰ میلیونی طرح نگران هستند. وامی که قرار است ۱۸ درصد سود نیز روی آن بیاید و هر طور محاسبه می کنند با درآمد آنها هیچ سنخیتی ندارد و نمی توانند ماهانه پنج میلیون تومان قسط وام مسکن را پرداخت کنند.
بعضی می گویند از مشخص نبودن قیمت نهایی واحدها و اینکه با تورم و گرانی ها قیمت واحدها نیز بیشتر خواهد شد نگرانی جدی دارند.
نامشخص بودن تاریخ دقیق تحویل واحدها و اینکه آیا طی حدود سه سال واحدها تحویل شود یا نه تردیدهای جدی دارند و فکر انصراف را در ذهن گروهی دیگر از متقاضیان این طرح تقویت می کند.
برخی نیز می گویند در حالیکه ده ها میلیون تومان به عنوان آورده طرح در چند مرحله واریز می کنند اما هیچگونه قرارداد و مستندات محکمه پسندی از طرف کارگزاران ساخت واحدها به آنها ارائه نمی شود و این موضوع آنها را نگران کرده است. و این نگرانی ها با گذشت زمان و پرداخت مراحل بعدی آورده ها بیشتر هم می شود. آنها استدلال می کنند که به هرحال این یک‌معامله است که متقاضی با متولی دولتی یا کارگزار ساخت مسکن دارد و باید قراردادی به آنها ارائه شود تا خیالشان از بابت آینده طرح مطمن تر باشد.
تورم روزافزون و اینکه قیمت نهایی واحدها براساس قیمت تمام شده واحدها محاسبه می شود از دیگر دغدغه های عمده متقاضیان طرح است زیرا که با طولانی تر شدن دوره ساخت، روز به روز مشمول تورم بیشتر و در نتیجه قیمت تمام شده واحدها بیشتر می شود.

از نگاه برخی متقاضیان، تعهدات یک طرفه و به نفع کارگزار یا متولی ساخت نیز، آنها را ناخرسند کرده در حالیکه متقاضیان مجبورند چندین برگه تعهد محضری را تکمیل و تعهد کنند اما متولیان هیچ برگه یا مستند تعهدی از خودشان را ارائه نمی کنند.

قیمت نهایی واحدها برای همه متقاضیان خیلی مهم است زیرا که آنها به تناسب توان مالی خود تصمیم می گیرند و برای پرداخت هزینه های آن برنامه ریزی می کنند. اما مشخص نبودن قیمت نهایی واحدها تا زمان تحویل واحدها، بخشی از متقاضیان را در دوراهی بزرگی قرار می دهد و تردیدهای آنها را در اد امه راه رقم می زند.
از نگاه گروهی دیگر، یکی دیگر از نگرانی های جدی شان، شرایط دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی و نیز شرایط ضمانت و تقسیط وام است و اطلاعات ناقص یا عدم ارایه اطلاعات در این زمینه بیش از پیش متقاضیان را دچار چالش کرده است.
در نهایت مجموع این موانع و چالش ها در کنار بسیاری از وعده های تحقق نیافته دولت یک سال و نیم اخیر باعث شده تا صدها نفر از متقاضیان در میانه راه از ادامه طرح نهضت ملی مسکن انصراف دهند.

دیدگاه‌ها  

0 #1 شهروند 1401-09-04 12:28
به عنوان شاغل در حوزه اجرایی مرتبط با این موضوع، هفته گذشته شاهد بودم که تنها در یک روز ۹ نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن فرم انصراف پر کردند. بهتر است متقاضیان در صورت تمایل با آگاهی کامل و اطلاع از تمام جزئیات طرح و به تناسب شرایط مالی خودشان آن را ادامه بدهند یا اگر تمایل به انصراف داشتند همان ابتدا اقدام بکنند. زیرا هرچه زمان بگذرد و واریزی های بیشتری داشته باشند و کارگزار در فرایند ساخت از آن برداشت کرده باشد ، وضعیت برگشت پول های واریزی آنها شرایط دشوارتری پیدا می کند. در صورت تکمیل فرم انصراف، باید صبر کند تا فرد متقاضی دیگری پیدا شود و به همان میزان واریزی شما یکجا واریز بکند تا جایگزین فرد انصرافی شده و پول فرد انصرافی را برگردانند.
نقل قول کردن
0 #2 منصوری 1401-09-08 08:07
بخشی از متقاضیان نهضت ملی مسکن تصور می کنند پیامک افتتاح حساب یا تشکیل پرونده براساس قرعه کشی بین متقاضیان انجام می شود. یعنی ذهنیت اسم درآمدن ، به نام افتادن یا برنده شدن دارند. این ها همه تصورات اشتباه است چون هیچ گونه برنامه قرعه کشی در این طرح وجود ندارد. اساسا هرکس در این طرح ثبت نام بکند و شرایط لازم را داشته باشد به عنوان متقاضی شناخته می شود. درباره شرایط و جزئیات طرح در برخی رسانه ها به اندازه کافی اطلاع رسانی شده است.
نقل قول کردن
0 #3 خسروی 1401-09-08 09:43
دوستی که در بخش مسکن کار می کند می گوید: مردم از نهضت ملی مسکن تصور همان مسکن مهر قدیم را دارند. الان شرایط با زمان مسکن مهر خیلی فرق دارد. آن موقع گرانی ها و تورم مثل امروز نبود و مسکن به مراتب ارزان تر ساخته می شد. سود وام‌مسکن مهر در شهرستان ها تنها ۴ درصد و در گرگان ۷ درصد بود. در نهضت ملی مسکن سود وام مسکن ۱۸ درصد هست. توجه به این تفاوت ها برای انتخاب تصمیم آگاهانه برای متقاضیان اهمیت دارد.
نقل قول کردن
0 #4 شهروند گرگانی 1401-09-09 08:08
من واسه مسکن ملی ثبت نام کرده بودم و حدود ۴ ماه است که ۴۰ میلیون هم واریز کردم. ( از پروژه آسایش در مریم آباد پایین شهر گرگان) اما با گذشت چندین ماه ، هنوز پروژه روی خاک است و پیمانکار پروژه را شروع نکرده! مهلوم نیست کی آغاز بشه و کی به پایان برسه! با این اوضاع و اینکه واحد ۸۵ متری حدود ۷۰۰ الی ۷۵۰ میلیون برام تمام بشه می رم با همین پول از بیرون پلکی برای تودم تهیه می کنم و منتظر این طرح نمی مونم. امروز اومدم فرم انصراف از طرح نهضت ملی مسکن پر کردم. هر شهروندی هم باشه پیش خودش حساب و کتاب می کنه و آنچه براش به صرفه هست تصمیم می گیره.
نقل قول کردن
0 #5 ایلیار 1401-09-09 23:22
باید قبول کرد که در این اوضاع و احوال گرانی و تورم جهانی که حکمفرماست بالاخره باید قدمی هر چند کوچک برای سرپناه خود برداریم قطعا دغدغه دولتمردان نیز همین بوده و نهایت تلاش و توان خود را در راه این مهم به کار میگیرند از شخص رئیس جمهور گرفته تا مدیران انسانی نگران فرجام طرح هستند به هرحال به قول گفتنی لنگه کفشی در بیابان نعمت است...
نقل قول کردن
0 #6 جلال آل احمد 1401-11-01 18:10
انصراف. بدیم بهتره. پولمون رو هم بدن. هنوز شروع نکرده کارفرما
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر