c_300_250_16777215_10_images_74110.jpg

ترکمن سسی - امان محمد خوجملی: در زندگی بشری هیچ جایی نیست که مشکل وجود نداشته باشد. شهر و روستا مشکلات خاص خودشان را دارند.


در این شرایط و اوضاع نابسامان اقتصادی هر کسی از یک دردی رنج می برند. هم آنهایی که خانه دارند و هم آنهاییکه بی خانمان هستند. در چنین شرایطی است که انسانها به کمک و یاری یکدیگر یکدیگر نیاز پیدا می کنند.

خیابان جرجان در گنبد در ضلع جنوبی ایستگاه گرگان یکی از خیابانهایی است که به دلیل هفته بازار طیور (بازار مرغ و غاز و اُردک و خرگوش و سایر جانوران دوپا و چهارپای سبک وزن) در روز های جمعه غوغایی بپا می کنند.

اما مشکل اصلی در روزهای جمعه و شنبه و یک شنبه می باشد. فضولات این پرندگان و بوی تعفن آن تا چند روز در خیابان می ماند و زندگی و نفس کشیدن را برای ساکنان منطقه مشکل می کند. از نظافت و شتشو بعد از پایان بازار خبری نیست گویا این منطقه جزئی از شهر به حساب نمی آید.

اهالی این منطقه چند سال است به این مشکل اعتراض دارند و چند بار هم به گفته ی خودشان با اعضای شورای شهر و سایر مسئولان ذیربط وارد مذاکره شده و نتیجه ای نگرفته اند.

آنها معتقدند در این خصوص هیچکس مسئولیت قبول نمی کند و قضیه به حال خود رها شده است. این قضیه سبب شده است محل زندگی آنها نوعی از بافت شهری جدا شده و به یک منطقه غیر بهداشتی و عقب افتاده تبدیل شود که شایسته زندگی مناسب نیست.

هر کس هم از آنجا عبور کند به حال ساکنان آن منطقه تاسف می خورند. به گفته ی یکی از ساکنان آن خیابان چند نفر از اهالی اینجا که از بیماری آسم و تنگی نفس رنج می برند مجبورند روزهای جمعه و شنبه را در جای دیگری بسر ببرند.

یکی دیگر از ساکنان این منطقه هم به نگارنده گفت : روزهای جمعه اول صبح بعضی از ماموران شهرداری می آیند و بدون اینکه کاری بکنند بعد از یکی دو ساعت منطقه را ترک می کنند و فروشندگان هم بساط خود را پهن و شروع بکار می کنند.

حال چه باید کرد؟ راه حل اصلی را کارشناسان امور شهری باید بدهند و صلاحیت و تشخیص این کار با آنهاست. اما از نظر من برای حل این مشکل سه راه وجود دارد بهتراست مسئولان تصمیم گیر مانند اعضای شورای شهر و شهردار گنبد به آن بذل و توجه و عنایت ویژه داشته باشند.

این مشکل برای همیشه نمی تواند ادامه داشته باشد و باید حل و فصل شود چون فلسفه وجودی شورای شهر و شهردار به خاطر همین مشکلات درون شهری است.

1. اولین راه حل این است این بازار را می شود بطور کلی تعطیل کرد. اما این راه حل هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ اخلاقی درست به نظر نمی رسد چون یک عده کثیری از این راه امرار معاش می کنند نمی شود آنرا نادیده گرفت.

2. راه حل دوم این است برای این نوع بازار یک ساعت کاری مشخصی در نظر گرفت مثلاً از 8 صبح تا 8 شب. بعد از اتمام کار بازاریان، شهردار محترم با یک ماشین آب پاش آن خیابان را مورد شستشو قرار داده و پاک و تمیز نمایند.

3. راه حل سوم انتقال این هفته بازار به مکانی دیگر است. به نظر من بهترین جا برای این کار زمینهای کشاورزی اطراف بلوار امام زاده است که مخصوصاً ضلع جنوبی این بلوار همیشه به زیر کشت گندم می رود و فضولات این مرغان احتیاجی به پاک سازی ندارد و به عنوان کود حیوانی می تواند مورد استفاده کشاورزان قرار گیرد. و در فصل کشت گندم هم بخشی از بلوار امام زاده را که در جنب آن زمینهای کشاورزی قرار دارد و در روزهای جمعه که تعطیل است و تردد در آن مسیر کم می باشد، در نظر گرفت.

البته شتشو و نظافت آنجا هم نباید فراموش شود. به این ترتیب این مشکل حل می شود و هیچ هزینه ای هم برای دولت و شورای شهر ندارد و رضایت شهروندان خیابان جرجان هم جلب می شود. هیچ مشکلی نیست که راه حل نداشته باشد منتها بذل توجه مسئولان اندکی ضروری است.

مسئولان و تصمیم گیران مخصوصاً شهردار و شورای شهر مشکلات آن منطقه را مشکل خودشان حساب کنند و نباید از کنار آن بی تفاوت عبور بکنند.

حال ببینیم افتخار حل این مشکل چندین ساله نصیب چه کس یا چه کسانی می شود، تا دعای خیر ساکنان آنجا را همیشه در خاطره ها داشته باشند./ فردای آزاد

بیست و سوم خردادماه

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر