c_300_250_16777215_10_images_2015_0708016d-d28c-4399-b284-eeed2196cbe7.jpeg

 

ترکمن سسی - "عاشرآی" تجلی محبت و ارادت ترکمن‌ها به اهل بیت پیامبر اکرم (ص) و خصوصا امام حسین (ع) است.

 

به گزارش خبرنگار ما، ترکمن ها به ماه محرم «عاشرآی» به معنای ماه عاشورا، می‌گویند و در این ماه مراسم‌های خاصی از جمله خواندن نماز نافله و قرآن کریم، صدقه و نذری دادن، پخت غذاهای سنتی و توزیع در مساجد، روزه گرفتن و دیگر آیین‌ها و اعمال را برگزار می‌کنند که نمونه های آشکاری در نشان دادن عشق و ارادت به اهل بیت پیامبر اکرم (ص) و خصوصا امام حسین (ع) می باشد.
همانگونه که می دانیم، پیامبر اکرم (ص) به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) علاقه و ارادت ویژه‌ای داشتند و براین اساس بسیاری از مردم ترکمن صحرا در ایام ماه محرم و روز عاشورا به یاد تشنگی و گرسنگی امام حسین (ع) و یارانش روزه می‌گیرند و نماز می خوانند. همچنین با برگزاری مراسم ختم قرآن و ختم صلوات، اجر معنوی آن را به امام حسین (ع) و شهدای کربلا هدیه می‌کنند.
پختن غذای نذری (صدق عاشر آی) در روز عاشورا در ترکمن صحرا مرسوم است و ترکمن ها با پخت غذای نذری و نان‌های محلی آن را بین همسایگان توزیع می‌کنند یا به مساجد می‌فرستند.

گفتنی است، در روز عاشورای امسال نیز مراسم گرامیداشت امام حسین (ع) در مسجد بایزید بسطامی بندرترکمن با امامت طاهرآخوند ساریخانی و سخرانی صمد آخوند بزن قرنجیک درخصوص گرامیداشت ایام ماه محرم و شهادت نوه گرامی پیامبر اکرم (ص) به همراه پخت غذا و صدقه عاشرآی برگزار گردید.
همچنین، به مناسبت عاشرآی و روز عاشورا، محفل انس با قرآن کریم همراه با آئین پخت آش رشته نذری توسط بانوان مسجد نور شهرستان بندر ترکمن، آئین پخت و پخش حلیم نذری در مسجد امام اعظم بندرترکمن، آئین عزا داری در مسجد امام باقر روستای قره سو بندر ترکمن و همچنین محفل انس با قرآن کریم و آئین پخت غذای نذری و همراه با سخنرانی معین آخوند کوسلی درباره محبت و ارادت به اهل بیت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در مسجد فرهنگیان بندر ترکمن برگزار گردید.

خبرنگار : رستم جرجانی

c_300_250_16777215_10_images_2015_f7d81007-0b26-433b-ade3-cc030cf28800.jpeg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر