c_300_250_16777215_10_images_603022.jpg

ترکمن سسی-مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت های گردشگری استان از اختصاص 1.5 میلیارد ریال اعتبار از منابع استانی به منطقه تاریخی و گردشگری خالد نبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از ایرنا ابراهیم کریمی در بازدید از اثر تاریخی گردشگری خالد نبی در شهرستان کلاله واقع در شرق گلستان گفت: با تخصیص این اعتبار نسبت به ایجاد مجتمع خدمات بهداشتی، کمپینگ و مسیر دسترسی اقدام خواهد شد.

وی افزود: همچنین از محل منابع ملی پیگیر تصویب و تخصیص اعتبارات هستیم. مدیرکل میراث فرهنگی گلستان از بقعه و گورستان خالد نبی به عنوان آثاری که برای گردشگران بویژه در حوزه گردشگری زیارت جذاب است یاد کرد و گفت: تاکنون مبلغ 6 میلیارد و 350 میلیون برای ایجاد زائرسرا، زیرسازی مسیر و کانال های آب و همچنین انتقال برق فشار قوی و ضعیف در محدوده خالد نبی هزینه شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت تاریخی خالد نبی پیگیر ثبت این اثر ارزشمند تاریخی هستیم و امیدواریم با ثبت ملی و توسعه زیرساخت های گردشگری در منطقه، جذب بیشتر گردشگر و رونق اقتصادی منطقه را شاهد باشیم.

گفتنی است مطابق برخی منابع خالد بن سنان (خالد نبی) از نسب به اسماعیل ذبیح ا.. (ع) می رسد. به گزارش ایرنا مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی (ع) در یک منطقه کوهستانی و در فاصله 90 کیلومتری شمال شرق گنبدکاووس و 55 کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو در منطقه ای زیبا و بر فراز قله کوه 'گوگجه داغ' واقع است. بهترین زمان برای گذر از مسیر کوهستانی و رسیدن به بقعه خالد نبی فصل بهار به ویژه اردیبهشت ماه است.

همچنین در محدوده خالد نبی گورستان باستانی با مناظر بدیع آدمی را به اسرار همچنان ناشناخته تاریخ می برد، گورستانی با حدود 600 قبر منحصر به فرد و بی نظیر که هنوز قدمت دقیق آنها معلوم نیست.

سنگ مزارهای گورستان خالد نبی که طول آنها حداقل بین نیم تا حداکثر 5 متر است، با قطری بیش از 50 سانتیمتر و وزنی بالغ بر 2 تن به صورت ایستاده و در شکل هایی تجریدی از سنگ یکپارچه حجاری و تراشیده شده است اما متاسفانه به خوبی مورد حفاظت و کاوش قرار نگرفته و تعداد زیادی از آنان به سرقت رفته و آن چه باقی مانده تعداد کمی از سنگ قبرهاست.

قدمت این گورستان طبق گفته محققان به حدود 1400 سال پیش می رسد.

دیدگاه‌ها  

0 #1 سعید 1395-08-26 02:49
سلام - میخوام برای 30 آبان بیام دیدن قبرستان - ایا با توجه به وضع هوا و مسیر - اینکارو انجام بدم یا بذارم برای یه وقت دیگه؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر