c_300_250_16777215_10_images_22261.jpg

 

ترکمن سسی - امان محمد خوجملی برداشتی از کلاس گزارش نویسی در گنبدکاووس نگاشته است. این کلاس تابستان امسال در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس برگزار شد.


خوجملی نوشت: آنچه در ذیل می آید فهم من از کلاس گزارش نویسی یک و نیم روزه در اداره ارشاد گنبد است. اگر نواقصی وجود داشته باشد که حتماً وجود دارد به فهم ناقص من بر می گردد نه استاد این فن.
کلاس روزنامه نگاری یکی از بهترین کلاس ها است که گاه گاهی اداره ارشاد گنبد برای روزنامه نگاران تدارک می بیند. من سال گذشته به علت کسالت نتوانستم در این کلاسها شرکت کنم. اما امسال هر طور شده خودم را به این کلاس رساندم و از آن استفاده کردم. مدرس امسال استاد مهرداد خلیلی بود تخصص اش در گزارش نویسی است. او تفاوت خبر و گزارش و یادداشت را خوب تشریح کرد و گفت : عناصر تشکیل دهنده خبر شش تا است، سه که و سه چه می باشد. کَی(چه زمانی)، کِی(چه کسی)، کدام؟ چرا؟ چطور؟ و چگونه؟
در خبر فقط اطلاع رسانی صورت می گیرد،
مثلا فلان مسئول این خبر را گفت، یا در فلان تصادف چند نفر کشته شده اند، به این می گویند خبر. یعنی در خبر جزئیات گفته نمی شود، در خبر مشاهده وجود ندارد فقط روایت است. سلول بنیادی یک رسانه خبر است، اگر خبر نباشد گزارش و تحلیل هم وجود ندارد.
در یادداشت نویسنده از طرف خودش می نویسد و یک موضوع یا سوژه را تشریح و تحلیل می کند.
در گزارش 5 مرحله وجود دارد. تعیین سوژه، جمع آوری اطلاعات، مشاهده، اعتبار منبع(روزنامه و مجله و کتاب و فایل صوتی و تصویری سخنان کارشناسان و اساتید فن) و مصاحبه (مصاحبه با مردم و کارشناسان و مسئولان).
گزارش ترکیبی از ابزارهاست هم گزارش است هم خبر است و هم تحلیل. در گزارش آمار و ارقام هم داده شود خیلی عالی است. در گزارش برای قانع کردن مخاطب مقایسه هم لازم است. گزارش نوعی قصه نویسی است از منابع و افراد گوناگون نقل می شود. وقتی گزارش همه اجزا و ارکانش مستند باشد هم قابل اعتماد است و هم در تاریخ ماندگار می شود.

16 شهریور 1402 - امان محمد خوجملی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر