c_300_250_16777215_10_images_21666.jpg

 

ترکمن سسی - عضو هیت رئیسه انجمن چوگوی کشور، چوگو را یک ورزش مردم نهاد با ویژگی ورزش منبعث از دو تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی عنوان کرد.

 

عبدالرسول جوادی بالاجاده ، امروز در گفگو با خبرنگار ترکمن سسی، با گرامیداشت یکم تیرماه سالروز ورزش چوگو اظهار کرد:  قلمرو و گستردگی فعالیت ورزش چوگو به امپراطوری ایران باستان گسترده و چوگو یک رشته باستانی با قدمت دو هزار ساله است که توسعه و احیای آن یک ضرورت است و برای مانایی و توسعه این ورزش کهن باید گام‌ها برداشت.


این عضو هیت رئیسه  ورزش چوگو را یکی از مهمترین رشته هایی می‌داند، که موجب نشاط اجتماعی و پیشرفت ورزشهای بومی و محلی می‌شود.


جوادی بالاجاده با اشاره به قدمت و پیشینه تاریخی این ورزش کهن ایرانی ، تلاش مدیران وزارت خانه های ورزش و جوانان و میراث فرهنگی برای ثبت ملی و جهانی این رشته به نام ایران اسلامی به عنوان یک میراث معنوی ضروری و لازم دانست.

وی اظهار امیدواری کرد تا این مهم با پیگیری مسئولان انجمن چوگو و فدارسیون ورزشهای همگانی با اهتمام و جدیت صورت پذیرد.


عضو هیئت رئیسه چوگو، مساعدت‌های وزیر ورزش و جوانان و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را برای توسعه زیر ساخت‌های این ورزش کهن خواستار شد.


گفتنی است چوگو شباهت زیادی به بازی بیس بال دارد فقط نوع ضربه زدن، توپ و ایستگاه های این رشته آن را از ورزش بیس بال جدا کرده است. این رشته ورزشی در ۲ نوع زمین در اندازه های ۶۰در ۹۰ متر و ۷۰در ۱۱۰متر برگزار می شود و فعالیت رسمی این رشته در ایران از سال ۶۴ زیر نظر ورزش های بومی و محلی کشور آغاز شد.

دیدگاه‌ها  

0 #1 نظری 1402-04-02 10:49
سلام، چوگو هم یکی از صدها بازی های بومی محلی ایرانی ها است. با توجه به تنوع اقوام درکشور هرکدام بازی های مختلف خود را داشته و دارن. متاسفانه تمام آنها یکی پس از دیگری در حال فراموشی است. براستی متولی احیا و نگهداری بازی های محل به عهده کدام ارگان یا وزارت است؟ چقد در سال به این نوع بازی ها اعتبار تعلق میگیرد؟ و چقد برای بازی های بومی محلی هزینه میشود؟ نظری از ترکمن صحرا
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر