c_300_250_16777215_10_images_10759.jpg

 

ترکمن سسی - استاندار گلستان با اشاره به اهتمام دولت برای تامین آب آشامیدنی مردم استان از جمله با شیرین‌سازی آب دریای خزر گفت: اولویت اجرای این طرح در استان با سرمایه‌گذاران بومی است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان، علی‌محمد زنگانه در شصت و سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: در صورت نبود سرمایه‌گذار بومی از سایر سرمایه گذاران استفاده می‌شود.
استاندار گلستان با تاکید بر ضرورت حل مسایل و مشکلات تجار استان، گفت: دستگاه‌ها و بانک‌ها باید برای حل مسائل و مشکلات تجار با اتاق بازرگانی همکاری بیشتر داشته باشند.
وی تاکید کرد: دولت سیزدهم عملگرا بوده و نمونه بارز آن توجه دولت به پیشنهاد گلستان برای لایروبی رودخانه مرزی با تخصیص ۲۵ میلیارد تومان است.
زنگانه از تجار به عنوان جهادگران عرصه اقتصادی نام برد و گفت: این قشر در شرایط جنگ اقتصادی و با وجود چالش‌های پیش‌رو، پا به کار بوده و باید موانع را با مشارکت هم حل کنیم.
وی بر پیگیری قیمت گذاری گندم تولیدی گلستان بر پایه کیفیت از سوی اتاق بازرگانی استان تاکید کرد.


همچنین در این نشست مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت : اکنون مجوز شیرین سازی آب از دریای خزر به برداشت ۷۲ میلیون متر مکعب دریافت شده و آماده تهیه مقدمات اجرا است.
ایرج حیدریان افزود: برای شیرین سازی این مقدار آب خزر، سرمایه‌گذاری ۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال نیاز است.
وی ادامه داد: اکنون تامین زمین به وسعت ۱۱.۵ هکتار با همکاری جهاددانشگاهی کشاورزی برای اجرای طرح، تامین ۸.۹ مگاوات برق دردوره بهره برداری، مجوزهای آب و فاضلاب، گاز، منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست دریافت شده است.


گلستان با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا یکی از مناطق مستعد بارندگی به شمار می‌رود اما در سال‌های اخیر سیطره خشکسالی و کاهش منابع آبی، زنگ بحران تامین آب را برای این استان به صدا در آورده است.
در این استان شمالی مطابق داده های آماری شرکت آب منطقه ای گلستان، در شرایط نرمال سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی تولید می شود که این رقم در سال آبی جاری به دلیل شدت خشکسالی و کم‌آبی به حدود نصف یعنی کمترین رقم کاهش یافته است.
در حال حاضر آب آشامیدنی استان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان از طریق ۷۰۰ حلقه چاه تامین می‌شود که این چاه‌ها به دلیل مجاورت با زمین‌های کشاورزی و بروز خشکسالی، دچار افت شدید شده و جوابگوی نیاز آشامیدنی ساکنان منطقه نیست.
تسریع در عملیاتی شدن طرح شیرین‌سازی آب از سواحل خزر گلستان که از سال ۹۷ پیگیری برای دریافت مجوز آن آغاز شد به اعتقاد کارشناسان حوزه آب، راهکار منطقی و مقرون به صرفه و ضروری حل این مشکل به شمار می‌رود.


همچنین در این نشست مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان هم در این جلسه گفت: ۳۸ هزار میلیارد ریال منابع بانکی در استان برگشت داده نشده که باید برای برگشت و ورود به چرخه توسعه منطقه شتاب شود.
علی وفایی افزود: برای تسریع در برگشت این منابع بانکی به چرخه توسعه استان کارگروه ویژه فعال خواهد شد و اتاق بازرگانی هم می توانند کمک کند.
وی گفت: در توزیع تسهیلات بانکی از محل سفر دولت سیزدهم به استان و تبصره ۱۶ با توجه نرخ جمعیت، فقر و بیکاری هر شهرستان توزیع و در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار گرفته یا می گیرد.
وفایی ادامه داد: تسهیلات ۱۲ هزار میلیارد ریالی از تبصره ۱۸ هم تاکنون به استان ابلاغ و تخصیص نیافته که با اختصاص آن بیشتر در بخش توسعه کشاورزی استان سرمایه گذاری می شود.


رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان هم گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش بسیاری برای حل مشکل تجار کشور صورت گرفته است.
امیر عابدی افزود: مشکل جابجایی ارز برای تجار کشورمان بیشتر در کشورهای آسیای میانه وجود دارد که پیگیری لازم برای حل آن در دست اجرا است.
وی تاکید کرد: این مشکل برای صادر کنندگان کوچک برای تجارت با کشورهای اوراسیا وجود دارد که تمهیدات لازم دیده خواهد شد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان هم ضمن حل مشکل جابجایی فعالان اقتصادی استان برای توسعه تجارت و رونق اقتصادی گفت: توجه به این مهم می تواند اقتصاد استان را رونق دهد.
علی‌محمد چوپانی بر همکاری در سرمایه گذاری در اجرای طرح شیرین‌سازی آب دریای خزر در رفع مشکل کم آبی گلستان تاکید کرد .
در این نشست تعدادی از فعالان اقتصادی استان گلستان خواستار حل مشکل جایجایی ارزی حاصل از صادرات کالا به ویژه از کشورهای اوراسیا را شدند.

c_300_250_16777215_10_images_10760.jpg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر