c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-02-10_12-47-11.jpg

 



ترکمن سسی - عبدالغفور آخوند رومی - اصل کلی که همه مکاتب تربیتی روی آن تأکید دارند، این است که پدر و مادر لازم است ابتدا خودشان را تربیت کرده باشند تا بتوانند فرزندان مؤدب و با کمالاتی را تحویل جامعه و آینده دهند.


 امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام این اصل اساسی و مهم تربیتی را مورد تأکید قرار داده‌اند و فرمودند: « مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاس إِمَاماً، فَعَلَیْهِ أَنْ یَبْدَأَ بتَعْلِیمِ نَفْسهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ؛ وَ لْیَکُنْ تَأْدیبُهُ بسیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدیبهِ بلِسَانِهِ؛ وَ مُعَلِّمُ نَفْسهِ وَ مُؤَدِّبُهَا، أَحَقُّ بالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاس وَ مُؤَدِّبهِمْ‏»؛ «كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد و پيش از آن‏كه ديگران را با زبان، ادب بياموزد، باكردارش ادب آموزد و البته آموزش‏ دهنده و ادب ‏آموز، خود بيش از آموزگار و ادب‏ آموز مردم، شايسته تجليل است».


عبدالغفور آخوند رومی

دیدگاه‌ها  

0 #1 عبدالغفار 1401-11-22 15:50
نقش و مسئولیت والدین در تربیت فرزندان انکار ناپذیر است. به باور بسیاری از روانشناسان چون مثل قدیمی دو گقته چو نیم کردار نیست. این موضوع اهمیت عمل برابر گفتار را نشان‌می دهد. بیشتر کودکان از رفتار و عمل ما بیشتر الگو می گیرند تا گفتار و صحبت ما.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر