c_300_250_16777215_10_images_170016264.jpg

 


گرگان - ترکمن سسی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: قرارگرفتن در رتبه ششم سرانه کتابخوانی و رونق فرهنگ مطالعه در این استان، پیامد پیشینه تاریخی علاقه به کتاب و نشانه توجه ویژه مردم گلستان به کتاب و کتابخوانی است.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد رعیت روز شنبه در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار افزود: پیوند مردم گلستان با کتاب، ارتباطی عمیق و به پهنای تاریخ است که معرفی بزرگان و نویسندگان نامدار رشته‌های گوناگون مانند ابوسلیک گرگانی قدیم‌¬ترین شاعران پارسی¬¬‌گوی دوره اسلامی و عبدالقاهر جرجانی زبان‌شناس و ادیب قرن پنجم از نشانه آن به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: رسیدن به توسعه و پیشرفت مسیری جز دانایی و استفاده از ظرفیت و توان کتاب ندارد که برای آن باید تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را مورد توجه بیشتر قرار داد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ادامه داد: منطقه استرآباد در طول تاریخ پناهگاه اهل مطالعه و کتاب بود و حضور ابوریحان بیرونی و ابوعلی‌سینا برای نگارش کتاب در شهر تاریخی جرجان بخشی از هویت فرهنگی این استان را برای تاریخ به یادگار گذاشته است.


مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان‌ هم در این مراسم گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی پس از مدارس دومین شبکه خدمت‌رسانی کشور است.
آخوند عبدالحی میرزاعلی با اشاره به اینکه گلستان ۷۵ باب کتابخانه دارد بیان کرد: از این تعداد ۶۳ باب نهادی و ۱۱ باب مشارکتی و یک باب مستقل است.
وی بیان کرد: کتابخانه‌های گلستان ۴۲ هزار و ۹۱۰ عضو و ۷۱۲ هزار جلد کتاب دارد که طرح‌های گوناگونی برای رونق فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از طریق آنان در حال انجام است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان‌ ادامه داد: یکی از این طرح ها، پیک کتاب است که در آن اعضای کتابخانه‌های گرگان با تماس تلفنی کتاب مورد نیاز را به صورت رایگان در منزل دریافت می‌کنند.
وی با اعلام آمادگی گلستان برای میزبانی از جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای ادامه داد: در جشنواره دوسالانه قصه‌گویی ۶۰ نفر به مرحله استانی و ۱۲ نفر آنها به مرحله منطقه ای راه پیدا کردند.
میرزاعلی از شهرداران گلستان خواست نیم درصد فرهنگی کتابخانه ها را طبق قانون و برای گسترش فرهنگ مطالعه به این امر اختصاص دهند.
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم گفت: کتابداران در ترویج و توسعه فرهنگ سربازان خط مقدم هستند که با کمترین امکانات بیشترین خدمات را ارائه می دهند.


غلامرضا منتظری افزود: خانواده‌ها باید بخشی از فضای خانه را برای کتابخوانی فرزندان اختصاص دهند و در بخشی از زمان حضور در خانه به مطالعه جمعی بپردازند.
وی بیان کرد: اصلاح ساختار نهاد کتابخانه ها و مشکلات کتابداران تا پایان امسال مصوب خواهد شد.
نماینده مجلس گفت: شناسایی آمار افرادی که بیشترین مراجعه را به کتابخانه عمومی دارند باید در راستای ترغیب و تشویق دیگر افراد به مطالعه انجام شود.


مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان هم در این آیین گفت: با افزایش مطالعه افراد و ترویج و توسعه کتابخوانی آینده روشنی برای افراد و به خصوص نسل جوان رقم خواهد خورد.
فرهاد سمیعی اظهار داشت: جامعه نیاز به نشاط و همراهی دارد که لازمه آن نیازمند نسلی آگاه، هوشمند و عمیق است.


در پایان این مراسم از کتابداران، کتابخانه ها و کتابخوان های نمونه گلستان تجلیل شد.

 

c_300_250_16777215_10_images_170016263.jpg

دیدگاه‌ها  

0 #1 سینا جرجانی 1401-08-28 18:24
اینکه می گویند اعضای کتابخانه‌های گرگان با تماس تلفنی کتاب مورد نیاز را به صورت رایگان در منزل دریافت می‌کنند، جالب بود. خوب است این طرح در دیگر شهرهای استان نیز اجرا بشه.
نقل قول کردن
0 #2 مسعود مددی 1401-08-29 08:37
حاج آخون میرزاعلی از شهرداران گلستان خواسته که نیم درصد فرهنگی کتابخانه ها را طبق قانون و برای گسترش فرهنگ مطالعه به این امر اختصاص دهند. اما تاکنون گزارشی از پرداخت این مبلغ از طرف شهرداری ها در رسانه ها ندیدیم. البته فرهنگ سازی کاری پرحوصله و زمان بر و مثل معادله چند مجهولی می ماند که مسائل بسیاری در آن دخیل هستند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر