c_300_250_16777215_10_images_10370.jpg

 


ترکمن سسی - پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه دوشنبه به میزبانی استان گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی آغاز شد و ساز اقوام ایرانی دوباره کوک شد.


به گزارش ستاد خبری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، شامگاه ۲۳ آبان‌ماه مردم هنردوست استان گلستان به تماشای اجراهای جشنواره موسیقی نواحی ایران نشستند و این در حالی بود که ساز و آواز مازندرانی‌ها آغازگر جشنواره بود. گروه مسلم فهیمی با همراهی بانوی پیشکسوت حرمت یوسفی به عنوان اولین گروه روی صحنه رفتند.

اعضای این گروه قطعات خاطره‌انگیزی چون «دل قرار»، «لاره»، «نوابه»، «مازرون» و یک قطعه کتولی ضربی را برای مخاطبان اجرا کردند و این در حالی بود که اجرای بانو حرمت یوسفی با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شد.
مسلم فهیمی، یحیی قدیری، احمدرضا گلی‌پور، کاوه کاردگر و داود متولی دیگر اعضای این گروه مازندرانی بودند.

پس از این اجرا نوبت گروه‌ دف‌نوازی مرادی از کردستان بود که روی صحنه آمدند و قطعاتی را در مدح پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) اجرا کردند. قطعات اجرایی این گروه برگرفته از ملودی‌های موسیقی اصیل عرفانی بود.
منصور مرادی، پوریا سلامیه، حمید وکیلی و محمد مرادی از اعضای این گروه موسیقی کردی بودند که به اجرا و مداحی برای اهل بیت پرداختند.

بخش ديگری از اجراهای نخستین شب جشنواره موسیقی نواحی ایران به موسیقی آذری اختصاص داشت که با حضور عاشیق آذربایجان به سرپرستی احد ملکی روی صحنه همراه بود.

عاشیق احد ملکی پیش از اجرا ضمن ارائه توضیحاتی کوتاه پیرامون قطعات اجرایی در سخنانی گفت: در این جمع که همه از اساتید بنام هستند دوست دارم درباره موسیقی عاشیقی توضیح دهم که در اقوام ترک تنها مردها عاشیق نیستند و عاشیق‌های زن زیادی هم فعالیت حرفه ای می‌کنند که هر کدام برای خودشان قدر هستند. در گروه ما دو عاشیق خانم حضور دارند و البته عاشیق‌های خانم فقط در مجالس و برای خانم‌ها می‌خوانند.
وحیده شریفی، حوریه رحیمی و فرامرز گلزار فرد در کنار عاشیق احد ملکی قطعات «جیرانیم»، «خاطرلامنی» و «اردو بادی» را برای مخاطبان اجرا کردند که جزو معدود اجراها با حضور عاشیق خانم روی صحنه محسوب می‌شد.

شب نخست جشنواره با اجرای گروهی از افغانستان به پایان رسید. این گروه به سرپرستی حمید مسائل و با حضور هنرمندانی چون عبدالستار رسولی، رشید عباسی، غلام سرور عظیمی و ابراهیم عظیمی قطعات «زندگی چیست»، «دنیا گذران»، «ای نگار من»، «می‌روی افسانه شدم» و «آمده‌ام» را برای علاقمندان اجرا کردند.

در نهایت نخستین شب پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اجراهایی از خنیاگران برجسته سه استان ایران  در کنار نوای موسیقی افغانستان به پایان رسید.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری محمدعلی مرآتی در دو بخش «نشست های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از 23 تا 27 آبان ماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در حال برگزاری است.

دیدگاه‌ها  

0 #1 ماهم تدریسی 1401-08-26 08:04
مملکت گل و بلبل، فقط جشنواره موسیقی کم بود.
نقل قول کردن
0 #2 یونس. د 1401-08-26 18:12
موسیقی و هنر ریسه در فرهنگ مردمان دارد و بخشی از نیاز فطری آنان است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر