c_300_250_16777215_10_images_10586.jpg

 

ترکمن سسی - بهرام جرجانی، اجتماعی در یادداشتی نوشت: براساس منابع ما اهل سنت و جماعت اطاعت از حاکمان اسلامی به امت اسلام سنت واجب دانسته شده و مهم و ضروری است.

 

این فعال اجتماعی در این یادداشت نوشت: در صحیح بخاری آمده است، اطاعت از حاکم و خلیفه به‌اندازه‌ای مهم و ضروری است که هرکس صبر و شکیبائی را کنار بگذارد و یک وجب از حاکم دور شود، به مرگ جاهلی می‌میرد:
عن بن عَبَّاسٍ عن النبی (ص) قال: من کَرِهَ من اَمِیرِهِ شیئا فَلْیَصْبِرْ فانه من خَرَجَ من السُّلْطَانِ شِبْرًا مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً؛
ابن عباس می‌گوید: رسول خدا (ص) فرمود: کسی که از حاکمش آزرده شده باشد، باید صبر کند، به درستی که هر کس از سلطانش به‌اندازه یک وجب دور شود، به مرگ جاهلی از دنیا رفته است.
براساس منابع ما اهل سنت و جماعت اطاعت از حاکمان به امت اسلام سنت واجب دانسته شده، چنانکه آمده است اطاعت از حاکم، اطاعت از خداوند است، ابولیلی اشعری می‌گوید: رسول خدا (ص) فرمود: از پیشوایانتان اطاعت کنید و با آنها مخالفت ننمایید؛ زیرا اطاعت از آنها اطاعت از خداوند است و نافرمانی از آنها نافرمانی از خداوند است؛ چرا که خداوند مرا فرستاده تا مردم را به سوی خدا از طریق حکمت و موعظه نیکو فراخوانم؛ پس اگر کسی در این جهت جانشین من باشد، او از من است و من از او هستم (المعجم الکبیر، الطبرانی).
خلیفه دوم مسلمین حضرت عمر (رض) نیز بیان داشته اند اطاعت از امیران در ردیف شهادت  به وحدانیت خداوند است " دستگیره محکم اسلام شهادت به وحدانیت خداوند، برپاداشتن نماز، پرداخت زکات و اطاعت از کسی است که امر مسلمانان را بر عهده گرفته‌اند (تفسیر القرآن، الرازی) " .
آنچه مشخص است، خروج بر حاکم و عدم اطاعت از ایشان در منابع معتبر اهل سنت همچنین طبق نظر فقهای مذهبمان، حرام دانسته شده است، قطع به یقین این روایات و احادیث را روحانیون فعلی ما بیشتر از بنده حقیر مطالعه نموده و بهتر از بنده می دانند که عواقب خروج بر حاکم مسلمین در دنیا و آخرت چیست و چگونه خواهد بود.
حال چه شده برخی روحانیون ما ، مانند آن که بدون اذن و حکم حاکم اقدام به اقامه خطبه و نماز جمعه می نماید برخلاف آموزه ها و سنت های مذهبمان سیر طریق می نمایند؟ نکند این روایات و احادیث را نخوانده یا فراموش کرده اند؟ ما جوانان مانده ایم آیا روایات و احادیث نقل شده فقها و بزرگان مذهبمان صحیح است یا آنچه ایشان و برخی دیگر از روحانیون هم صنف ایشان بیان می کنند؟ نکند این ها جدیداً عالم و خیرخواه (نما) شده فرقه یا مذهب جدیدی آورده اند و منابع سابق مذهبمان را کنار زده اند و در حال نگارش منابع جدیدی برای ما هستند؟
بهرام جرجانی/ فعال اجتماعی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر