c_300_250_16777215_10_images_276229.jpg

 

ترکمن سسی - سعیده عهدوی، مسئول کتابخانه عمومی اینچه برون گفت: به واسطه طرح "باهم بخوانیم" ۱۲ دانش آموز و عضو منتخب با انگیزه، هدف و برنامه، در جلسات منظم به کتابخانه می آمدند و مطالعه می کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه عمومی شهید امنیت خواه شهر اینچه برون و سعیده عهدوی، مسئول این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای طرح "باهم بخوانیم" بودند.
سعیده عهدوی با اشاره به روند انتخاب اعضا برای شرکت در طرح باهم بخوانیم، گفت: کتابخانه ما در همسایگی مدرسه قرار دارد و پاتوقی برای دانش آموزان محسوب می شود. کودکان و نوجوانان دانش آموز، بیشترین اعضای کتابخانه ما هستند که استقبال بی نظیری از طرح باهم بخوانیم داشتند. تعداد زیادی از دانش آموزان داوطلب شرکت در طرح بودند که من از میان آن ها، افرادی را انتخاب کردم که تقریبا هر روز به کتابخانه می آمدند و در برنامه ها مشارکت داشتند. طرح را با ۱۲ دانش آموز دختر شروع کردیم در حالی که تعداد زیادی از مشتاقان از محدودیت شرکت در طرح دلگیر شدند؛ حتی یکی از اعضا همراه مادرش به کتابخانه آمد تا موافقت مرا برای مشارکت در طرح جلب کند.
عهدوی با اشاره به منابع موردعلاقه شرکت‌کنندگان این کتابخانه، گفت: کتاب های کاردستی محور از جمله «اسرار طبیعت» بسیار مورد علاقه بچه ها بود. کتاب های «چراهای شگفت انگیز کرمان» و «چراهای شگفت انگیز بیابان ها» نیز برای بچه ها تازه و هیجان انگیز بود. از بین شیوه های مطالعه نیز بلندخوانی، محبوب بچه ها بود؛ چراکه طی آن هر ۱۲ نفر همراه هم یک کتاب را می خواندند.
وی با اشاره به خاطرات شیرینی که در جریان اجرای طرح شکل گرفت، گفت: محدودیت تعداد شرکت کنندگان طرح باهم بخوانیم ما را هر جلسه با مشتاقانی رو به رو می کرد که خارج از محوطه اجرای برنامه، شنونده گفتگوهای ما بودند. تمامی جلسات ما بعد از مطالعه کتاب و گفتگو درباره آن به ساختن کاردستی با موضوع آن کتاب اختصاص می یافت؛ چراکه بچه ها از ساختن کاردستی کنار هم لذت می بردند. یادم می آید بعد از مطالعه کتاب «پرواز کن، پرواز»، در حالی که بچه ها مشغول ساختن کاردستی با موضوع پرواز بودند، یکی از پسرهایی که در سالن مجاور نشسته بود بی آنکه ابزاری در اختیارش بگذاریم و با آنچه داشت بادبادکی درست کرد و برای من آورد. این اشتیاق بچه ها برای همراهی بی نظیر و مثال زدنی است.
عهدوی ادامه داد: جلسه مربوط به خوانش کتاب «جای خالی او» نیز جلسه خاطره انگیزی شد. در این کتاب واژگان بسیاری وجود دارد که برای فهم درست آن به مخاطب کودک و نوجوان نیاز به توضیح و تعریف است. در این جلسه برای تعریف واژگان از لغتنامه موجود در بخش مرجع استفاده کردم، همراه بچه ها تک تک واژه ها را پیدا می کردیم و تعریفشان را می خواندیم. در این جلسه بچه ها شیوه استفاده از لغتنامه را یاد گرفتند و این موضوع برایشان جذابیت داشت.
وی خواستار استمرار اجرای طرح باهم بخوانیم شد و گفت: باهم بخوانیم به اعضای کتابخانه هدف و برنامه داد. اعضا همیشه به کتابخانه می آیند، در برخی برنامه ها شرکت می کنند و کتاب به امانت می گیرند اما به واسطه باهم بخوانیم ۱۲ نفر با انگیزه، هدف و برنامه در جلسات منظم به کتابخانه می آمدند و در کنار مطالعه، گفتگوهای عمیق به رشد شخصیت آن ها کمک می کرد. جدای از شرکت کنندگان طرح، تعدادی از اعضای علاقه مند هر جلسه حاضر می شدند تا در جریان برنامه های ما قرار بگیرند و این موضوع موجب افزایش عضویت و جذب اعضا به کتابخانه شد.
عهدوی در خاتمه دقت بیشتر در انتخاب منابع طرح را منجر به موفقیت بیش از پیش باهم بخوانیم دانست.

c_300_250_16777215_10_images_276230.jpgc_300_250_16777215_10_images_276228.jpg

دیدگاه‌ها  

0 #1 آلتین 1401-11-10 19:44
کتاب مثل راهنما مسیر رو روشن می کنه
نقل قول کردن
0 #2 کلته مفرد 1401-11-10 19:45
چه جملات نابی!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر