c_300_250_16777215_10_images_61925.jpg

تركمن سسي - امان محمد خوجملی: در مورد انتخابات شورای شهر گنبد دیدگاهای گونا گونی وجود دارد که چه کسانی یا کدام لیست پیروز خواهند شد.

هیچکس هم از مطالبات مردم بصورت دقیق خبرندارند که مردم چه می خواهند و با چه انگیزه ای رای می دهند؟ چون بر اثر تعدد طبقات و تکثر صنفها خواسته ها یک کاسه نیست یا کسی از یک کاسه بودن آنها به خاطر عدم پژوهشهای دقیق جامعه شناسی یا از راه نظر سنجی علمی از وجود آن خبر ندارد. آیا خواسته ها سیاسی است یا اقتصادی یا اجتماعی یا فرهنگی یا عمرانی ؟ یا هویتیی و جنسیتی؟یا ترکیبی از همه ی اینها؟ مردم در دوره ی قبل به لیست یا فهرست یاشولیها رای دادند آیا این بار هم چنین خواهد شد؟ اگر اینطور باشد مردم با افراد درون لیست یا توانایی آنها کاری ندارند وفقط براساس یک وجه مشترک قومی و مذهبی رای می دهند.

اگر لیست یاشولیها چندگانه باشد یعنی به توافق نهایی نرسند یا ازجامعیت لازم برخوردار نباشد باز هم ممکن است رای ترکمنها قومی باشد یا بر اساس تعدد لیستها شکسته خواهد شد؟. اگرمردم به فهرستها رای ندهند از درون لیستها یا فهرستهای مختلف افراد شایسته را بر اساس تشخیص خودشان رای دهند این به معنای شایسته سالاری خواهد بود ولی میزان خالص آن(قومی است یا شایستگی) قابل تشخیص و ارزیابی نخواهد بود چون ممکن است مردم به جای شایستگی با گرایشهای محلی(بخاطر نامزدهای محلی) رای دهند.

اگر مردم با دیدگاه سیاسی رای بدهند قطعاً به لیست احزاب و گروهها و جناحهای سیاسی رای خواهند داد. اگر برای مردم هویت و جنسیت مهم باشد قطعاً برای فهرست خانمها رای خواهند داد. احتمال دارد این بار رای مردم هویتی و جنسیتی باشد چون یک گروه تمام نامزدهای خود را به خانمهای شایسته اختصاص دهد مثلاً چهار نفرترکمن وسه نفرفارس این لیست ممکن است ظرفیت پیروزی را داشته باشد. اما لیست خانمها اگر خالص قومی باشد یعنی یا فقط از فارسها باشد یا از ترکمنها این لیست با شکست مواجه خواهد شد. چون آنها نیروی خود را تقسیم بر دو می کنند و ظرفیت پیروزی خود را کاهش می دهند آنها باید کاری بکنند و از تمام ظرفیت خود صرف نظر از دین و مذهب و عقاید استفاده بکنند تا ظرفیتهای بالقوه ی موجود فعلیت یابند.

اگر چنین شود نگرش مردم از قومیتی به جنسیتی نقل مکان خواهد کرد و شکافها هم جابجا خواهند شد. اولاً مردم دنبال تغییر هستند این را در انتخابات مختلف نشان داده اند رای به این لیست هم نشانه تغییرتلقی خواهد شد. دلیل دوم خانمها نسبت به مردها سالمتروپاکدست ترهستند و این دلیل می تواند برای مردم جذاب باشد. دلیل سوم که خیلی مهم است بسیج رای خانمها برای این فهرست خواهد بود. دلیل چهارم می تواند این باشد که حیله ، حقه ؛ فریب ، نیرنگ ، مکر ، زد و بند میان خانمها نسبت مردها کمتر است. دلیل پنجم هم می تواند این می باشد که خانمها هنوز به این شکل مستقیم در موضع قدرت قرار نگرفته اند سعی خواهند کرد با انجام کارهای درست لیاقت و شایستگی خود را به اثبات برسانند تا مشروعیت لازم را برای دوره های آینده هم کسب نمایند.

ولی اعتقاد بنده این است، اگر یاشولیهای سنتی به توافق نهایی برسند احتمال اینکه دیگر لیستها را پشت سر بگذارند زیاد است. چون فکر نمی کنم شکاف قومی و مذهبی که از شکافهای قدیمی و عمیق و فعال منطقه می باشد و برای ترمیم آن از جانب حاکمیت علیرغم فعالیتهای مستمر و درخواستهای فراوان روشنفکران کار زیادی صورت نگرفته است، خودش را این بار هم نشان خواهد داد.
امان محمد خوجملي 14/2/1396 .

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر