c_300_250_16777215_10_images_photo_2024-04-20_12-11-39.jpg



ترکمن سسی - رستم جرجانی - روستای دانشمند در نوار مرزی شمال گلستان به لحاظ وجود زیارتگاه دانشمند آتا دارای ظرفیت گردشگری مذهبی است.


 پس از چندین سال سعادت نصیبمان شد تا بار دیگر به زیارتگاه دانشمند آتا یا به اصطلاح ترکمنی به دالیشمان، مشرف شدیم.
این زیارتگاه در روستای دانشمند و در نزدیکی شهر مرزی اینچه برون و مرز شمالی ایران و با ترکمنستان، بر بالای تپه ای واقع شده است.
نام امامزاده ملا علی دانشمند بوده و نسبت او را به یکی از خلفای راشدین می رسانند و آنطور بیان شده در مدارس علوم دینی خیوه و بخارای شریف به درجه اجتهاد رسیده و در ميان تركمن ها از احترام و ارادت خاصي برخوردار می باشد.
روستای دانشمند به لحاظ وجود زیارتگاه ملاعلی دانشمند، همه ساله در فصل های بهار و پاييز و خصوصا روزهای پنج شنبه و جمعه پذیرای زائران و گردشگران بسیاری از سراسر استان و ترکمن صحرا می باشد و می تواند به یکی از ظرفیت گردشگری و مذهبی بزرگ منطقه تبدیل گردد.

در این راستا، تلاش ها و اقدامات هیئت امنای زیارتگاه دانشمند آتا برای رفاه حال زائران و گردشگران جای تقدیر و تشکر دارد، اما ذکر چند نکته لازم می باشد:
- رسیدگی و ساماندهی به پارک وسایل نقلیه و اتومبیل های زائران با جانمایی پارگینگ ضرورت دارد. چون در هر چند دقیقه یکبار شماره پلاک خودروها بخاطر جابجایی و سد معبر کردن از بلندگو اعلام می شود.
- فراهم کردم حداقل امکانات رفاهی برای زائران و گردشگران در این مکان
- افزایش وضوخانه و تعداد سرویس های بهداشتی
- جانمایی و ساماندهی بهتر بازاریان و فروشندگان محلی
- زیباسازی اطراف زیارتگاه دانشمند آتا برای جلب رضایت زائران و گردشگران
- کاشت درخت برای زیباسازی محیط و استفاده زائران از سایه درخت
- ساخت آلاچیق در اطراف محوطه دانشمند آتا برای رفاه حال زائران و گردشگران
- ساخت و جانمایی محل های مشخصی برای پخت و پز
- رسیدگی و تجهیز محل اقامت و اتراق زائران و گردشگران
_ جانمایی سطل زباله در مکان های مختلف برای حفظ آراستگی و جلوگیری از انباشت زباله در محوطه
گفتنی است، تعداد 42 دهنه اتاقک و حجره ساخته شده بودند که در هر ردیف تعداد 21 حجره ساخته شده بود که برخی نیمه کاره بودند.
اتاق ها و یا می توان گفت حجره هایی را که برای اسکان زائران و گردشگران در نظر گرفته شده بودند، مشخص نبود آنها برای برای ساماندهی فروشندگان محلی و بازاریان است یا محلی برای اقامت زائران و گردشگران، در حالی که برای اسکان و استراحت در آنها مبالغی دریافت می کردند.
برای استراحت و اقامت از اتاقک هایی که در و پیکر داشتند، مبلغ 150 هزار تومان و برای استراحت و استفاده از اتاقک هایی که فقط چهارچوب و سقف داشتند، مبلغ 50 هزار تومان دریافت می شد.
در پایان یادآور می شود که جاده منتهی به زیارتگاه دانشمند آتا، باریک و شانه خاکی ندارد. در ضمن علائم راهنمایی و رانندگی نیز کم وجود دارد. لکه گیری هایی برای درست کردن جاده انجام شده اما منجر به ایجاد دست انداز و چاله چوله های زیادی شده است که باعث آزردگی و ناراحتی زائران و رانندگان می شود و امیدواریم با تلاش و پشتکار جهادی دست اندرکاران امر، پهنای جاده عریض تر و در صورت ممکن آسفالت و بهبود یابد.

رستم جرجانی - آرنا پرس
خبرنگار و فعال رسانه + تصاویر

c_300_250_16777215_10_images_photo_2024-04-20_12-12-26.jpgc_300_250_16777215_10_images_photo_2024-04-20_12-12-45.jpg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر