c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-08-05_12-44-35.jpg

 

ترکمن سسی - یحیی قاری رایگان امام جماعت مسجد ابوبکر صدیق ( رض) شهر سیجوال دهه اول محرم را فرصتی برای اندیشه و تفکر درباره واقعه مهم دشت کربلا دانست و پایبندی به اعمال روز عاشورا در میان اهل سنت را مورد تاکید قرار داد.


یحیی قاری رایگان در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی ادامه داد: امام حسین رضی الله عنه به عنوان نوه گرامی رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم دارای جایگاه ممتاز و جهانی در عصر خود بود و بدین جهت یزید بیعت آن حضرت با وی را مهر تاییدی بر خلافتش و مخالفت ایشان را زنگ خطری جدی می دانست‌. یکی از مهمتربن درس های رسول گرامی اسلام به اهل بیت و اصحاب کرام از خودگذشتگی و وفای به عهد بود. نبی خدا و جانشینان آن حضرت در رسالت خویش موفق عمل کردند، زیرا دغدغه خدمت به جامعه و اجرای عدالت طبق دستور قرآن و احادیث شریف داشتند، اما یزید اریکه قدرت را جز برای خود نمی خواست و اگر چنین نبود به جای بستن آب به روی ایشان و اهل بیت، جمله افراد آن کاروان را مورد تکریم قرار می داد.
امام جماعت مسجد ابوبکر صدیق ( رض) شهر سیجوال ، بدعهدی اهل کوفه را نشانه ضعف و سستی ایمان خواند و افزود: اهل کوفه در ابتدا با ارسال نامه از امام خواستند تا وظیفه خطیر زمامداری امور مسلمین را عهده دار شود، ولی زمانی که با تهدیدات یزید مواجه شدند هر یک به سویی متواری شده و میدان حمایت را خالی گذاشتند. آنها بیعت با امام را انکار کرده و به فکر نجات خود افتادند. در این زمان عبیدالله ابن زیاد راه را بر امام حسین و یارانش بست و بدین ترتیب مسیری جز مبارزه با تفکر و اندیشه های پوشالی یزید و سرسپردگانش برای آن حضرت باقی نماند.
این روحانی اهل سنت، یزید را فردی جاه طلب و خودخواه توصیف کرد و افزود: مسلما هر شخصی که برای حفظ منافع و جایگاه دنیوی نسبت به ساحت مقدس اهل بیت رسول امت جسارت روا دارد سرنوشتی بهتر از یزید و دستگاه حاکمه وی نخواهد داشت. شهادت راه مردان خدا است و ظلم پایدار نمی ماند.
قاری رایگان، روزه داری در عاشورا را از مهمترین اعمال اهل سنت در ایام پیش رو برشمرد و تاکید ورزید: گرچه روزه داری جز در ماه رمضان، فرض به حساب نمی آید، اما اهل سنت روزه عاشورا را کمتر از اعمال فرض نمی دانند و لذا در این مورد به یکدیگر سفارش کرده و حتی کودکان نیز جهت پاسداشت این روز به همراه والدین در جلسات قرآنی شرکت می کنند.
در میان اهل سنت استان گلستان اسم گذاری نام مبارک حسین و عاشور برای نوزادان پسری که در این روز متولد می شوند و عاشورا و یا عاشور بی بی روی نوزادان دختر جزو فرهنگ و رسوم متداول می باشد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر