c_300_250_16777215_10_images_11746.jpg

 

ترکمن سسی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلسنان در نخستین نشست خبری اهالی رسانه در سال 1402 برنامه های پیش رو و خدمات و دستاوردهای سال 1401 آن دستگاه اجرایی را اعلام کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، بعداز ظهر امروز در نخستین نشست خبری امسال ، با قدردانی از تلاش اهالی رسانه استان در آگاهی بخشی و انتشار به موقع اخبار و تلاش برای توسعه استان، سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم را گرامیداشت.


16نقطه از گلستان میزبان برنامه‌های دویست و نودمین سالروز تولد «مختومقلی فراغی» است
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: از تاریخ 14 تا 28 اردیبهشت‌ماه سال جاری در 16 شهرستان و منطقه استان گلستان، به مناسبت دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی، دانشمند عارف و شاعر شهیر ایرانی ترکمن، برنامه‌هایی پیش‌بینی و اجرا خواهد شد.
وی افزود: این برنامه‌ها با شعار «مختومقلی فراغی؛ همبستگی اجتماعی و هویت ایرانی اسلامی» و با تشکیل کارگاه شعر با موضوع مختومقلی فراغی، در عصر پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه در کانون فرهنگی کوثر شهرستان بندرگز آغاز می‌شود.
محمد رعیت ادامه داد: برنامه‌هایی نیز به میزبانی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به ترتیب در شهرستان‌های رامیان، علی‌آباد، مینودشت، گنبد، آق‌قلا و کلاله از تاریخ 16 تا 22 اردیبهشت‌ماه در ساعت 16 با محوریت این شاعر ایرانی ترکمن پیش‌بینی و برپا می‌شوند.
وی افزود: همچنین در روستای قزلجه شهرستان آزادشهر، مدرسه شهید قربان دوردی ایری شهر سیجوال، پارک شهرک امام گمیشان، سالن آموزش‌وپرورش بندر ترکمن، میدان کشتی آلیش شهر فراغی، تالار فخرالدین اسعد گرگانی و روستای آجی گوشان گنبدکاووس به ترتیب از تاریخ 17 تا 27 اردیبهشت‌ماه برنامه‌های اجرا خواهند شد.
رعیت، با اشاره به اینکه در تاریخ 28 اردیبهشت‌ماه، برنامه متمرکزی در آق تقای مزار مختومقلی برپا می‌شود و پایان‌بخش مجموعه برنامه‌های نکوداشت است، درباره محتوای برنامه‌ها،گفت: کارگاه‌های آموزشی تبیینی، سخنرانی و شعرخوانی موضوعی و اجرای موسیقی با محتوای اشعار مختومقلی فراغی و نیز نمایش و سرود و تجلیل از مختومقلی شناسان ازجمله برنامه‌ها در این بازه زمانی است.
 
نکوداشت و معرفی مسکین قلیچ در قالب همایشی علمی برگزار می شود
محمد رعیت در ادامه گفت: در سالی که گذشت بنا داشتیم همایشی را با همکاری یکی از دانشگاه های استان برگزار کنیم، اما این همکاری میسر نشد و در سال جاری و به همت معاونت فرهنگی این دستگاه اجرایی بنا داریم این مهم را عملی کنیم.
محمد رعیت ادامه داد: از مسکین قلیچ یک دیوان شعر به گویش ترکمنی با بیش از یک‌صد شعر با مضامین اغلب اجتماعی، دینی و عرفانی به‌جامانده که به همت مراد دُردی قاضی در سالیان گذشته منتشرشده است. همچنین اثری با عنوان «جاذبه‌های قلمرو مسکین قلیچ» به قلم مرحوم یوسف سقالی در دهه هشتاد شمسی درباره این شاعر ترکمن نوشته‌شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ادامه داد: در سالیان گذشته کم‌توجهی به این شخصیت شده و او اندکی مهجور مانده و امیدوارم کم‌کم همچون برنامه‌های نکوداشت مختوم قلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن، تشکل‌ها و فعالان شعر و ادب ترکمن پای‌کار آمده تا در گام نخست و در سال جاری ابتدا مزار این شاعر را احیا و بازسازی کنیم.
وی افزود: در گام بعد به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند به دنبال برپایی یک نشست تخصصی در یک بازه‌ی زمانی مشخص در سال پیش رو هستیم و به امید خدا همچون برنامه‌ی سالیانه نکوداشت مختوم قلی فراغی برای مسکین قلیچ هم برنامه‌ای مشخص تعریف کنیم. البته هرچند برخلاف فضای باز و وسعت آرامگاه مختوم قلی فراغی، دسترسی و فضای مزار مسکین قلیچ محدود و اندکی دشوار است اما بر خود وظیفه می‌دانیم برای شناساندن چنین ظرفیت‌هایی از هیچ کوششی دریغ نکنیم.
رعیت با اشاره بر اینکه می‌خواهیم برای شناساندن این چهره‌ی ادبی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی و فعالان فرهنگ و ادب ترکمن همچون برای مختوم قلی فراغی همت نشان دهیم، ادامه داد: امیدوارم بتوانیم از ره گذر برگزاری یک نشست علمی و تخصصی برای او و شعر و اندیشه‌اش قدم برداریم.
محمد رعیت همچنین با تأکید بر اینکه هرچقدر این مفاخر و انسان‌های نیک شناسانده و الگو بشوند، جامعه‌ی ما عاری از بیراهه، بد راهه و آسیب می‌شود، گفت: وقتی جوانان ما با بزرگی اندیشه چنین شخصیت‌هایی که نگاه مردمی داشتند آشنا شوند، می‌توانند درس‌های بسیاری از آن‌ها بیاموزند و بی‌شک تأثیر این آموختن‌ها و الگو گرفتن‌ها را در جامعه شاهد خواهیم بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: اشعار مسکین قلیچ به زبان ترکمنی است و تاکنون به‌طور کامل به فارسی ترجمه نشده و در گام بعدی به دنبال ترجمه اشعارش با بهره‌مندی از ظرفیت فعالان و پژوهشگران ترکمن هستیم

.
 حمایت از 36 طرح از 24 موسسه در قالب اعتبارات تبصره 14
تعداد 169 طرح با مبلغ درخواستی بیش از 31 میلیار تومان به دبیرخانه ارسال  شد که در این میان 22 درصد طرح ها مربوط به موسسات فرهنگی، 34 درصد قرآنی و 45 درصد موسسات هنری بود.
پس از بررسی طرح ها با توجه به اولویت ها شامل: خانواده و جوانی جمعیت، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، زیست عفیفانه و شورای فرهنگ عمومی، تعداد 36 طرح در اولویت حمایت قرار گرفتند که پس از بررسی های کارشناسی از 24 موسسه 36 طرح منطبق با اولویت ها انتخاب شدند  وبرای اجرا با آن ها قرار داد منعقدشد.
از سوی موسسات بیشترین طرح ارائه شده از شهرستان گرگان بود و شهرستان های آزادشهر، بندرترکمن، گنبد و رامیان  در رتبه های بعدی طرح های ارائه شده قرار داشتند.
 
 کسب رتبه سوم گلستان در بین ادارات کل استان های کشور
محمد رعیت، گفت: طبق ارزیابی های به عمل آمده ، این دستگاه اجرایی در سال 1401 در بین ادارات کل استان‌های کشور رتبه سوم را از ان خود کرد.
افتخارآفرینی و کسب رتبه سوم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در بین ادارات کل استان‌های کشور، نتیجه تلاش تمامی همکاران و همدلی و یاری اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و قرآنیان استان است که مجدانه برای خدمت به مردم از هیچ کوششی فروگذار نبوده‌اند.
وی افزود: توجه و تمرکز ما صرفا کسب رتبه و یا اینکه در چه جایگاهی قرار بگیریم نیست، بلکه می کوشیم همراه با جامعه هدف بزرگ این دستگاه اجرایی، اقدام های موثر و ماندگاری را برای توسعه همه جانبه استان به خصوص در حوزه فرهنگ رقم بزنیم.


از جشنواره ملی سرود رضوی تا نمایشگاه مد و لباس
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، در ادامه به برخی از برنامه های اجرا شده  و نیز در دست اقدام برای سال جاری،گفت: برگزاری جشنواره سرود رضوی از 27 تا 30 خرداد ماه و نمایشگاه مد و لباس در تاریخ 10 تا 12 خرداد ماه از جمله برنامه های پیش رو است.
وی همچنین از برپایی نمایشگاه لباس بومی و محلی اقوام با محوریت عفاف و حجاب که همچنان در تالارفخرالدین اسعد گرگانی در حال برپایی است، گفت: در چند روز گذشته شاهد برپایی آیین بزرگداشت استاد محمدرضا لطفی و نیز رونمایی از کتاب ارزشمند لوترای وارو  وشالی استارابادی به قلم نویسنده و پژوهشگر برجسته استان کریم الله قائمی بودیم.
برگزاری نخستین جشنواره بین المللی فیلم گوهرشاد با محوریت عفاف و حجاب در تیر ماه همزمان با سراسر کشور، از دیگر برنامه ها ماه های آتی است.
پایان بخش نشست، برپایی پرسش و پاسخ با اهالی رسانه بود و آن ها درباره مسائل پیش روی استان و اولویت ها مطالبی را مطرح کردند.

منبع: روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر