c_300_250_16777215_10_images_10636.jpg



ترکمن سسی - پژوهشگر حوزه افکار عمومی، در کارگاه تعاملی سواد رسانه‌ای گفت: اکنون در عصر پساحقیقت و به شدت رسانه ای شده به سر می‌بریم و کشف حقیقت از میان انبوه اطلاعات، یعنی تشخیص اطلاعات درست از اطلاعات نادرستی که ظاهر درستی دارند، اهمیت دارد.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، محمد آقاسی، در کارگاه تعاملی سواد رسانه‌ای که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با همکاری موسسه اصحاب رسانه استان گلستان، در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، به تعریف جدید یونسکو از سواد اشاره کرد و گفت: در جهان امروز افراد بایستی حداقل 12 مهارت را بلد باشند تا باسواد تلقی شوند، سواد رسانه نیز یکی از همین مهارت هاست.
وی، به تشریح مفهوم ادراک پرداخت و آن را با تعریف درست از خود و شرایط اطراف معنا کرد و تصریح کرد: ادراک دستکاری شده به‌عنوان یکی از مهمترین مسائل حوزه ارتباطات می‌تواند فضای تبلیغات و اطلاع‌رسانی را متاثر کند و با تشریح انواع خطاهای شناختی که ادارک را متاثر می‌کند، محورهای جدیدی را به مباحث کارگاه افزود.
آقاسی در ادامه کارگاه و در توصیف انواع خطاهای شناختی از چهار خطا یاد کرد و گفت: خطای همه‌بینی، خطای منفی‌بافی، خطای ذهن‌خوانی و خطای برچسب‌زنی از مهمترین خطاهای شناختی محسوب می‌شوند؛ خطاهایی که عمدتا ارتباطی تنگاتنگ با مفهوم تعمیم دارد و با دستکاری ذهن مخاطب بر او تأثیر می‌گذارند.
مدرس این کارگاه علاوه بر این در بحث خطاهای شناختی به مبحث سواد رسانه‌ای اشاره کرد و از اهمیت درک درست از مفاهیم برای اطلاع‌رسانی و ساخت پیام اثرگذار بر مخاطب یاد کرد.
وی، همچنین از منظر مخاطب نیز شناخت این خطاها را مهم برشمرد و آن را در دریافت پیام و درک و گفتگوهای مسائل زندگی روزمره ضروری تلقی کرد.
آقاسی در تبیین حضور فراگیر اینترنت در زندگی بشر امروزی نیز اظهار کرد: فضای اینترنت به تشدید خطاها و افزایش بسامد آن کمک کرده است و در چنین فضایی به دلیل گستردگی ارتباطات و اثرگذاری آن بیشتر شده است.  
مدیرکل دفتر توسعه رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:  افزایش ارتباطات سبب‌ساز گستردگی دامنه پاسخگویی شده، چنانچه اگر در گذشته رسانه‌ها و خبرنگاران در نشر اطلاعات و اخبار نسبت به مخاطبان کمتری احساس مسئولیت‌پذیری داشته‌اند، اما امروزه با حضور اینترنت و شبکه جهانی اطلاعات، پاسخگویی خبرنگاران و اصحاب رسانه دامنه وسیع‌تری یافته است.
پژوهشگر حوزه افکار عمومی، در خصوص تعداد افکاری که را روزانه ذهن بشر را درگیر می‌کند نیز افزود: در طول روز از ذهن افراد ۵۰ تا ۷۰ هزار فکر می‌گذرد؛ حجمی که معادل تولید یک کتاب است و در این میان اینترنت نیز یکی از منابع تولید فکر است که زندگی بشر به آن وابسته شده است.
آقاسی همچنین اشاره کرد: دو سوم جهان با اینترنت سروکار دارد و سه‌ونیم درصد در جهان سالانه به این طیف می‌پیوندند، بطوریکه آمارها نشان می‌دهد، در هر دقیقه ۲۳۱ میلیون ایمیل در دقیقه جابه‌جا می‌شود، بیش از ۹۰ هزار و ۲۰۰ متن منتقل می‌گردد، پنج میلیون ۹۰۰ هزار جست‌وجوی گوگل صورت می‌پذیرد و ۲۳۷ هزار و ۲۰۰ توئیت جابه‌جا می‌شود.  
آقاسی ضمن اشاره به اهمیت گوشی‌های همراه برای جست‌وجو در اینترنت اظهار کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، استفاده از این گوشی‌ها برای یافتن اطلاعات در اینترنت کمتر است، اما این مسئله به نسل‌ها و جوامع مختلف بستگی دارد.
او همچنین در زمینه وابستگی بیش‌ازحد از این گوشی‌ها اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد که توان و تحمل دور بودن از گوشی و به تعبیری اطلاعات، ۱۲ دقیقه است؛ پدیده‌ای که از آن با عنوان فوبیای از دست دادن اطلاعات می‌توان یاد کرد.  
مدیرکل دفتر توسعه رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبیین جامعه‌پذیری جدید در درک ما نسبت به پیرامون‌مان گفت: در جامعه جدید، انسان‌ها به یکدیگر افسار شده‌اند. به این معنی که در طول شبانه روز در حال تبادل و دریافت پیام هستیم و این مسئله وابستگی‌ به وابستگی زیاد و متفاوتی میان انسان‌ها منجر شده است.  
وی ادامه داد: در جامعه‌پذیری جدید، معاشرت‌های آنلاین معنا پیدا کرده و ما با چیزی طرفیم که در گذشته معنا نداشته است و از سوی دیگر، در این فضای نوین، نوع روابط انسانی تغییر کرده و مفاهیمی نظیر گروه‌های هواداری و صفحات و کانال‌های مرتبط با آن‌ها وارد فضای اجتماعی ما شده است.
آقاسی افزود: از دیگر ویژگی‌های دنیای جدید که مولود جهانی‌شدن رسانه‌هاست، گسترش ارزش‌های جهانی و کم‌رنگ شدن ارزش‌های بومی و ملی‌ست و این مسائل اهمیت توجه به دستکاری ادارک را می‌رساند که شناخت آن، یکی از موارد اصلی در توسعه سواد رسانه‌ای‌ قلمداد می‌شود.
در بخش دوم این کارگاه که مشخصاً به‌صورت تعاملی برگزار شد، زندگی در عصر اطلاعات مورد توجه قرار گرفت و تمرکز مباحث بر مفهوم پساحقیقت استوار شد.
آقاسی در این بخش از کارگاه با ایجاد ارتباط میان مفاهیم پساحقیقت و سواد رسانه‌ای ادامه داد: امروزه در عصر پساحقیقت قرار داریم، یعنی غلبه با احساسات است و رسیدن به کنه حقیقت، دشوار. سواد رسانه‌ای در عصر پساحقیقت، بیش از هر زمان دیگری معنا می‌یابد، از همین رو در چنین عصری، سواد رسانه‌ای، جایی خود را عیان می‌کند که توان کشف حقیقت از پس احساسات وجود داشته باشد
کارگاه تعاملی سواد رسانه‌ای با محوریت مفهوم ادراک در جهان رسانه‌ای شده، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با همکاری موسسه اصحاب رسانه استان گلستان برگزار شد و قرار است به شرکت‌کنندگان در این کارگاه تعاملی، گواهینامه معتبر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر